Neuvola pilaa imetyksen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
No, ehkei nyt ihan. :D Mutta eivät kyllä missään nimessä autakaan.

Käsitykseni on ollut, että neuvolan pitäisi tukea imetystä. Vai?

Suositus on 6kk täysimetys ja 2v osittaisimetys. Näistä toki jokainen saa olla mitä mieltä haluaa. Minä uskon, että jokainen äiti tuntee lapsensa ja lapsensa tarpeet, mutta jos neuvola tuputtaa väärää tietoa tai omituisia käsityksiä, ei ole äidillä helppoa.

Kävin juuri oman 5kk vauvani kanssa neuvolassa. Täysimetän ja vauva kasvaa hienosti ja on tyytyväinen. Täti kysyi seuraavia:
- syökö vielä yöllä?
- kuinka usein syö, ts millaisin väliajoin ja kuinka monesti päivässä
Ja käski aloittaa lusikkaharjottelut 5,5kk iässä.

Siis WTF?! Totta h*lvetissä tuo syö yöllä. Ja kuka oikeasti laskee monesti päivässä vauva syö?!

Tämä on toinen lapseni, joten osaan jo päästää nuo neuvolan jutut yhdestä korvasta sisään ja toisesta ulos. Mutta entä sellainen epävarma yhden lapsen äiti? Juuri tuollaisten kysymysten vuoksi palstallakin koko ajan kysellään tyyliin: "pitäisikö aloittaa kiinteät, 4kk syö JOPA 3 kertaa yössä?" tai "Eikö maito riitä, imetän kahden tunnin välein!".

Huh... Onko teillä mitään mielipiteitä?

no kait neuvolassa ajatellaan äidinkin jaksamista.. ja jos se vauva syö esim 1-2 tunnin välein ympärivuorokauden niin voihan se olla hyvä koittaa jotain vähän tukevampaa ruokaa.. :snotty:

On se vähän joo. Kyllähän sitä lusikkaharjoittelua kannattaa aloitella, koska mitä myöhempään se venyy, sitä hankalampi on lasta opettaa siihen.

Minun omakohtainen kokemus, 2 lasta ja molemmat syntyivät Taysissa, on se, että jo synnärillä aletaan korviketuputtaminen. Esikoisen kohdalla imetys epäonnistui mielestäni siitä.
Toisen kohdalla osasin olla jo kovana, toki oman vauvan hyvinvointia tarkkaillen, ettei hänelle annettu korviketta. Ja sen ansiosta multa ainakin käynnistyi maidontulo hyvin. Meni vähän off-topic... :xmas:

Mulla on esikoinen joka syö vielä yöllä ainakin sen 2 kertaa (9kk).
Hirveetä painostusta neuvolassa ollut jo pitkän aikaa että tuo pitäisi lopettaa. Syö pullosta. Ja lähipiiri, perhe plus ystävät myös painostavat että miksi ruokit häntä yöllä... Miksi en saisi syöttää?

sen verran mielipidettä löytyy, että 2006 oli vielä ok se 6kk täysimetys, mutta 2009 alettiin neuvolassa jo suosittelemaan maistelulusikallisia alle 6kk.. nimittäin silloin kun lapsi osoittaa syömiseen kiinnostusta, sillä jos herkkyyskausi menee ohi, voi syömisopettelu olla vaikeampaa..

mutta eipä tuo muo hetkauttanut. mulla lapset heräilleet öisin 1vuotiaaseen asti, ruuasta huolimatta...

No mun mielestä meille jokaiselle on suotu aivot sitä varten, että me voidaan ajatella itse.

Myönnettäköön että esikoisen vauva-aikaan olin suorastaan tyrmistynyt neuvolan ohjeiden edessä. Tuli tunne että onko tämä lapsi edes minun, kun ohjeet ladeltiin niin ehdottomina.. "nyt pitäis sitten lopettaa yösyötöt" jne. Nyt kuopuksen kohdalla ei neuvolassa olla juurikaan ladeltu mitään ohjeita, kai ne ajattelee niiden olevan vielä tuoreessa muistissa. No hyvä niin.

