Neuvola saa minut aina peloteltua, että lapsella jotain isompaa häikkää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Katinka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Katinka"

Vieras
Vauva on kohta 7 kk ja Ollaan 3 kk iästä lähtien käyty fysioterapiassa ja kaksi kertaa lastenlääkärillä kun neuvolasta ovat laittaneet lähetteen kun aina jotain pitää tarkistaa. Kuitenkaan fysioyerapeutti tai lastenlääkärit eivät ole löytäneet mitään tarvetta lisätutkimukselle tai jumppaan yms. Lisäksi ollaan nyt käyty neuvolalääkärillä "ylimääräisellä" käynnillä 5 kk ja 6 kk iässä. Nyt 7 kk oli ylimääräinen käynti terkkarilla. Suurin ongelma on kun vauva ei neuvolassa oikein suostu tekemään mitään mitä pitäisi ja jos koitan kertoa mitä kotona tekee/ osaa niin neuvolalääkäri ei tunnu edes kuuntelevan vaan kaikki pitäisi sujua vastaanotolla samantien.

Olen aina ihan paniikissa/ surullinen noiden neuvola käyntien jälkeen kun siellä vain luetellaan missä on vikaa. Sitten vain mietin onko vauvalla kuinka pahoja kehityshäiriöitä ja suren sitä. Kuitenkin tiedän, että vauva on kotona ja muualla ihan erilainen ja fysioterapeuttikin ihmettelee aina miksi olemme sinne tulleet eikä ole löytänyt mitään jumpattavaa, sama homma kun olemme käyneet lastenlääkärillä. Esikoinen on kyseessä niin ei oikein edes ole mitään mihin verrata enemmän. Toki vauvauinnissa ja perhekerhossa näen muita vauvoja ja joitain samanikäisä on taidoissa edellä ja joitain vähän jäljessä.

Olisi kiva saada jotain tukea tai kuulla onko muilla samanlaisia kokemuksia? Vaikka kuinka koitan asennoitua neuvolaan, että menee miten menee niin silti huomaan jännittäväni sinne menemistä nykyään ja kai sekin vaikuttaa vauvan olemiseen siellä :(

No minä kävin juuri 8kk-neuvolassa vauvani kanssa, eikä vauvaa kyllä edes laitettu liikkumaan mitenkään, kyseltiin vaan mitä tekee kotona. Ja meillä (mun mielestä) aika hitaasti liikkumaan lähtevä tapaus, ei vielä edes istu ilman kunnon tukea vaan jos laittaa istumaan lattialle niin tupsahtaa lähes heti nenälleen eikä ota edes kädellä vastaan. Silti tuli vaan merkinnät että kasvu ja kehitys ok ja seuraavan kerran mennään sitten 1-vuotisneuvolaan.

Mitä sun vauva sitten osaa tehdä? Meillä kääntyy akselinsa ympäri ja menee lattialla taaksepäin (työntää mahallaan maatessaan itseään käsillä taakse). Siinäpä ne sitten olikin ne motoriset taidot :D

ap:lla taitaa olla vähän hysteerinen neuvolantäti... En ainakaan muista että meillä olis juurikaan kiinnitetty huomiota vauvan "taitoihin", tai siis kyseltiin kyllä juttuja, mutta ei tarvinnut neuvolassa "osata" mitään tuossa iässä mun mielestä.

Mahalleen oppi kääntymään 4 kk iässä mutta mahalta selälleen alkoi enemmän kääntyä vasta reilu 5 kk iässä. Kääntyy napansa ympäri (oppi ehkä noin 1 kk sitten) kunnolla. Ryömii jotenkin eteenpäin, mutta pitkään vain pakitti. On puolittain konttausasennossa mutta ei konttaa. Tarvitsee vielä tukea jos istuu lattialla. Yksi suuri ongelma oli kun ei kovin aktiivisesti ottanut leluja käteen 4 kk neuvolassa vaikka esim. kotona ja vaunuissa haali jo silloin kaiken mahdollisen käsiin ja otti hyvin molemmilla käsillä. Sitten ei suostunut 5 kk neuvolassa oikein varaamaan jaloille vaan piti jalat löysinä (muulloin ei ole tätä tehnyt).

Unohtuikohan joku oleellinen listalta.

Noh, mulla oli tänään kaksvuotis neuvola poitsun kanssa ja mun tempperamenttinen jäpikkä veti herneen nenään neuvolatädin "käytöksestä" (siis, ettei jätkä saannut leikkiä rauhassa autolla vaan täti tuli häiritsemään leikkejä), joten ei suostunut tekemään puoliakaan mitä neuvolantäti pyysi :D Joten tätskä kysäisi, että tuntuuko meistä, jotta poika ymmärtää ohjeita ja puhetta kotona? Että jos ymmärtämisessä olis jotain (tätä ei toki sanonut ääneen, mutta tajusin kyllä).

Hävetti pojan käytös, mutta oli pakko kertoa, että poju veti herneen nenuun siitä, kun neuvolan täti ei tehnyt mitä HÄN halusi, joten yhteistyö tuskin sillä erää tulee onnistumaan.

