Neuvolakäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Millalilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Millalilla

Vieras
Mulla on ollu eilisestä asti vähän tympeä mieli.. Mieskin kyllä lohdutteli, mutta silti.. Meillä oli siis 8kk neuvola ja normaalit jutut siellä tehtiin. Mutta minä otin aika henkilökohtaisena moitteena, kun täti "moitti" neidin painoa ja ryömimättömyyttä. Muuten kyllä liikkuu paljon pyörimällä ja peruuttamalla, mutta ei liiku eteenpäin. Ja kun sanoin, että tyttö tykkää istua ja viihtyy istuallaan aika paljon niin kielsi istumisen kokonaan.. Ja painoa on liikaa, joten ruokaa pitää nyt säännöstellä. Normaalisti syödään 2xpuuro ja 2xpotut ja joskus hedelmäsosetta. Painoa ipanalla siis 12600g ja pituutta 74,5cm. Onhan tuota painoa paljon. Varsinkin kun vertaa omaan neuvola-aikaan. Mutta mieheni on lapsena ollut juuri tuollainen pyöreä pallero kuin meidän neitikin.. Onko tässä perintötekijät syynä vai olenko nyt syöttänyt lastani jo vauvaiässä liikaa..??? Voi kun tietäs, fiilikset on kyllä tosi surkeet....

Kuulostaa aika paljolta toi paino. Meidän reilu 2,5 vuotiaalla on painoa 14kg ja pituutta joku 95cm ja on vähän vatsaakin ettei mikään ihan tikku ole. Eli sanoikohan neuvolatäti ihan syystä? Ja oletko _ihan varma_, että syödään vain nuo mitkä mainitsit? Vähän epäilen.

Meidänkin muksut ovat luonnostaan "pyöreää" tyyppiä, mutta kai sä itsekin näet, onko lapsesi normaalin rajoissa vai oliko neuvolatädin huomautus muka ihan aiheeton??? Se nyt vain on vanhempien vastuulla huolehtia lapsen ruokatavoista. Mä en ainakaan haluaisi että lastani alettaisiin koulussa kiusata lihavuuden takia.

Oma lapseni on vasta 3kk, mutta äkkiä ajatellen en kyllä lähtisi rajoittamaan vauvan ruokailuja. Kuulostaa oudolta! Se pyöreyshän tasoittuu pituuden lisääntyessä. Jos siis vauvasi syö normaalia terveellistä ruokaa, niin en kehottaisi aloittamaan "laihdutuskuuria" vielä näin varhaisessa vaiheessa. Kaikkea ne neuvolantädit keksivätkin!

Liikkumaan myös oppivat omaan tahtiin ja useista lähteistä olen lukenut, että kun vauva nousee itse istumaan ja siinä asennossa viihtyy, niin saa myös näin tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Totta vai tarua:
Kuulostaa aika paljolta toi paino. Meidän reilu 2,5 vuotiaalla on painoa 14kg ja pituutta joku 95cm ja on vähän vatsaakin ettei mikään ihan tikku ole. Eli sanoikohan neuvolatäti ihan syystä? Ja oletko _ihan varma_, että syödään vain nuo mitkä mainitsit? Vähän epäilen.

Meidänkin muksut ovat luonnostaan "pyöreää" tyyppiä, mutta kai sä itsekin näet, onko lapsesi normaalin rajoissa vai oliko neuvolatädin huomautus muka ihan aiheeton??? Se nyt vain on vanhempien vastuulla huolehtia lapsen ruokatavoista. Mä en ainakaan haluaisi että lastani alettaisiin koulussa kiusata lihavuuden takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Totta vai tarua:

Kyllä nuo ruokailut on täyttä totta. Potturuualla annan silloin tällöin leipämuruja sormiruokana..
Kyllähän se täti varmasti aiheesta sanoi ja paino on omastakin mielestä paljon.. Siitä huolimatta on paha mieli..