Minä pistän vielä paremmaksi. Neuvolantäti otti esille ensimmäisessä neuvolassa alle viikon ikäisen kanssa kiinteät. "Niin ei niitä tietenkään vielä aloiteta, mutta sitten kolmen neljän kuukauden iässä." Tuohon on vähän paha vastata, että olen ajatellut täysimettää sen puoli vuotta (ja tuo tavoite muuten täyttyi).

Mä kävin neuvolassa juttelemassa säästä, kaikki muu meni suoraan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
no kait neuvolassa ajatellaan äidinkin jaksamista.. ja jos se vauva syö esim 1-2 tunnin välein ympärivuorokauden niin voihan se olla hyvä koittaa jotain vähän tukevampaa ruokaa.. :snotty:

Mutta kun vauvat syövät noin usein. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei todellakaan tarkoita sitä, että tarviis jotain tukevampaa ruokaa jos kasvaa ihan hyvin jne.

Alkuperäinen kirjoittaja www:
yösyöttö kannattaa lopettaa kun alkaa olla hampaita,maito on sokerista litkua

Maito ei ole kariogeenista. Jo kiinteät aloittanut vauva jolla on hampaat saattaa saada helpommin reikiä jos syö useammin yöllä jolloin kannattaakin kiinnittää huomiota hampauden puhdistamiseen illalla.

Mutta pelkkä äidinmaito ei reikiä tee.

lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:

Mutta kun vauvat syövät noin usein. Ei siinä mitään ihmeellistä ole. Ei todellakaan tarkoita sitä, että tarviis jotain tukevampaa ruokaa jos kasvaa ihan hyvin jne.

Nimenomaan! Se oli just se mun pointti!

Ja alkuperäiseen :D Tottakai mulla on mielipiteitä.

En tiedä mistä tää koko myytti on lähteny käyntiin ettei suomalaisnaiset muka kykene imettämään ku jo sairaalassa monasti tuputetaan korviketta täysin terveille ja hyvinvoiville vauvoille. Jotenkin korvike käsitetään tuhdimmaksi ja terveellisemmäksi ku rintamaito.

Naurettavaa, että täällä ihmetellään miten kellään voi maito riittää ku maa täynnä ylipainoisia ja hoikatkin syövät 99% ihan ylenmäärin verrattuna esimerkiksi kehitysmaiden naisiin. Sitten keksitään mitä ihmeempiä rutiineja ja leikkejä imetykseen; joka kolmas tunti, vartti per tissi, kaksi tissiä per kerta, joka kerta aloitetaan eri tissistä eiku siis samasta rinnasta, nukutetaan vauva erilleen jottei heräisi syömään mutta sitten herätellään syömään jos ei syökään ja sitten ihmetellään ku maito ei nouse ku vauvalle tungetaan tuttia suuhun ja sitten jo annetaan korviketta ku maito ei riitä.

ÄLYTÖN rumba. Miksei vaa mene vauvan mukaan? Rintaa silloin ku lapsi sitä haluaa. Lapsi äidin lähellä kokoajan, ainakin ensimmäiset kuukaudet. Kiinteitä sitten ku lapsi alkaa niitä syömään. Ei mitään kellonaikoja, minuutteja, tunteja, jippoja ja niksejä ku ihan vaa sillai ku luonto sen tarkoittikin tapahtuvan, ilman säätämistä.

Juuri kävin kaksosten kanssa 4kk neuvolassa. Oletteko jo aloittaneet kiinteät? Juu ei vielä. No aloittakaahan sitten, peruna olisi hyvä ensimmäisenä. Juu, aloitetaan, aloitetaan. Ja sitten sujuvaa nyökyttelyä ja kuitenkaan en aio vielä aloittaa kiinteitä. Eivät osoita mitään mielenkiintoa kiinteitä kohtaan, kyllä sen huomaa sitten kun se herkkyyskausi tulee.

Tuntuu olevan päivän sana tuo "lusikkaan oppiminen". Sitä tuo meidänkin th toitotti. No eiköhän nuo opi sitten viimeistään eskarissa, syököön sormin jos siltä tuntuu.