Oli muutoinkin aika järkyttynyt tätskä (tai ilme ainakin näytti) sillä mun kauniisti käyttäytyvä poika (joka ennen on vaan itkeskellyt pelosta) suuttui kunnolla neuvolassa ja kiljui loppuajan kurkkusuorana minulel lähtökäskyjä :D

[QUOTE="Katinka";29095855]Mahalleen oppi kääntymään 4 kk iässä mutta mahalta selälleen alkoi enemmän kääntyä vasta reilu 5 kk iässä. Kääntyy napansa ympäri (oppi ehkä noin 1 kk sitten) kunnolla. Ryömii jotenkin eteenpäin, mutta pitkään vain pakitti. On puolittain konttausasennossa mutta ei konttaa. Tarvitsee vielä tukea jos istuu lattialla. Yksi suuri ongelma oli kun ei kovin aktiivisesti ottanut leluja käteen 4 kk neuvolassa vaikka esim. kotona ja vaunuissa haali jo silloin kaiken mahdollisen käsiin ja otti hyvin molemmilla käsillä. Sitten ei suostunut 5 kk neuvolassa oikein varaamaan jaloille vaan piti jalat löysinä (muulloin ei ole tätä tehnyt).

Unohtuikohan joku oleellinen listalta.[/QUOTE]

Ihan normisettiä nuo muut, mutta tuo jalkojen varaaminen taitaa olla sellainen, mitä ne syynää aika tarkkaan. En tosin tiedä sen tarkemmin. Kuulostaa kyllä oudolta.

Onneksi tuo jaloille varaaminen sujui heti taas kotona ja fysioterapia oli pari päivää neuvolan jälkeen niin fysioterapeutti sai minut taas rauhallisemmalle mielelle.

Jalkojen päälle varaamattamuuskin ongelma vasta paljon paljon myöhemmin.

Ihan täysin normaalilta toi sun vauva kuulostaa. Miksi häntä on lähetetty lastenlääkärille? Mitä siis on ollut perusteluna?

Muuan: ekan kerran sen takia kun ei neuvolassa jokellellut kuin hiljaa muutamia kertoja ja sitten ei oikein suostunut ottamaan leluja käteen. Toinen käyntikerran syy oli nuo jalat.

Oletko nuori äiti tai yh? Onko taustalla jotain esim. lastensuojelun huolta jonka takia neuvolanämmä on sut ottanut silmätikuksi. Muutoin en ymmärrä tuollasita idiotismia!

Tuotakin olen miettinyt onko vika minussa mutta kun menee jo ihan vainoharhaisuuden puolelle ajatella niin. Minä olen 29 ja mieheni muutaman vuoden vanhempi. Molemmilla vakituiset työpaikat, amk koulutukset, asutaan ihan tilavassa omakotitalossa, ikinä ei ole sossusta tarvinnut hakea tukia ja kelastakin vain ne vakiot (opinto ja nyt lapseenliittyvät perustuet). Pukeudun mielestäni ihan perus siististi, meikkaan kevyesti ja huolehdin hygieniasta :) jne. Ollaan siis niin peruspariskunta kun olla ja voi. Vauvakin oli erittäin toivottu ei siis mikään yllätysraskaus.

Joten en kyllä meissäkään keksi mitään mihin tarvitsisi puuttua.

Ei meilläkään vauva välttämättä tee just niinkuin pitäisi siellä neuvolassa. On vähän hitaasti lämpiävä ja alkuun siis vaan katselee ja ihmettelee. Onneksi on asialliset neuvolantätit, uskovat kyllä meidän omia kertomuksia, mitä vauva osaa. 8kk lääkärissä annettiin aika 10kk tarkastukseen (jota ei siis täällä välttämättä ole, jos ei ole mitään "huolta") koska vauva ei ihan istunut vielä ilman tukea. Oppi tämän kyllä heti seuraavalla viikolla. Ja 10kk tarkastuksessa ei sitten ollutkaan enää mitään mistä pitäisi huolestua, nousee jo seisomaan itse jne. Ja hyvin nuo onneksi ovat uskoneet senkin, että vauvalta sitä tarinaa tulee kyllä kotona, neuvolassa ujostelee etenkin alkuun. Loppuajasta saattaa ehkä jotain höpistä. Ikää nyt 11kk ja tulee jo useampi sanakin. Kurjaahan tuo on jos eivät usko siellä, itsekin välillä stressaan samasta asiasta, mitä jos aletaan epäilemään jotain ja varmasti sitten itsekin epäilisi onko kaikki sittenkään kunnossa. Nytkin koittivat viimeksi testata pinsettiotetta ja ei pahemmin vauvaa kiinnostanut ne nomparellit siinä pöydällä :D Muita leluja koitti vaan hamuilla. Sanottiin kyllä rehellisesti, ettei vielä oikein onnistu se pinsettiote, mutta eivät näköjään olleet huolissaan. Ottaa kyllä joskus sormien väliin jonkun pienemmän esineen, mutta aika harvoin. Ei vaan kiinnosta pienet esineet, pitää olla jotain sellaista mitä saa suussa jäystettyä, kun hampaita tulossa.

