neuvolakäynneistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Adar

Vieras
Hei! Olen ensimmäisessä neuvolakäynnillä käynyt rv 8+0. Käynnillä mitattiin ainoastaan verenpaine ja paino, annettiin läjä "älä syö-sitä-ja-tätä"-papereita ja näpyteltiin mun tietoja koneelle... Mutta ei sanakaan puhuttu mahdollisesta vauvasta, ei kuunneltu sydänääniä tms. Odottelen nyt aikaa ensimmäiseen ultraan, seuraava neuvolakäynti on rv. 20 paikkeilla... Nyt kun olen netistä lukenut muiden juttuja neuvolakäynneistä, missä ensimmäisen käynnin jälkeen ovat vielä käyneet neuvolalääkärillä kuuntelemassa sydänääniä jne... Niin minulla ei ole tullut vielä edes kutsua ultraan nyt rv.10+0. Onko tämä Helsingin käytäntö "jättää odottajat oman onnensa nojaan" näin alkuraskaudesta ja pienemmillä paikkakunnilla ollan kiinnostuneita myös sikiön ja äidin voinnista? Ei tämävarmaankaan ole kovin tärkeää toista tai kolmatta lasta odottaville, mutta kun ensimmäistä odotan niin nämä alkuraskauden neuvolakäynnit tuntuvat aika vähäisiltä

Hei,

en ota kantaa erityisesti pääkaupunkiseudun terveydenhuollon toimintaan, kun en siellä asu, mutta.. pidä itse huolta, että saat lääkäriajan ennen viikkoa 16. Ellei ole käynyt lääkärintarkastuksessa ennen 4. raskauskuukauden päättymistä, ei ole oikeutettu Kelan äitiysavustukseen. Sama juttu sen ultran kanssa, käsittääkseni paras aika tehdä np-ultra on viikon 12 nurkilla. Älä odota kutsua, vaan kysele itse neuvolasta aikaa, voihan olla että siellä on vaikka joku työntekijä sairastunut, eikä aikoja tule kuin apteekin hyllyltä.

Sydänäänet ei välttämättä kuulu vielä viikolla 8, siksi niitä ei varmaan ole kuunneltu. Ja jos sulla on joku hätä tms. asiaa neuvolaan, minusta sinne voi itse varata ajan jotta pääsee purkamaan huoliaan. Koeta ensin sitä, ja jos eivät huoli sua asiakkaaksi, harkitse sitten voitko mennä ultraan vaikka jollekin yksityiselle lääkäriasemalle.

Tsemppiä odotukseen!

Moikka,

Ultra-aika on varattava odottajan itse, yleensä tämän asian neuvolan täti kertoo viimeistään ensi käynnillä. Voit itse valita kumpaan haluat mennä: Naistenklinikalle vai Kätilöopistolle ja soittaa heiltä sitten ajan. Kannattaa pian soitellakin jo aikaa.

Neuvoloissa on kova säästökuuri, kuten kaikkialla muuallakin. Eihän se kovin kivaa ole, mutta toisaalta kuten sanottu, pääset kyllä käymään siellä, kun vaan soitat että tarve olisi.

Hyvää odotusta sinulle!

Alkuperäinen kirjoittaja Pääkaupunkiseutulainen;10536812:
Moikka,

Ultra-aika on varattava odottajan itse, yleensä tämän asian neuvolan täti kertoo viimeistään ensi käynnillä. Voit itse valita kumpaan haluat mennä: Naistenklinikalle vai Kätilöopistolle ja soittaa heiltä sitten ajan. Kannattaa pian soitellakin jo aikaa.

Neuvoloissa on kova säästökuuri, kuten kaikkialla muuallakin. Eihän se kovin kivaa ole, mutta toisaalta kuten sanottu, pääset kyllä käymään siellä, kun vaan soitat että tarve olisi.

Hyvää odotusta sinulle!

Meille kyllä tuli ultra-ajat ihan valmiina postitse, ilman itse varaamista.

Heippa,

Aika vähänlaisesti sinulla käyntejä on, minun mielestäni. En ole Helsingistä, mutta Husin alueelta kuitenkin.

Mulla oli eka neuvola rv 9 ja toka rv 13, jossa samalla lääkäri. Ultran varasin itse rv 13. Kolmanteen neuvolaan aika on rv 18 ja rakenneultraan rv 21.

Odotan itsekin esikoista ja vaikkei ekoilla käynneillä juuri mitään tutkita, tulee niistä itselle varmempi olo. Sinuna kyselisin neuvolasta aikaa tai ainakin neuvoja.

Kaupungin nettisivuilta löytyy lista neuvolakäyntien määrästä:
Neuvolakäyntien määrä

Ensimmäisen neuvolakäynnin yhteydessä piti päättää, minne haluaa mennä synnyttämään. Sen mukaan määräytyi ultrauspaikkakin. Kotiin tuli kirje viikon kahden sisällä, jossa oli molempiin ultriin varatut ajat, siis sekä np-tutkimukseen sekä rakenneultraan.

Jos sinua huolettaa ultraan pääseminen, heti ensimmäiseksi kannattaa ottaa yhteyttä omaan neuvolatätiin ja kysyä miten kannattaa edetä, jotta ehtii ajoissa tarpeellisiin tutkimuksiin. Joka kaupungilla ja kylällä Suomessa tuntuu olevan eri käytännöt neuvolapalveluiden järjestämisen suhteen, kannattaa tutustua oman alueen tarjontaan. Esimerkiksi Helsingissä EI pääse lääkärin vastaanotolle aiemmin kuin raskausviikolla 26-28, ellei ole mitään ihmeellisiä vaivoja. Sikiötutkimukset korvaavat ensimmäisen lääkärikäynnin. Eikä lääkäriin pääsemättömyys ole mikään este Kelan korvauksille, siitä on turha olla huolissaan. Pitää ollut käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai NEUVOLASSA ennen 4. raskauskuukauden päättymistä.

Itse olisin toivonut ultrien väliin tavallista neuvolakäyntiä, varsinkin näin ensimmäistä lasta odottaessa. Mutta koska sitä ei ole tarjolla, pitää tyytyä siihen mitä saa. Varsin epätiedoton olo on ollut aina välillä, mutta kaitpa tuolla massussa kaikki on hyvin, ainakin vatsan pyöristymisestä päätelleen.

Että näin Helsingissä.

Yhteistyössä