Tuttavan pojalleni myös neuvolassa sanoivat että aamu tai ilta puuro pitäs heittää pois kun on pojalla niin paljo painoa.. tuttava arveli että ja paskat,hän ei jätä mitään pois, ja eipä ole poika enää ylipullukka kun alkoi liikkumaan niin myös kulutti enemmän. Eli sinuna en huolehtisi vielä tossa vaiheessa sillä, se ei kuitenkaan ole vielä "pysyvä" tila vaan liikkeen myötä painokin tasoittuu. toki liikkeelle lähteminen voi viivästyä painon vuoksi mutta lapsesi tuskin jämähtää istuma-asentoon loppuiäkseen vaan lähtee kyllä ajallaan eteenkinpäin liikkumaan.

Tiedän tuon tunteen. Jokainen äiti haluaa lapselleen parasta ja oma lapsi on niin rakas. Neuvolakäynti saattaa tuntua juuri sellaiselta syyllistämiseltä ja oman vanhemmuuden arvostelulta, jos siellä puhutaan pääosin asioista, joita voisi hieman tarkkailla.

Meillä oli pullero pieni tyttö ennenkuin alkoi kunnolla liikkua. Neuvolantätimme oli onneksi niin sensitiivinen, ettei tuohon paljon puuttunut, sillä imetin vielä tuossa iässä paljon, ja rintamaitohan on tunnetusti rasvaista. Meillä tyttä peruutti pitkään, eikä ryöminyt kuin pari päivää, ennekuin sitten lähti jo konttaamaan. Tuostakin olisi varmaan moni jo sanonut, mutta meidän terkka ei siihenkään onneksi puuttunut.

Kun tyttö lähti liikkeelle paino putosi hurjaa vauhtia, niin hurjaa, että piti käydä neuvolassa sitä vähän tarkkailemassa. Tyttö söi kuitenkin todella hyvin ja syö edelleen 1,5 veenä. Hän on nykyään sekä motorisesti ketterä, että todella kova puhumaan, eli todella terve ja eläväinen lapsi. Muistan kuitenkin usein jääneeni pohtimaan terkan sanoja neuvolan jälkeen, vaikka ei olisi mistään valittanutkaan. Sellaisia me äidit usein ollaan.

Jos imetät edelleen, kiinteiden määrän ei tarvitse välttämättä olla niin suuri, kunhan lapsi saa monipuolisesti kaikkea. Öljyä en paljon lisäisi lapselle, joka sitä ei enempää tarvitse, meillä lisättiin vasta, kun paino alkoi olla nollakäyrän alapuolella. Nyt mennään nollakäyrällä ja missään vaiheessa en ole lapsen ruokaa rajoittanut. Nykyään tietysti eri asia, kun nuo isovanhemmat rakastavat antaa lapselle herkkuja. Niitä säätelen välillä.;)

Nauti ihanasta pullerostasi! Jos syötät lapselle kunnon ruokaa normaalisti, niin kyllä se paino siitä lähtee laskuun kunhan alkaa liikkua. Itse odotin kärsivällisesti lapsen liikkeelle lähtöä, mutta lapsi oli oppinut usein uuden liikkumistavan juuri kun olin itse ollut kaupassa tms., kun mieheni on enemmän houkutellut tyttöä liikkumaan (esim. laittamalla lapsen rakastamat kaukosäätimet lattialle riviin houkuttimiksi...;) Sellaisia kikkoja voi tietysti kokeilla, mutta minusta ei tarvitse turhaan kiirehtiä, kyllä sitä kerkiää!

Mukavaa päivää teille!:)

