Tiedän tuon tunteen. Jokainen äiti haluaa lapselleen parasta ja oma lapsi on niin rakas. Neuvolakäynti saattaa tuntua juuri sellaiselta syyllistämiseltä ja oman vanhemmuuden arvostelulta, jos siellä puhutaan pääosin asioista, joita voisi hieman tarkkailla.
Meillä oli pullero pieni tyttö ennenkuin alkoi kunnolla liikkua. Neuvolantätimme oli onneksi niin sensitiivinen, ettei tuohon paljon puuttunut, sillä imetin vielä tuossa iässä paljon, ja rintamaitohan on tunnetusti rasvaista. Meillä tyttä peruutti pitkään, eikä ryöminyt kuin pari päivää, ennekuin sitten lähti jo konttaamaan. Tuostakin olisi varmaan moni jo sanonut, mutta meidän terkka ei siihenkään onneksi puuttunut.
Kun tyttö lähti liikkeelle paino putosi hurjaa vauhtia, niin hurjaa, että piti käydä neuvolassa sitä vähän tarkkailemassa. Tyttö söi kuitenkin todella hyvin ja syö edelleen 1,5 veenä. Hän on nykyään sekä motorisesti ketterä, että todella kova puhumaan, eli todella terve ja eläväinen lapsi. Muistan kuitenkin usein jääneeni pohtimaan terkan sanoja neuvolan jälkeen, vaikka ei olisi mistään valittanutkaan. Sellaisia me äidit usein ollaan.
Jos imetät edelleen, kiinteiden määrän ei tarvitse välttämättä olla niin suuri, kunhan lapsi saa monipuolisesti kaikkea. Öljyä en paljon lisäisi lapselle, joka sitä ei enempää tarvitse, meillä lisättiin vasta, kun paino alkoi olla nollakäyrän alapuolella. Nyt mennään nollakäyrällä ja missään vaiheessa en ole lapsen ruokaa rajoittanut. Nykyään tietysti eri asia, kun nuo isovanhemmat rakastavat antaa lapselle herkkuja. Niitä säätelen välillä.
Nauti ihanasta pullerostasi! Jos syötät lapselle kunnon ruokaa normaalisti, niin kyllä se paino siitä lähtee laskuun kunhan alkaa liikkua. Itse odotin kärsivällisesti lapsen liikkeelle lähtöä, mutta lapsi oli oppinut usein uuden liikkumistavan juuri kun olin itse ollut kaupassa tms., kun mieheni on enemmän houkutellut tyttöä liikkumaan (esim. laittamalla lapsen rakastamat kaukosäätimet lattialle riviin houkuttimiksi...

Sellaisia kikkoja voi tietysti kokeilla, mutta minusta ei tarvitse turhaan kiirehtiä, kyllä sitä kerkiää!
Mukavaa päivää teille!