Neuvola käynnit ja tuloksena huono äiti fiilis

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja taas..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

ja taas..

Vieras
Taas oli tytöllä tänään neuvola. Ja jälleen kerran pahoittivan mun mielen siellä.

Pitivät tietenkin hyvänä asiana, että leikin 1v tytön kanssa paljon, käydään puistoissa, koiran kanssa ulkona, mummiloissa jne. MUTTA kun en ole ilmoittautun mihinkään kerhoon. tämä tuntuu olevan kovin iso juttu neuvolassa. Olen alusta asti tiennyt, että kun tyttö on hieman vanhempi, niin ilmotaudutaan jonnekkin missä on ohjattua toimintaa, mutta taas sain kuulla kovin negatiiviseen sävyyn siitä miksi en käy noissa "mamma tapaamisissa, eli niissä, jossa äidit vaan kokoontuu jonnekkin, ehkä enemmän omaksi ilokseen. Miksi se on niin iso juttu? Minä viihdyn oikein hyvin ilman äiti laumaa lapseni kanssa missä milloinkin. Enkä suinkaan tarkoita,etten veisi lastani minnekkään missä olisi muita pieniä! me nähdään serkkuja jne.. mutta miksi pitäisi mennä jonnekkin joka tuntuu niiin väkinäiseltä?

Tai miksi sä teet siitä ison jutun.

Tottakai nla mainostaa kerhoja, että sinne ihmiset menisi. Sitten kun menevät. Olisit sanonu, et mennään kun tyttö on isompi. Saa siellä kato suunsa avata.

On kasvettava sosiaaliseksi tämän ajan normien mukaan. Vaikka väkisin, tuntuu joskus.

Ja sinun jaksamisesta ne ovat ehkä myös huolissaan. "Se on niin väsynyt ja masentunut ettei jaksa edes kerhoon" ajatus on helposti siellä takana.

Toivottavasti korostit runsaita sukulaislapsia ja kohtaamisianne heidän kanssaan?

[QUOTE="vieras";24727958]Tai miksi sä teet siitä ison jutun.

Tottakai nla mainostaa kerhoja, että sinne ihmiset menisi. Sitten kun menevät. Olisit sanonu, et mennään kun tyttö on isompi. Saa siellä kato suunsa avata.[/QUOTE]

Kyllä ,olen sanonut ettei ne ole mun juttu ja odotan hetken ja mennään sit sellaseen ohjattuun kerhoon. Mutta silti. aina kun oon huoneesta lähdössä, kuuluu vielä "yrittäkää nyt katsoa jos joku päivä menisitte johonkin tapaamiseen"..

Minä ilmoitin ihan suoraan etten kerhoista perusta. Elämää kun on muuallakin.

Ei täti vänkyttänyt koska lapset kuitenkin iloisia ja sosiaalisia.

Joskus tuntuu että neuvolatätien funktio on etsiä jotain häikkää. Olisit tyytyväinen kun noinkin pieni asia :)

[QUOTE="Piika-äiti";24727963]On kasvettava sosiaaliseksi tämän ajan normien mukaan. Vaikka väkisin, tuntuu joskus.

Ja sinun jaksamisesta ne ovat ehkä myös huolissaan. "Se on niin väsynyt ja masentunut ettei jaksa edes kerhoon" ajatus on helposti siellä takana.

Toivottavasti korostit runsaita sukulaislapsia ja kohtaamisianne heidän kanssaan?[/QUOTE]

Niin, ehkä ovat sit saaneet musta väärän kuvan siellä neuvolassa..

Käyttekö muut kuinka moni noissa tapaamisissa?

[QUOTE="Yllätys";24727996]Minä ilmoitin ihan suoraan etten kerhoista perusta. Elämää kun on muuallakin.

Ei täti vänkyttänyt koska lapset kuitenkin iloisia ja sosiaalisia.

Joskus tuntuu että neuvolatätien funktio on etsiä jotain häikkää. Olisit tyytyväinen kun noinkin pieni asia :)[/QUOTE]

Olenkin iloinen, että tuo ainut ainut mistä tulee "sanomista" :) Mutta ihmetyttää kun ne kerta toisensa jälkeen aina sitä samaa jaksaa vaikka vastaus on aina mun osalta se sama.

mulla taas neuvolatäti ei pitäny noita mammakerhoja mitenkään välttämättöminä, jos ei halunnu niissä käydä.Pääasia että elämä sujuu kaikin puolin hyvin vauvan/lapsen kanssa.

[QUOTE="lissu";24728009]Mitä jos ne neuvolassa ajatteli että sinä tarvitsisit ehkä aikuista seuraa ja juttuseuraa?[/QUOTE]

Siinäpä se!En edes ole päiviä yksin kotona ja puhun usein ystävieni kanssa! ja tietävät senkin.. ehkä olen vaan sit niin apaattisen oloinen siellä neuvolassa :D

Tiedän tunteen.
Minulle aikanaan painotti että lapsen kanssa olisi hyvä käydä perhekerhon lisäksi jossakin muskarissa tms. ja saada huomattavasti enemmän lapsi kontakteja ja se ei riitä että kerrostalon pihassa on muita lapsia ja mammoja.
Ei todellakaan mun juttuni mennä muskariin paukuttamaan kahta puukalikkaa yhteen ja laulamaan 1veen kanssa aatuuti lasta ym lässytystä
Tuolla kyseisellä neukku tätillä oli ihme pakkomielle kaikille tyrkyttää jotain vauvauinteja ja muskareja.

