Neuvokaa viisaammat

  • Viestiketjun aloittaja lilja1976
  • Ensimmäinen viesti
lilja1976
meillä on iso aidattu piha!!! lapset 9 v ja 2v ja mulla hirvee hinku saada saksanpaimen koira uros, pentu mielellään!!! Kannattaako viel odottaa et neiti kasvaa isommaksi, kun pennut kovia puremaan (kuulemma)??? Vai onko pienempänä lapsi helpompi totuttaa koiraan??? Neuvoja neuvoja kaipaan!!!!
 
lilja1976
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2005 klo 15:14 supertrouper kirjoitti:
kyllä mä ottaisin nyt. koirakin tottuu samalla pieniin lapsiin. pentu on helppo opettaa olemaan purematta. onko teidän eka koira?
On ja ei... tyttö on tottunut sukulaiseni koiraan, oli saksanpaimen narttu!!! Hyvin kasvatettu!!! Tämä koira vain otti tyttöni "hoidettavakseen"!!! Mut pentu on pentu, ja niiden kasvatus ei ihan helppoo..näin minua on "peloiteltu!!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2005 klo 22:16 lilja1976 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.04.2005 klo 15:14 supertrouper kirjoitti:
kyllä mä ottaisin nyt. koirakin tottuu samalla pieniin lapsiin. pentu on helppo opettaa olemaan purematta. onko teidän eka koira?
On ja ei... tyttö on tottunut sukulaiseni koiraan, oli saksanpaimen narttu!!! Hyvin kasvatettu!!! Tämä koira vain otti tyttöni "hoidettavakseen"!!! Mut pentu on pentu, ja niiden kasvatus ei ihan helppoo..näin minua on "peloiteltu!!!
Tottakai pentu on pentu ja koira on eläin ei ihminen mutta kyllä se oppii tavoille! Ja kyllä koira on aina syytä kouluttaa oli perheessä sitten pieniä lapsia tai ei ja jos koulutuksen alkaa heti pentuna niin se on hiukan helpompaa. =)
 
Meillä oli vauva ja pentu saman aikaisesti ja mitään ongelmia ei ole ollut! Tietysti ovat välillä mustiksia toistensa leluista, muuten ovat kuin paita ja peppu! Meilläkin on siis lapukka joten on myös iso ja villi koira! Siitä vaan, kyllä 2 vee osaa jo vähän takaisin antaa :)
 
Se milloin on sopiva hetki ottaa koira, on ihan sinun omasta jaksamisesta kiinni. Koira vaatii varsinkin pentuna paljon aikaa, eikä sillä ole merkitystä onko isoa pihaa vai ei. Toki sinne omalla pihalle on helpompi koiran kanssa mennä ja otta lapsikin mukaan, mutta se ei ole ratkaisu, että koira tökätään yksin sinne pihalle. Ja koiraa on jo pentunakin vietävä paljon tutustumaan uusiiin paikkoihin ja asioihin sen oman pihan ulkopuolelle(Tämän kaiken sinä varmaan jo tiesitkin, mutta kun minä vaan tuppaan aina innostumaan :ashamed: ) Eli jos sinulla on tarpeeksi aikaa, niin minä en ainakaan näkisi mitään syytä miks koiraa ei voisi ottaa vaikka lapsi on vielä pieni.

Vielä siihen puremiseen.. Pennuilla on naskalin terävät hampaat ja toiset käyttää niitä enemmän kuin toiset. Mutta pennulle on tehtävä heti selväksi, että ihmisiä ei purra, ei aikuisia eikä lapsia. Myös siihen on kiinnitettävä huomiota, ettei koira saa missään nimessä alkaa omimaan lapsia (tämä on yleensä tyypillisempää nartuille kuin uroksille).
 
OIH!!! sakemanni on maailman ihanin rotu!!
Ikävä kyllä jouduin omani lopettamaan sairauden vuoksi ja nyt on tosi orpo olo!
Ottaisin uuden, mutta kun on 3 koiraa ennestään ei oikein kaikille enää aika riittäisi.
Sakemanni on yksi helpoimmin koulutettavista roduista miellyttämishalunsa vuoksi, mutta rajat pitää ehdottomasti olla alusta alkaen, ja johdomukaisesti asetettuna. toinen sakemannimme tuli kun keskimmäinen lapsistani oli ihan vauva ja käytännössä toimin niin että joko pentu tai poika oli sylissä. Pentu puree pientä ja pieni ihminen kiskoo pentua karvoista ym. eli kumpaakin on suojeltava toisiltaan ettei tule huonoja kokemuksia.
Ympäristöön ja outoihin asioihin kannattaa tutustua jo pienestä pitäen päivittäin ja myös liittyä saksanpaimenkoira liittoon. Heillä on tosi hyvät koulutukset johon jo pentuna on hyvä mennä.

Aloittelialle ehkä narttu olisi helpompi, varsinkin lapsiperheessä, juuri hoivaamisviettnsä vuoksi. Uros on aina kovempi luonteeltaan...tosin minulla on aina ollut narttuja joten en osaa kokemuksella sanoa miten uros menee lapsiperheessä. Yksi nartuistani mm. toimi uimavalvojana lapsille, ja seurasi minua kuin varjo koko sen ajan kun olin raskaana..yötäpäivää. se myös esti lapsia juoksemasta tielle.
Ja toimi keinoemona kissanpennuille..listaa voisi jatkaa loputtomiin..

Kasvattajan valintaan kannattaa perehtyä huolella ja keskustella minkälaista koiraa itselle hakee. käyttölinjainen poikkeaa etenkin vieteiltään näyttelylinjaisesta jonkinverran.
Pennun vanhempien lonkkakuvaustuloksia on myös hyvä kysyä, koska lonkat on yksi sakemannin heikoista kohdista selkäongelmien lisäksi. vaikka..joka rodullahan ne omat kremppansa on!!

sniif,,ihan kateeksi käy sinua! kävin tas näyttelyssä ihailemassa komeita saksanpaimenkoiria!! Barwaxan kennelistä varmaankin itselleni joskus vielä koiran itselleno hankin,,oli ne niin komeita!
 
,,tuosta puremisesta vielä..
pennulla hampaat ja suu toimii samoin kuin ihmislapsella kädet. ihan niinkuin lapsi tutkii käsillään koira tekee hampaillaan. Joten koiraa täytyy sievästi kieltää niskasta nostamalla ja ei sanalla. tämän pentu ymmärtää koska juuri niin sen emokin toimisi( emo kyllä luultavammin murisee kuin sanoo ei..??)
Liian kovasti ei pentua saa komentaa koska pentu ei pure satuttamis mielessä. Pentuaitauksessa leikitään niin että karvat pöllyää, koiravauva jatkaa samaa leikkiä ihmisperheessään kunnes käsittää ettei normaalit ihmiset (ja koirat )yleensä toisiaan pureskele ;)

 

Yhteistyössä