Meidän kylällä on nuorten äitien keskuudessa ihan normaalia aloittaa maissivellit 5vkon iässä, pottua antava 2kuiselle, myöntävätkin vielä että tahtovat yöunien pidentyvän. Turha kait sanoa että vauvat ovat korvikkeella. Facebookissa olen lueskellut mielenkiinnolla heidän kommentointejaan, sitten ihmettelevät vatsavaivoja vauvoilla.

Onneksi sitä osaa itse ajatella näitä asioita ja tehdä niinkuin itse hyväksi näkee.
Esikoisen aikaan th sanoi vauvan ollessa 7kk ja minun plussatessani toisesta, että lopeta se imetys, eihän se enään siitä mitään saa??!! Siis 7kuinen vauva ei hyötyisi imetyksestä. Jep, siinä taas ammati-ihminen puhuu puuta heinää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
lusikkaherkkyys menee ohi niin nopsaan ja sitten syömisen aloittaminen on takkuista. lisäksi jos on hampaita, niin ehdottomasti jatkuva imetys pois. lisäksi ton ikäisellä ois hyvä olla jo rytmi ja kunnon yöunet, ettei tuu sitten kouluiässä uniongelmia.

:laugh: Olihan tää koko viesti vitsi?

Mun tyttö alotti lusikankäytön 10kk iässä ja ihan hyvin on sujunu B) Kaksivuotiaana hänellä on ihan hyvä rytmi vaikka puolivuotiaana oli öitä ku heräs varmaan 15 kertaa hampaita tehdessään, normaalisti vain 6-8 kertaa.

Mun tyttö alotti lusikankäytön 10kk iässä ja ihan hyvin on sujunu B) Kaksivuotiaana hänellä on ihan hyvä rytmi vaikka puolivuotiaana oli öitä ku heräs varmaan 15 kertaa hampaita tehdessään, normaalisti vain 6-8 kertaa.

vasta kirjoitit, ettei 2 vuotiaasi nuku vieläkään kuin 4h pätkiä. minusta et kasvata lastasi hänen etunsa mukaan, et opeta elämänrytmiä, vaikka se olisi sinun tehtäväsi. ja muutoinkin sinun juttuja ei kukaan oikein jaksa tosissaan enää ottaa.

Ja alkuperäiseen :D Tottakai mulla on mielipiteitä.

En tiedä mistä tää koko myytti on lähteny käyntiin ettei suomalaisnaiset muka kykene imettämään ku jo sairaalassa monasti tuputetaan korviketta täysin terveille ja hyvinvoiville vauvoille. Jotenkin korvike käsitetään tuhdimmaksi ja terveellisemmäksi ku rintamaito.

Naurettavaa, että täällä ihmetellään miten kellään voi maito riittää ku maa täynnä ylipainoisia ja hoikatkin syövät 99% ihan ylenmäärin verrattuna esimerkiksi kehitysmaiden naisiin. Sitten keksitään mitä ihmeempiä rutiineja ja leikkejä imetykseen; joka kolmas tunti, vartti per tissi, kaksi tissiä per kerta, joka kerta aloitetaan eri tissistä eiku siis samasta rinnasta, nukutetaan vauva erilleen jottei heräisi syömään mutta sitten herätellään syömään jos ei syökään ja sitten ihmetellään ku maito ei nouse ku vauvalle tungetaan tuttia suuhun ja sitten jo annetaan korviketta ku maito ei riitä.

ÄLYTÖN rumba. Miksei vaa mene vauvan mukaan? Rintaa silloin ku lapsi sitä haluaa. Lapsi äidin lähellä kokoajan, ainakin ensimmäiset kuukaudet. Kiinteitä sitten ku lapsi alkaa niitä syömään. Ei mitään kellonaikoja, minuutteja, tunteja, jippoja ja niksejä ku ihan vaa sillai ku luonto sen tarkoittikin tapahtuvan, ilman säätämistä.

Veit sanat suustani. Jostain niin luonnollisesta asiasta on tehty jotain niin hel*etin vaikeaa.

Vauvan paino oli noussut vähän hintsusti parin kk:n iässä ja neuvolassa neeuvoivat antamaan korviketta vaikka nimenomaan pyysin neuvoja maidon lisäämiseen!!! Mä lähdin itkien sieltä pois ja sisulla sain sitten maitoa lisää (oli rintakumit, huono imuote ja muuta mukavaa ennen sitä!)... Kuukauden päästä neuvolassa terkka oletti että korvike otettu käyttöön kun painoa olikin tullut yli kilo!!!!