Älä ota kuuleviin korviisi noita vertailuja toisten lapsiin. Lapset ovat yksilöitä ja kuten aikuisia, niin myös lapsiakin on erikokoisia. Eikä alle 1vuotiasta saa laittaa laihdutuskuurille, missään tapauksessa. Se pyöreys siitä tosiaan tasoittuu liikkeelle lähdön jälkeen ja useammin vasta kävelemään oppimisen jälkeen. Ja onhan tota pituuttakin ihan reippaasti. Minun esikoinen oppi istumaan 6kk ikäisenä, konttaamaan lähti reilu 8kk iässä. Ja nousikohan itse istumaan vasta 9kk iässä, joten jos lapsi osaa istua kaatumatta ja istuu selkä suorana, niin ei ole mitään estettä istuttamiselle. Jotkut lapset vaan on rauhallisempia ja viihtyy paremmin istualtaan. Toiset taas sitten mennä viipottaa kokoajan eikä istu lainkaan paikoillaan.
Nyt turha huoli pois ja ole onnellinen että lapsi on terve. Mitä sitten jos on isompi kuin muut, ihan yhtä arvokas silti!! Nauti lapsestasi, äläkä pilaa vauva-aikaa murehtimisella.
Omat lapseni ovat sieltä pienemmästä päästä pituudeltaan. Vauva-aikana on menty siellä +20 käyrällä painon suhteen ja -15 pituuden suhteen. Eli pullukoita vauvana, mutta kävelemään oppimisen jälkeen on esikoinen muuttunut ihan superhoikaksi tytöksi. Lyhyt ja pieni on. Hänen kaverinsa oli 2v neuvolassa 5kg painavampi ja 13cm pidempi ja silti ihan yhtä normaali. Geenit vaikuttaa eniten.

Tiedän tuon tunteen. Jokainen äiti haluaa lapselleen parasta ja oma lapsi on niin rakas. Neuvolakäynti saattaa tuntua juuri sellaiselta syyllistämiseltä ja oman vanhemmuuden arvostelulta, jos siellä puhutaan pääosin asioista, joita voisi hieman tarkkailla.

Meillä oli pullero pieni tyttö ennenkuin alkoi kunnolla liikkua. Neuvolantätimme oli onneksi niin sensitiivinen, ettei tuohon paljon puuttunut, sillä imetin vielä tuossa iässä paljon, ja rintamaitohan on tunnetusti rasvaista. Meillä tyttä peruutti pitkään, eikä ryöminyt kuin pari päivää, ennekuin sitten lähti jo konttaamaan. Tuostakin olisi varmaan moni jo sanonut, mutta meidän terkka ei siihenkään onneksi puuttunut.

Kun tyttö lähti liikkeelle paino putosi hurjaa vauhtia, niin hurjaa, että piti käydä neuvolassa sitä vähän tarkkailemassa. Tyttö söi kuitenkin todella hyvin ja syö edelleen 1,5 veenä. Hän on nykyään sekä motorisesti ketterä, että todella kova puhumaan, eli todella terve ja eläväinen lapsi. Muistan kuitenkin usein jääneeni pohtimaan terkan sanoja neuvolan jälkeen, vaikka ei olisi mistään valittanutkaan. Sellaisia me äidit usein ollaan.

Jos imetät edelleen, kiinteiden määrän ei tarvitse välttämättä olla niin suuri, kunhan lapsi saa monipuolisesti kaikkea. Öljyä en paljon lisäisi lapselle, joka sitä ei enempää tarvitse, meillä lisättiin vasta, kun paino alkoi olla nollakäyrän alapuolella. Nyt mennään nollakäyrällä ja missään vaiheessa en ole lapsen ruokaa rajoittanut. Nykyään tietysti eri asia, kun nuo isovanhemmat rakastavat antaa lapselle herkkuja. Niitä säätelen välillä.;)

Nauti ihanasta pullerostasi! Jos syötät lapselle kunnon ruokaa normaalisti, niin kyllä se paino siitä lähtee laskuun kunhan alkaa liikkua. Itse odotin kärsivällisesti lapsen liikkeelle lähtöä, mutta lapsi oli oppinut usein uuden liikkumistavan juuri kun olin itse ollut kaupassa tms., kun mieheni on enemmän houkutellut tyttöä liikkumaan (esim. laittamalla lapsen rakastamat kaukosäätimet lattialle riviin houkuttimiksi...;) Sellaisia kikkoja voi tietysti kokeilla, mutta minusta ei tarvitse turhaan kiirehtiä, kyllä sitä kerkiää!

