Neuvokaa tyhmää (sairasloma)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Eilen illalla mulle iski flunssan päälle, ja tälle päivälle sain esimieheltä soittamalla sairaslomapäivän kun olo on todella kehno. Hän kehotti soittamaan lisätietoa huomisesta (vaikka mistä voin tietää millainen olo huomenna on?).

Soitin vielä terveyskeskukseen hakeakseni sairaslomaa huomiselle varmuuden vuoksi, ja saan hakea todistuksen hoitajalta huomenna.

Voinko nyt soittaa esimiehelle että olen sairaslomalla huomennakin, ja tuon todistuksen töihin palatessani? Vai kirjoittaako hoitaja huomiselle sairasloman vasta kun on nähnyt mut? Entä jos oloni on parantunut huomenna ja menen hakemaan todistuksen "terveenä"?

Olenko minä nyt sairaslomalla vai en?

No soitat esimiehelle ja kerrot tilanteen. Jos sinulla on tänään selvää kuumetta, on varmaan syytä huominenkin vielä lepäillä. Jos taas kuume on jo mennyt ohi, olet todennäköisesti huomenna työkunnossa. Ja jos et olekaan, olet uudestaan yhteydessä esimieheen ja kysyt toimintaohjeita. Eikä työnantajallasi ole työterveyshuoltoa? Tuollaista terveyskeskuksen hoitajan kirjoittamaa todistusta ei työnantajan tarvitse hyväksyä, vaan voi ohjata sinut työterveyslääkärille.

Sä voit ilmoittaa tänään esimiehelle että sulla on huomenna aika terveydenhoitajalle.
Että ilmoittelet sitten lisää kun olet hoitajalla käynyt.

Jos sulla on tänään ihan kurja olo, niin tuskin huomenna vielä olet työkuntoinen.

No soitat esimiehelle ja kerrot tilanteen. Jos sinulla on tänään selvää kuumetta, on varmaan syytä huominenkin vielä lepäillä. Jos taas kuume on jo mennyt ohi, olet todennäköisesti huomenna työkunnossa. Ja jos et olekaan, olet uudestaan yhteydessä esimieheen ja kysyt toimintaohjeita. Eikä työnantajallasi ole työterveyshuoltoa? Tuollaista terveyskeskuksen hoitajan kirjoittamaa todistusta ei työnantajan tarvitse hyväksyä, vaan voi ohjata sinut työterveyslääkärille.

En kuulu vielä työterveyden piiriin, joten luulisi että hoitajan todistus käy myös. Mutta se on epäselvää, kirjoittaako hoitaja todistuksen nyt vain huomisesta ja olenki töissä vai kotona (olo edelleen kurja). Joka tapauksessa soitin töihin ja kerroin että olen huomennakin pois ja saan todistuksen huomenna (mutta entä jos sitä ei saakaan jos hoitaja toteaa terveeksi?) Ap

Työsuhteen alkaessa sanottiin että työterveyden piiriin en kuulu sillä puolen vuoden työssäoloraja ei ollut täyttynyt, mitä sitten tarkoittaakaan. Joten hakeuduin ihan vain julkiselle.

Mutta mitä jos sairaanhoitajan todistus ei käy? Mitä jos en edes saa sairastodistusta vaan hoitaja katsoo minun olevan työkuntoinen?

Olen jo ilmoittanut töihin etten tule huomenna, ja että käyn hoitajan vastaanotolla. Ap

Eli pointti on: sinä haluat olla sairaslomalla huomenna. Piste! Esimiehesi pyysi että ilmoitat kunnostasi huomenna, mutta ei... sinä halusit varmistaa sairasloman soittamalla terveyskeskukseen. Nyt kun todistus pitäisi hakea sieltä huomenna, sinä pelkäätkin että olet tervehtynyt - ja siis et saakaan sitä haluamaasi sairaslomaa huomiselle. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?!

Huomiselle on KAKSI (2) vaihtoehtoa:

A. OLET TERVE. Soitat terveyskeskukseen, että olet kunnossa, etkä ole tulossa sinne. Soitat esimiehellesi ja kerrot tulevasi normaalisti töihin. Sitten menet töihin!

B. OLET SAIRAS. Soitat esimiehellesi, että tauti jatkuu ja olet menossa käymään terveydenhoitajalla. Menet terkkarin juttusille ja otat saikkulapun kouraan. Menet kotiin lepäämään ja parantelet tautisi.

Etkä varmaan ikinä työterveyshuollon piiriin pääsekään, jos oot hiljattain alottanu työssä ja pidät heti kättelyssä tämmöstä "mulla on nuha ja kurja olo"- saikkupäiviä :(

Voit varautua siihen, että työsuhde tuskin tulee kestämään kovin kauaa. Jos olet määräaikainen, sitä ei jatketa. Jos vakituinen, koeajalla työsuhteen purkamiseen ei kummosia perusteita tarvita.