Perhekerhossakin kävin pitkin hampain kun lapsi tykkäsi siellä leikkiä muutaman lapsen kanssa,
itse en saanut juttukavereita niistä kuppikunnista.
Ja näiden mammojen juttujen tasokin oli sitä että laitetaanko pikku nico petterille tänään siniset vai mustat sukat jalkaan ja mitä sitten huomiseksi puetaan.
Kun lapsi tuli 3v ilmoitin hänet yhteen harrastukseen (1kerta viikossa 30min)
käytiin perhekerhossa samaan tuttuun tapaan
sekä nyt lapsi pystyi aloittamaan omatoimisesti pyhäkoulun (1kerta viikossa 1h)
Nyt sain kuulla kuinka on liikaa harrastetta ja jotain pitää karsia? Ota sitten selkoa, teet niin tai näin niin mikään ei miellytä.

Koska lapset (4 v ja 1 v 10 kk) ovat kotihoidossa, niin käymme kerran viikossa perhekahvilassa ja lisäksi isommalla on kaksi ja puolituntinen seukan päiväkerho kerran viikossa. Seukan perhekerhoon emme uskaltaudu ja se on hankalaan aikaan töittemme kannalta.

Meillä ei ole isoa sukua ja hirvittävää määrää lapsiperheitä lähistöllä, niin meille ja etenkin tuolla isommalle ne perhekahvilat ovat tärkeitä paikkoja lapsitapaamisineen. Näiden lisäksi lapsemme tapaavat 2-3 kertaa viikossa muita lapsia leikkikentillä tai kyläillessä.

Itse olen saanut perhekahvilasta itsellenikin hyvän kaverin. Tosin hän on työntekijä, mutta meitä yhdistää se, että emme ole kumpikaan 20jarisat vaan suunnilleen 20x2...

Muuten. Jos nämä kerhot ei ole sinun juttu, niin miten olisi kirjaston satutunti? Siellä on ryhmätilanne, muita lapsia lapsesi seuraksi mutta ei sitä smalltalk-pakkoa samalla tapaa. Ja samalla tulisi käytyä kirjastossa.

[QUOTE="ap";24728019]Olenkin iloinen, että tuo ainut ainut mistä tulee "sanomista" :) Mutta ihmetyttää kun ne kerta toisensa jälkeen aina sitä samaa jaksaa vaikka vastaus on aina mun osalta se sama.[/QUOTE]

Sillä nyt on jäänyt levy jumiin. Nykypäivän käsitys kun on että kukaan ei pärjää ilman vertaistukea ;)

Eikä niissä mamma kerhoissa mitään vikaa ole, onko teillä muskaria?

Pienet tykkäävät lauluista ja loruista. Ja sehän täyttäisi neuvolatädin toiveen.

meillä ei ole onneksi tuollaisia tätejä neuvolassa... itse en ole kovinkaan sosiaalinen ja viihdyn paljon kotona. Kirveelläkään en menisi mihinkään mammakerhoon tai vastaavaan, vaikkakin monet tuttuni niissä käyvät ja viihtyvät. mielestäni pieni lapsi ei tarvitse mitään ohjattua huojuntaa musiikin tahtiin ja jos vanhempi ei sinne halua niin voisi luulla että enemmän siitä on haittaa eikä hyötyä jos tutuillakin on paljon lapsia niin miksi hemmetissä väkisin pitäis tollaseen lähtee o.O

Itse olen aika sosiaalinen - MUTTA en kokenut srk:n perhekerhoa sopivaksi meilläpäin.
Käytiin kerta-pari tutustumassa ja mammat oli niin nuivia ettei ollut mulla kivaa.
Se jäi siihen se ...
Mukavia yhteishetkiä mammailu aikoina oli kaksplussan lokamammojen parissa, sekä muutaman muun samanikäisen lapsen perheiden kans - neuvolasta , ystävän ystvä - joka nyttemmin on hyvä ystävä...
Lisäksi samantapaisen perhetilanteen omaavista löytyi alussa mukavaa seuraa.

Henkilökohtaistahan tuo on.
Tosin omassa ystäväpiirissä vauvamasikseen aika pahasti sairastui juuri se ystävä, joka ei käynyt - eikä käy - missään kerhoissa , ja on aika epäsosiaalinen ihminen.
Tulee mullakin välillä nyttemin mileene että onkohan kaikki vieläkään kunnossa, kun on niin varaurunut.

Minusta on silti hyvä että eri tahoilla koetetaan vanhanaikaista 'tarvitaan kylä kasvattamaan lapsi' mentaliteettia herätellä.
Ja itse olen sitä mieltä että useammat mielipiteet yms ovat hyväksi oman lapsen kasvatuksessakin , se - että näkee miten muut tekevät - vertaistuen ja vertailunkin myötä...
Minusta olisi aika nurkkakuntaista luottaa vain omaan ja olla kuulematta ja näkemättä kokonaan muita .
Se on eri asia, mitä kasvatuksellisia juttuja pitää omina ja hyvinä.

Sinulla on huono itsetunto ja siksi otat vastaan neuvolatädin höpötyksen kuin jonakin jumalan sanana ja ilmeisesti hän myös näkee, että sinä olet vastaanottavainen sille. Anna mennä toisesta korvasta ulos. Kai sinä itse nyt aikuisena kuitenkin tiedät, ettei sinun missään kerhoissa tarvitse käydä.

Yhteistyössä