Neuvola ei ota tosissaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HerneNenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HerneNenä

Vieras
Onko muilla kokemuksia, että neuvolassa on vähätelty allergiaepäilyjä?
Meillä on esikoinen tosi allerginen ja nyt kuopuksella myös ollut hiukan iho-oireita (ei niin pahoja toki kuin esikoisella) - mutta neuvolassa vaan "kattellaan". Tässä on katteltu jo 4 kuukautta, vaihtelevalla menestyksellä, alkaa meikäläiseltä mennä herne nenään. Välillä oon tuntenut itseni ihan luulosairaaksi, joka kuvittelee vaan lapselleen kaikkia sairauksia.

Asiaa pahentaa se, että joka kerta on ollut eri hoitaja ja kaikilla eri näkemykset asiasta. Neuvolalääkäri (nuori tyttö) ei ottanut kantaa asiaan, sanoi vaan että itsepä tiedät kun esikoisellakin on ollut allergioita. Lähetettä eteenpäin ei suostunut (uskaltanut?) kirjoittaa. Oma lääkäri on sairaslomalla eikä sijaista ole, emmekä me ole oireinemme mitenkään kiireellisiä tapauksia kun on vaan ihottumaläikkiä ja punoitusta sillon tällön...

Kai se on yksityiselle sitten lähdettävä, vaikka rahatilanne on nyt tosi tiukka tällä hetkellä.

Ärsyttää vaan, kun pitäisi alkaa enemmän kiinteitä kokeilemaan (ikää 6 kk) ja on hiukan hataralla pohjalla tää asia. Maidotonta ja munatonta dieettiä on kokeiltu jo pariin otteeseen. Yksi neuvolatäti melkein nauroi meidät pihalle kun sanoin olevani dieetillä, nyt tämä viimeisin kehotti jatkamaan. Edellinen oli huolissaan painon kehityksestä ja painosti alottelemaan kiinteitä ("kyllähän se sit sillee näkee jos se onki allerginen") - viimeisin täti toppuutteeli, vaikka pituuskäyrä oli nyt vähän alaspäin.

Viduddaa. Taidan olla pöpilään joutava äiti, joka kuvittelee turhia ja neuvolan tätejä kiusaa tahallaan? :D :$

meillä sama..
kamalla voivottelua että miten se muka noin allerginen voi olla(tällä hetkellä maito.muna.ruis.soija reagoin ,maidon kautta) ja miten sinä jaksat dietillä olla ja imettää (neiti siis 6kk täysimetyksellä ja kiinteitä maisteltu huonoin tuloksin). miten sille muka ei kiinteät sovi ja ehdottelee ihan pöllöjä että maitoallergiselle pitäisi antaa kaupan puuroja ja vellejä missä maitoa äly hoi!!
kyllä meinasi hermot vviime viikolla minullakin neuvolassa mennä.
voimia kaikille!!!!!!! :hug: :hug: :heart: :heart:

Olen kuullut, että neuvolassa on vähätelty tosi paljon allergioita eikä ole otettu äidin puheita tosissaan. Meille sattui tosi hyvä neuvolan täti, hän laittoi neuvolalääkärin kautta heti lähetteen testeihin (lapsi oli hieman vanhempi, oireet alkoivat reilun vuoden iässä, samoin vanhemmalla sisaruksella). Muutenkin tällä tädillä on asenne kohdallaan, kyselee asioita lepselta eikä äidiltä.

Neuvolan terkkarin kokemuksesta sekä koulutuksesta riippuu miten asiat etenee. Meillä oma terkkari on perillä just näistä standardi jutuista, onneksi oli sijainen kerran joka tiesi allergioista ja tiesi neuvoa että kokeilisin imetysdiettiä . Siitä kaikki lähti rullaamaan eteenpäin uskoi jo oma terkkarikin että ei ole "vaan" koliikkia.
Nyt oma terkkari siirtyi toisiin hommiin ja tuli uusi ihan tuore vastavalmistunut ja tuntuu siltä että nyt mä koulutan sitä, eikä hän tunnu sulattavan sitä että mä olen perehtynyt näihin asioihin paremmin kuin hän.

En lukenut koko juttuasi, mutta otsikon ja ekan lauseen perusteella vastaan :D : meillä ei otettu vakavasti ihottumalänttejä ja kuivaa ihoa: se on ihan vaan atopiaa..., sanottiin. Vajaan kuukauden päästä yksityisellä klinikalla todettiin maito, muna, peruna ja koira-allergia.
PYSYKÄÄ TIUKKANA JA VAATIKAA!
Itse osasin heti epäillä jotain allergiaa, koska olen itse allerginen.

Yhteistyössä