Mukavaa päivää teille!:)

En osaa sanoa tarkkoja painoja/pituuksia, mutta minä olen kuulemma itse ollut TODELLA pyöreä ennenkuin lähdin liikkumaan (vanhempien mukaan sama kävelinkö vai pyörinkö). Kuitenkin sitten kun liikkuminen alkoi, niin nopeasti myös laihduin ihan "normaaleihin" mittoihin (ja koulussa olin enemmänkin liian laiha kuin lihava). Eli en todellakaan olisi tuon ikäisellä huolissaan tuosta painosta kun terveellistä ruokaa syö ja ei lapsi ruokaa määräänsä enempää pistele. Eri asia olisi jos lapsi saisi koko ajan vain herkkuja. Olipa melko pahasti musta sanottu neuvolassa!

Niinhän sen on, että jokainen meistä on yksilö ja ei tietysti pitäisi niin pahoittaa mieltä toisten sanomisista.. Itse olen aina ollut hoikka. Myös vauvana. Enkä missään nimessä lisäile lapsen ruokaan mitään ylimääräistä, varsinkaan rasvaa. Jauhelihakin on kevyttä 10% naudanjauhelihaa.. Tosin tytön neuvolakorttia voi verrata suoraan isänsä neuvolakorttiin. Hänet on aikoinaan laitettu porkkanakuurille yms. Mutta ei nämä ole kortin mukaan mitään auttaneet vaan aika. Varmastikin tilanne tasoittuu kun lähtee kunnolla liikkeelle. Jospa se mielikin tästä kohenee.. Aikanaan.

Vatsa varreksi venyy, sanoi mummonikin aikoinaan. Pituuskasvu tulee rintavauvojen vatsa- ja reisiläskeistä. Laiha vauva = kitukasvuinen koululainen. Nykyisin vain ihannoidaan laihuutta jo lapsilla, yksikin ystäväni (ylipainoinen) kehuu aina että tyttö on miinuskäyrillä, oma tyttöni vähän yli plussan ja suloinen pyöreä vauva! Imetys sujuu ja terveelliset ruokatavat on tavoitteena, kuten teilläkin.
Älä murehdi turhia. Tunnen hoikan piiiitkän 4-vuotiaan, joka painoi puolivuotiaana 13kg!

^Jos tuo pitäisi paikkaansa niin minusta olisi pitänyt tulla pitkä :D Alkuperäinen, älä sure vaikka pahalta tietysti tuntuukin. Lapsesi paino tulee ihan varmasti tasaantumaan kunhan lähtee liikkeelle, niin käy lähes poikkeuksetta.

Pakko minunkin vastata.
Meillä vasta pyöreä "vauva" onkin. 10 kk neuvolassa 78 cm ja 14560 g.
Ei ole ryöminyt, kontannut ym... vaan lähti 10 kk iässä kävelemään ja meno on kova. Nyt vasta harjoittelee pystyyn nousemista. Istui lattialla 5 kk iässä leikkimässä kun nosti istumaan ja nyt kävelee kun nostetaan kävelemään.
Neuvolassa ei ole koskaan sanottu mitään muutan kun ett paino nousussa.

Sisko likka oli ihan samanlainen pullukka tosin hieman kevyempi ja lyhempi kuin tämä pienempi. Isompana isompi likka on ollut 3 v 14,5 kg, 4 v 15,8 kg ett kyll ne yksilöllisiä nuo lapset ovat.

Minulta on kaverit kyselleet ett joko olette saaneet laihutusohjeita mutta neuvolatätimme on niin ihana että hän ei neuvolassa turhia painosta motkota. Nyt jo paino on lähtenyt laskuun kun kävely sujuu hyvin.

Nauttikaa lapsistanne sellaisina kun ne ovat sillä eivät ne nukkeja ole. Ja jos joku ajattelematon ihminen jotain sanoo niin tuumatkaa ett ruoka maistuu hyvin lapselle, hih, hih...Minä ainakin olen onnellinen ja ylpeä 2 tyttären äiti vaikka lapsemme eivät olekaan standardeja. He ovat kuitenkin meidän lapsia.

