Neuvolakäynti turhan myöhään kieltojen/ohjeiden suhteen?

Moi! Nyt RV 8+2. Mietiskelin tuossa että miks ihmeessä ei vielä neuvolaa varatessakaan saa niitä ekoja ohjeita mitä pitää ehdottomasti välttää/syödä jne.. kun sanotaan että raskaus on kaikkein herkimmillään ensimmäisen kuuden viikon aikana. Ja eka neuvola käynti vasta rv9 ainakin mulla.
Aikaa varatessani kysyttiin vaan kuinka voin?! Ja mulla tosiaan se lakkabensiiniastia tuossa tiskipöydällä haihtumassa, hyvä etten sattunut juuri maalaamaan täällä remonttikämpässä liuotinmaaleilla. Foolihaponkin tajusin aloittaa vasta rv5.. kun netistä sitten aloin lueskelemaan näitä raskausjuttuja, kun en ole kauheasti viitsinyt etukäteen ottaa asioista selvää (olis ehkä pitänyt..) kun ajattelin että luonto hoitaa ja otetaan ihan rauhallisesti. Toi liuotinasia mua huolestutti niin paljon että soitin teratogeeniseen tietopalveluun, ja sieltä sai kyllä hienosti alkuraskauteen neuvoja, ihmettelen kyllä neuvolan touhua!! JOS kerran 6 ekaa viikkoa ne kriittisimmät sikiön kehityksen kannalta. Mitä mieltä ootte?
 
vieras
Ei taida neuvolan eka käynti olla kuin vasta joskus viikon 10 kieppeillä. Kyllä sitä itse pitää monenmoista muutenkin ottaa selvää, ei se neuvola mikään tietotoimisto kaikessa raskauteen liittyvässä ole, että heidän niskoilleen alat kaikkea laittamaan.
 
En minä oo kyllä kummankaan raskauden aikana foolihappoa syönyt eikä neuvolasta ole sitä käskettykään tehdä. Ymmärtääkseni Suomessa katsotaan että ravinto on sen verran monipuolista että jos pystyy kaikkea syömään niin lisät ei tarpeen. Mulla ainakin kun esikoista odotin niin ekassa puhelinkeskustelussa käytiin läpi joitakin asioita. Minun ymmärtääkseni sikiö ei ole kovin suuressa vaarassa 6 ensimmäisen viikon aikana ainakaan ravinnon suhteen kun ottaa ravinnon ruskuaispussista eikä äidistä. Tuosta liuottimesta en sitten kyllä tiedä. Kannattaa ite rohkeasti kysyä neuvoja jos niitä ei muuten saa.
 
Onhan tuo tietysti vähän hassua, koska monet varmaan ajattelee, että neuvolasta saisi neuvoja, ja neuvola tuntuu vähän itsekin ajattelevan niin sitten kun sinne kerkiää. Mutta mulle kyllä lähettiin (ekasta) infopaketti heti kotiin kun olin soittanut.
 
?
Kyllä minäkin ajattelin maalaisjärkeä omaavani, mutta enpä sitä tiennyt, että en olisi raskaana voinut mennä tiffany lasikurssille. Onneksi oli jo niin pitkällä, että ohjaaja näki raskauden. Miten sittenlie olisi käynyt alkuraskaudessa???
 
maalaisjärki
Maalaisjärjellä voi mennä monessa asiassa, mutta ei kaikessa. Kieltolistassa on monia ruoka-aineita, joita ei saa syödä ja jotka maalaisjärjellä ajateltuna olisi ihan normiruokaa. Kuinka moni tiesi esim. ettei metwurstia saa syödä ja tietyillä maketusaineilla makeutettuja juomia juoda?

Itse olen yllättynyt, kun neuvolassa ei osata vastata kaikkiin kysymyksiin. Onneksi on tämä palsta. Täältä tietoa löytyy muutamassa minuutissa. Hyvä palsta!!!!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki:
Maalaisjärjellä voi mennä monessa asiassa, mutta ei kaikessa. Kieltolistassa on monia ruoka-aineita, joita ei saa syödä ja jotka maalaisjärjellä ajateltuna olisi ihan normiruokaa. Kuinka moni tiesi esim. ettei metwurstia saa syödä ja tietyillä maketusaineilla makeutettuja juomia juoda?

Itse olen yllättynyt, kun neuvolassa ei osata vastata kaikkiin kysymyksiin. Onneksi on tämä palsta. Täältä tietoa löytyy muutamassa minuutissa. Hyvä palsta!!!!!!!!
No nuo makeutusaineet tiesin mutta mitä meetvurstissa on? Suolaa? Ei siitä oo ikinä missään "listassa" mainittu.
 
pilke
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Kyllä minäkin ajattelin maalaisjärkeä omaavani, mutta enpä sitä tiennyt, että en olisi raskaana voinut mennä tiffany lasikurssille. Onneksi oli jo niin pitkällä, että ohjaaja näki raskauden. Miten sittenlie olisi käynyt alkuraskaudessa???
Mikä on tiffany lasikurssi ja miten raskaus siihen liittyy?
 
elämää
Mun siskon aikoinaan käskettiin syödä meetwurstia koska sillä veti suonta jaloista niin paljon. Ilmeisesti kyse oli magnesiumin puutteesta.

Maalaisjärkeä kannattaa käyttää. Varsinkin kun nuo listat muuttuvat aina välillä...
 
Tosta foolihaposta en oo kuullutkaan ja olen nyt toista kertaa raskaana, rv 32+5. :ashamed: Peruslippuset ja -lappuset sain ekassa raskaudessa ekalla neuvolakäynnillä.
Muoks. nuo välttämis- ja kieltolistat muuttuvat usein. Ainakin 3 vuotta sitten oli erilaisia ohjeita kuin nyt.
 
vieras
Sanoisin näin, että raskaus on herkimmillään just sen takia, että spontaaneja keskenmenoja sattuu eniten juuri alussa. Ja niihin ei voi vaikuttaa itse mitenkään. Eli jos raskaus on edennyt normaali elämällä viikolle 9, niin hyvin ehtii saada ohjeet. Eikä raskaana tarvi nyt niin omituisia asioita välttää, viinaa, tupakkaa ja listeriaa lähinnä. Eli ihan rauhallisesti nyt vain.. Ja luulis nyt kaikkien naisten tietävän jotain raskaanaolevien erityisjutuista!
 
Jestas miten vaikeaa joillakin tuo raskausaika on! Itse olen raskauksien aikana syönyt täysin samoin kuin muulloinkin,mitään en ole pois jättänyt tai sen takia lisännyt. Miten ennen onkaan jääty edes henkiin??
 

Yhteistyössä