Neuvokaahan, kuinka saada makuuhuoneeseen tilaa aikuisille ja lapselle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järjestelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järjestelijä

Vieras
Hei!
Painimme asuntoasian kanssa, minkä asunnon valkkaisimme ja suosikiksi on kyllä nousuut rivari kaksio. Ongelmana onkin lähinnä pieni makuuhuone jonne mahtuisi kyllä 160cm sänky ja lapsen sänky, mutta muulle ei oikein tilaa jäisikään ja vaatekomerot olisivat siirrettävissä eteiseen tällöinkin jotta jonkinlainen liikkumatila säilyisi.

Kysynkin erilaisista ratkaisuista mitä voisimme miettiä tilan parempaa käyttöä ajatellen. Olisi mukavaa jos huoneeseen mahtuisi vielä työpöytä.

:)

Miten olisi lapsen sängyn petaaminen ns. vuodelaatikkoon, jonka voisi öisin sitten vetää esiin? Toki se vanhempi jonka puolella lapsi nukkuisi, joutuisi kömpimään sänkyyn jalkapäädyn kautta, mutta itsellä se ei ainakaan ole ollut ongelma, kun pinnis on ollut sängyn vieressä.

Kyllähän se ahtaaksi tietysti käy jossain vaiheessa, mutta nyt olisikin tarkoitus opiskeluajaksi tämä asunto hankkia ja käyttää hyödyksi kaikki neliöt parhaimmalla mahdollisella tavalla :).

Parvisänky... Olisiko hassua jos Parvisängyn tosiaan hankkisi, sellaisen vähän isomman ja työntäisi oman sängyn sitten parvisängyn jalkojen väliin? Lapsi voisi nukkua ylhäällä "majassaan". Ikkunan eteen mahtuisi tällöin tämä työpöytä.. (Sekin on melkein koko seinän kokoinen). Pelkään vaan että siitä tulee tökerön näköinen ja alkaisi ahdistamaan sen katselukin.

[QUOTE="minä";24584677]Miten olisi lapsen sängyn petaaminen ns. vuodelaatikkoon, jonka voisi öisin sitten vetää esiin? Toki se vanhempi jonka puolella lapsi nukkuisi, joutuisi kömpimään sänkyyn jalkapäädyn kautta, mutta itsellä se ei ainakaan ole ollut ongelma, kun pinnis on ollut sängyn vieressä.[/QUOTE]

Tuokin kuulostaisi aika toimivalta idealta! Mutta lapsi on jo 5-vuotias ja varmaan haluasi jo omankin "valtakunnan". Olkoon se sitten vaikka sänky ja iltasaduilla päällystetty hylly sängyn päällä.

[QUOTE="mie";24584719]Minä laittaisin vanhemmille katonrajaan parven ja lapselle sinne alle oma valtakunta. Sinne mahtuisi hyvin lapsen sänky, pieni kirjahylly ja vielä pöytäkin.[/QUOTE]

Itselleni en kyllä parvisänkyä laittaisi, alkaa nimittäin se kiipeily sinne puuduttaa jo parin illan jälkeen...

[QUOTE="minä";24584755]Itselleni en kyllä parvisänkyä laittaisi, alkaa nimittäin se kiipeily sinne puuduttaa jo parin illan jälkeen...[/QUOTE]

Minäkin luulen, että tämä vaihtoehto on pois suljettu. Sohvalla varmaan tulisi nukuttua ennemmin :)

Tosin... Noh. Tämäkin idea olisi puuduttava, eli jos "naamioisi" parisängyn sohvaksi olohuoneessa ja siinä nukkuisi sitten yöt. Lapsi saisi oman huoneen ja olisi työskentely tilaakin.

[QUOTE="minä";24584755]Itselleni en kyllä parvisänkyä laittaisi, alkaa nimittäin se kiipeily sinne puuduttaa jo parin illan jälkeen...[/QUOTE]

No alkaa varmaan puuduttaa kaksiossa asuminenkin... Mutta jos kyseessä on rajallinen aika ja tilaa vähän, niin minusta toimivin ratkaisu on iso 180cm parvi vanhemmille, jonka alle tehdään oma valtakunta lapselle. 5-vuotias tarvitsee no tilaa kirjoilleen, leluilleen, arkarteluilleen jne

Tai mahtuisiko huoneeseen tämän tyyppinen ratkaisu
http://www.on24.fi/child/kalusteet_sisustus/sangyt_sohvat/19892
Siinä olisi kuitenkin säilytys ja työskentelytilaakin lapselle nukkumapaikan lisäksi

Eikö se kuitenkin olisi turvallisempaa, että aikuiset kiipeilevät parvelle?

Tai vielä vähemmän tilaa vaativat nämä. Kuitenkin lapselle omaa säilytys ym muuta tilaa

http://www.on24.fi/child/kalusteet_sisustus/sangyt_sohvat/30542
http://www.on24.fi/child/kalusteet_sisustus/sangyt_sohvat/27269

Alkuperäinen kirjoittaja järjestelijä;24584801:
Minäkin luulen, että tämä vaihtoehto on pois suljettu. Sohvalla varmaan tulisi nukuttua ennemmin :)

Tosin... Noh. Tämäkin idea olisi puuduttava, eli jos "naamioisi" parisängyn sohvaksi olohuoneessa ja siinä nukkuisi sitten yöt. Lapsi saisi oman huoneen ja olisi työskentely tilaakin.

Meillä varmaan toimittaisiin tämän suunitelman mukaan. Olohuone olisi sitten lapsen nukkuessa vanhempien "valtakunta".

Sellainen kunnon mekanismilla oleva vuodesohvaksin voisi olla hyvä idea. Vuodesohvan pitäisi kyllä sitten olla sellainen mahdollisimman helppokäyttöinen tai siihenkin menisi hermot... ;)

[QUOTE="Hippu";24584823]Tai mahtuisiko huoneeseen tämän tyyppinen ratkaisu
Lastenhuoneenryhm
Siinä olisi kuitenkin säilytys ja työskentelytilaakin lapselle nukkumapaikan lisäksi[/QUOTE]

Tällainen olisi hieno, mutta ei kyllä mahtuisi mitenkään :(. Ainoa paikka mihin sen voisi laittaa olisi ikkunan edusta ja se ei ole mielestäni kovin hyvä paikka.

Meillä kahdella lapsella yhteinen pieni (9m2) huone ja tällaisilla monitoimisängyillä huone on saatu tosi toimivaksi. Se ei tarvitse tilaa juurikaan enemmän kuin tavallinen sänky (linkin ratkaisu tarvitsee 205cm*96cm) ja kuitenkin lapsi saa sängyn lisäksi käyttöönsä sekä pöydän että runsaasti säilytystilaa.

Meillä käytössä ko linkin korkea nuorisoryhmä Skipper ja oikein hyvin on toiminut.
Lapset on nyt 8- ja 6-vuotiaat ja nämä on ollut käytössä noin vuoden. Kumpikaan ei ole koskaan pudonnut sängystään eikä kiipeileminenkään ole aiheuttanut vaaratilanteita. Itse asiassa tytöistä on ollut tosi mukavaa nukkua ylhäällä.

Ja lattialle jää jopa leikkitilaa :-)

Yhteistyössä