Hyvä, että asiaan on kiinnitetty huomioita, koska onhan 12-kiloinen 8 kk aika iso. Mutta todennäköisesti vauvasi tulee hoikustumaan ajan ja liikunnan myötä, joten ei huolta. Itse painoin 10 kg puolivuotiaana ja 13 kg 4-vuotiaana, joten ei ne painot aina käyrien mukaan mene. Tsemppiä!

oma oli tuossa iässä 81 cm ja 12,2 kg ja onneksi ei neuvolantäti käskenyt laihdutuskuurille. Oli iso lapsi, mutta 2 v. kylkiluut vain paistoi ja oli päätä pidempi kuin ikäisensä.
Ja lapsi ei syönyt herkkuja ja yhden normaalin annoksen ruokaa kerrallaan (aamupuuro, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapuuro).

Elä nyt ota liian vakavasti tätin sanoja, ei vauvaa voi nälässäkään pitää. Ja lähtee varmasti liikkumaan ja painokin putoamaan.

Tosiaankaan ei tuossa vaiheessa pidä alkaa rajoittamaan syömistä!! Meidän neuvolatäti sanoi mielestäni viisaasti että "liian lihavia vauvoja ei ole". Jollei paino tasaannu liikkumisen myötä niin asia on eri. Lihavuus on kuitenkin tosi yleistä nykylapsilla. Jos vauva syö säännöllisesti ja terveellisesti niin ei ole mitään syytä huoleen! Vauva kyllä osaa pitää itse huolen siitä että syö tarpeeksi, vanhempien tehtävä on katsoa mitä sinne masuun laitetaan.

Lapset myös kehittyy eri tahtiin.. luonnollisesti. Onneksi meidän neuvolassa ei ole näihin juttuihin puututtu liian innokkaasti. Kuopus ollut aika hidas kaikessa. Ei esim ryöminyt ollenkaan. Omaan tahtiinsa on kuitenkin kehittynyt. Hän on myös ollut aina sellainen "tarkkailijaluonne" eli tykkää kovasti tuijotella muiden puuhia välillä pitkäänkin. Millä sitä lasta pystyy estämään istumasta???? Siis jos itse nousee istumaan.

Neuvolatyöntekijöitä on monenlaisia ja toiset ne tykkää niuhottaa eivätkä mieti mitä suustaan päästävät. Pääsääntöisesti pitäisi kehua kaikkia lapsia ja vaivihkaa mainita mahdollisesta huolenaiheesta. Siis jos on TODELLISTA aihetta huoleen!!

Kiitos kommenteista ja lohdutuksen sanoista! Mieliala on jo kohentunut kummasti.. Täytyy olla tosiaan onnellinen, että lapsi on terve. Eikä hän minusta edes näytä mitenkään liian lihavalta. Ihanan pyöreältä ainoastaan. :-)
Mukava on myös, että muillakin on pyöreitä "vauvoja". Ja toisaalta liikkumaankin vielä kerkeää. Parempi ehkä myöhemmin kuin aikaisemmin. Itse nimittäin (äitini mukaan) olen alkanut kävelemään jo 9kk iässä vailla järjen hiventä..

Mun poikani oppi ryömimään ihan äskettäin 9kk iässä, saman ikäisenä kun kaverini vauva jo seisoi omilla jaloillaan ja lähes käveli! joten älä huoli, lapset ja niiden kehitys on niin yksilöllisiä.

Kuten moni muukin täällä kirjoitti niin älä ala säännöstelemään ruokailua ja jättämään sitä osittain pois. Jokainen on yksilö. Mieheni yksi sisar oli ollut pienenä tosi iso (muut siroja), mutta sitten ikää alkoi tulla enemmän liikkumaan alkoi paino myös tasaantua. Tärkeintä on että syötät vaan ns. perusruokaa, herkkuihin ei kannata totuttaa (jos on ensimmäinen lapsi, niin helposti voi mennä kolmevuotiaaksi asti ettei tajua mitä karkit ym. ovat).

Yhteistyössä