Mulla on tähän erilainen näkökulma, sillä minulla on kaksoset, joita seurattiin tarkasti syntymästä saakka. Puolivuotiaaksi molemmat saivat fysioterapiaa. Toisella terapia jatkui ja myöhemmin hänellä todettiin cp-vamma.

Mun mielestä on hyvä, että neuvolan terveydenhoitaja on tarkka ja lähettää eteenpäin, jos hän huomaa, että on jotain, mitä pitää tarkastaa. Eli mielestäni sinun ei tarivtse miettiä tai pohtia asiaa sen enempää, kun asiantuntevampi henkilö on katsonut lapsen ja todenut, että kaikki on kunnossa. Ehkä terveydenhoitajalla on ollut joku tapaus, jossa ongelma on huomattu vasta myöhään ja hän on siksi nyt tavallista tarkempi ja puuttuu jokaiseen puutteeseen välittömästi, jotta hän saa asian pois omalta vastuultaan.

Jalkoihin varaamattomuus (jota teillä ei siis ole) voi olla täysin normaalia, mutta se on syytä tarkastaa. Meillä cp-vammainen lapsi varasi jalkoihinsa jo neuvolan 4-kuukautistarkastuksessa, mutta normaali lapsi ei varannut vielä 8-kuukautisneuvolassakaan. Neurologi katsoi lapsen ja hänen mielestään kaikki oli ok, kuten olikin ja lapsi kehittyi normaalista jalkojen varaamattomudesta huolimatta. Fysioterapeutti on mielestäni parempi asiantuntija motorisissa asioissa kuin lastenlääkäri.

Mä en suoraan sanottuna kykene luottamaan meidän neuvolan tädin ammattitaitoon yhtään. Esimerkkejä: 1v osasi n. 15 sanaa tyylin äiti, kirja, kissa, heppa, siili, lamppu niin täti kysyi osaako tyttö yhtään OIKEITA sanoja kuten auto?

3v suostui neuvolassa hyppimään vain yhdellä jalalla (molemmilla vuorotellen), muttei tasajalkaa kun yhdellä jalalla oli kivempaa. Tätsy oli laittamassa sitä fysioterapiaan että motorisessa kehityksessä on viivettä.

2v ei olisi saanut nukkua aamuisin klo 9 asti, koska ei muuten opi koskaan heräämään ajoissa kouluun... tää oli ehkä kaikkein paras neuvolan tätimme neuvoista (tästä jauhettiin meille monta kertaa kun 2v oli aina mukana pienempää käytettiin neuvolassa)

Autistinen lapsi on syntymästä saakka syönyt erittäin huonosti mitään kiinteää, puhe viivästynyt reippaasti. Täti oli lähettämässä meille perhetyöntekijää tarkkailemaan ruokailutilannetta että missä on vika. Keskustelin perhetyöntekijän kanssa ja hän oli sitä mieltä että ei hänen ole mitään hyötyä tulla meille, että tuskin syömättömyys pöytätavoista johtuu kun alkoi jo synnärillä ja seuraavat ongelmat alle 6kk iässä. Sitten kunnan perhetyöntekijä vaihtui niin olisi halunnut tämän seuraavan lähettää meille kun edellinen oli todennut sen tarpeettomaksi, mutta ravitsemusterapeutille täti ei suostunut antamaan lähetettä (ei ollut kuulemma tarvetta) vaikka monesti pyysin ja perustelin tarvetta. Lääkäristä saatiin saatiin lopulta. Samaisen tätsyn mielestä oli normaalia että 2,5v osaa sanoa 2 sanaa, ei tarvita puheterapeuttia. Lapsen painoa seurasi hysteerisesti kun oli -1 käyrällä ja kasvoi tasaisesti. 1v neuvolan jälkeen olisi pitänyt parhaimmillaan käydä punnituttamassa 2 x kk. Kieltäydyimme ja sanoimme ettei se paino punnituksilla nouse....

Olin välillä lähes kateellinen niille joilla oli normaalit neuvolan tädit... 6v neuvolassa täti vielä lyttäsi eskarissa tehdyt psykologin tekemät testit jotka viittaavat lukihäiriöön ja sanoi ettei neuvolan testeissä ole tullut mitään vastaavaa ilmi, ei kannata ohjata lasta tehostetun tuen piiriin kun aloittaa koulun.

Että kyllä noita neuvolan tätejä riittää joka junaan, ap:n kannattaa luottaa omiin vaistoihin ja tuntemuksiin jos kerran tiedät että lapsi osaa kotona asiat tehdä!

Hei, suosittelen ottamaan yhteyttä neuvolan terveydenhoitajan esimieheen, jos esiintyy asiattomuuksia tai ammattitaidottomuutta. Itsehän pystytte vaihtamaan neuvolaa, jollei kyseessä ole kylän ainut täti. Itse tein näin, onneksi. Tällä hetkellä olisi isommat murheet, jollen olisi vaihtanut neuvolaa. Lapsi sai oikean avun, hyvissä ajoin.

Yhteistyössä