Eli mun kokemus on se etten tukea hommaan saanu... Täysimetin kuitenkin yli 5kk ja imetän edelleen, vauva kohta 9kk!

Maito ei ole kariogeenista. Jo kiinteät aloittanut vauva jolla on hampaat saattaa saada helpommin reikiä jos syö useammin yöllä jolloin kannattaakin kiinnittää huomiota hampauden puhdistamiseen illalla.

Teen itse hammashoitolassa/neuvolassa 1-vuotistarkastuksia, eikä ole aikaakaan, kun erään sulosen pikkupojan etuhampaat oli jo hieman karioituneet. Kyselin kaikki mahdolliset, mistä reikiintyminen näin varhain voisi johtua. Mitään makeita/mehuja ei oltu annettu ja kaikki tottumukset olivat muuten kunnossa, MUTTA lapsi sai vielä pari kertaa yössä maitoa. Kyllä se maitokin vaan valitettavasti niitä reikiä hampaisiin tekee, kun sitä useamman kerran yössä annetaan. Ja siis kyllä, paljon on myös niitä, joille reikiä ei siltikään tule, mutta yösyöminen on kyllä mehun lisäksi pahin riskitekijä tuossa iässä.

vasta kirjoitit, ettei 2 vuotiaasi nuku vieläkään kuin 4h pätkiä. minusta et kasvata lastasi hänen etunsa mukaan, et opeta elämänrytmiä, vaikka se olisi sinun tehtäväsi. ja muutoinkin sinun juttuja ei kukaan oikein jaksa tosissaan enää ottaa.

Riippuu mitä sä käsität nukkumiseksi eikä uni tule aikuisellekaan ku n 90-120 minuutin pätkissä ;) Sä et taida tietää hyvistä yöunista paljoakaan?

Mulla kävi niin, että synnärillä antoivat korviketta (ilman mitään syytä) ja tuputtivat rintakumia koska en osannut imettää (kun kukaan ei viitsinyt neuvoa miten olisi helpoita aloittaa imetys. Vauva kun vaan huusi kurkku suorana eikä tarttunut tissiin kiinni). Meinasi mun imetys tyssätä ihan heti alkuunsa, mutta katoin sitten netistä hyviä ohjeita joilla saada imetys alkuun. Noh, imetys sitten onnistui kunnes alkoi rintaraivarit. Kaikki sanoivat (ystävät, sukulaiset, neuvola) että syötä pullosta kun se kerta kelpaa (kun tissi ei kelvannut). Pidin pääni enkä syöttäny pullosta vaikka rintaraivarit kestivät 7 viikkoa. Nyt vauva kohta 4kk ja edelleen täysi imetyksellä. Ja syö 1-2h välein (paitsi yöllä), eikä se minua haittaa ollenkaan. Näyttää haittaavan enemmän muita se, että syö noin tiheään..

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Teen itse hammashoitolassa/neuvolassa 1-vuotistarkastuksia, eikä ole aikaakaan, kun erään sulosen pikkupojan etuhampaat oli jo hieman karioituneet. Kyselin kaikki mahdolliset, mistä reikiintyminen näin varhain voisi johtua. Mitään makeita/mehuja ei oltu annettu ja kaikki tottumukset olivat muuten kunnossa, MUTTA lapsi sai vielä pari kertaa yössä maitoa. Kyllä se maitokin vaan valitettavasti niitä reikiä hampaisiin tekee, kun sitä useamman kerran yössä annetaan. Ja siis kyllä, paljon on myös niitä, joille reikiä ei siltikään tule, mutta yösyöminen on kyllä mehun lisäksi pahin riskitekijä tuossa iässä.

Eikös pitkäaikainen yöPULLO ja tutin käyttö ollut niitä pahimpia riskitekijöitä? Imetyksessä kun maito menee syvemmälle kurkkuun suoraan, pullosta juotu korvike taas jää etuhampaita häiritsemään. Ja pullomaito lienee kariogeenistä siinä missä rintamaito ei ole, tosin en varmaksi osaa sanoa.