Etkä varmaan ikinä työterveyshuollon piiriin pääsekään, jos oot hiljattain alottanu työssä ja pidät heti kättelyssä tämmöstä "mulla on nuha ja kurja olo"- saikkupäiviä :(

Voit varautua siihen, että työsuhde tuskin tulee kestämään kovin kauaa. Jos olet määräaikainen, sitä ei jatketa. Jos vakituinen, koeajalla työsuhteen purkamiseen ei kummosia perusteita tarvita.

Noh niin, määräaikaista työsuhdettani tuskin jatketaan muutenkaan. Harmittaa sairastella kyllä heti alkuun, mutta minkäs teet. Ap

Nuhassa on useasti tosi kurja olo ja sairasloma tarpeen. Erityisen tarpeen se on jos työskentelee hoitoalalla, on kauheaa ja väärin tartuttaa sairaita ihmisiä.

Tosi typerä teksti tuo "saikuttamisesta". Jos ihminen on sairas niin silloin on. Ja silloin pitää levätä.

Tuskinpa ap olet huomenna terve, yleensä flunssa kestää noin viikon (ei 1-3 päivää).

Kaikkien työ kun ei ole työhuoneessa tietokoneen edessä istumista kahvia siemaillen...

noin yleisellä tasolla, flunssa voi kestää vaikka 2 vk mutta ei välttämättä aiheuta päivääkään työkyvyttömyyttä tai yleensä yhdestä muutamaan päivään, toki joskus kovia tauteja mutta perus kuumeeton mieto räkis ei tee viikoksi työkyvyttömyyttä. Työssä ei tarvii olla 100% terve ja harva onkaan vanhemmiten, riittää että pystyy suoriutumaan töistään terveyttään ja turvallisuuttaan vaarantamatta.

Nuhassa on useasti tosi kurja olo ja sairasloma tarpeen. Erityisen tarpeen se on jos työskentelee hoitoalalla, on kauheaa ja väärin tartuttaa sairaita ihmisiä.

Tosi typerä teksti tuo "saikuttamisesta". Jos ihminen on sairas niin silloin on. Ja silloin pitää levätä.

Tuskinpa ap olet huomenna terve, yleensä flunssa kestää noin viikon (ei 1-3 päivää).

Kaikkien työ kun ei ole työhuoneessa tietokoneen edessä istumista kahvia siemaillen...

No jos ap on niin kovin huonokuntoinen, että sairasloma on itsestään selvää, niin miksi hän epäilee, ettei tk:n hoitaja sitä kirjoittaisi? (aiemmin siis kyseli, että entäpä jos ei...)

Työnantajan kannalta tämmöset työntekijät on painajainen, mutta kuten ap:kin jo totesi, minkäs teet. Ja niin karua kun se onkin, niin työsuhteen jatkoa mietittäessä, näillä asioilla vaan on merkitystä, vaikka ei varmaan saisikaan.

Että mua sitten ärsyttää sun kaltaiset ihmiset! Sä et tiedä minkälainen olo ap:lla on! Halusit kuitenkin tehdä hänestä turhasta saikuttelevan vaikka et edes tunne koko ihmistä. Eikä sairastumiselle mitään voi. Raivostuttavia tuollaiset tyypit joiden mielestä töihin pitäisi mennä vaikka pää kainalossa.

Ärsyttävää kun jotkut luulevat, että kyse on vain jostakin pikkuflunssasta ja heti jäädään sairaslomalle kun nenä vähän vuotaa. Itse olen hoitoalalla töissä ja jos saan oikein kunnon flunssan (ilman kuumetta jopa) niin saatan helposti olla pois pelistä koska mulla on astma. En mä tee siinä kunnossa töitä kun en pääse kävelemään muutamaa askeltakaan hengästymättä. Eikä siinä riitä joku kolmen päivän sairasloma vaan menee helposti yli viikko. Onneksi ei ole tuollaista ollut nyt yli vuoteen.

Että mua sitten ärsyttää sun kaltaiset ihmiset! Sä et tiedä minkälainen olo ap:lla on! Halusit kuitenkin tehdä hänestä turhasta saikuttelevan vaikka et edes tunne koko ihmistä. Eikä sairastumiselle mitään voi. Raivostuttavia tuollaiset tyypit joiden mielestä töihin pitäisi mennä vaikka pää kainalossa.

Kylläpä tähän mun kommenttiin nyt tartutaan... Toistan edelleen, että ap ei ollut edes varma, toteaako hoitaja sairasloman tarpeelliseksi, siitä päättelen, että kovin heikossa hapessa tuskin on. Lukekaa hänen viestit yhtä tarkasti kun mun, please!

Ja onhan se nyt törkeetä, että joku miettii tätä työnantajan tai työkaverin (jotka voi joutua tekemään apnkin työt, jos sijaista ei ex tempore löydykään) kannalta, ap:lla on kuitenkin flunssa ja tosi kurja olo :(

Ärsyttävää kun jotkut luulevat, että kyse on vain jostakin pikkuflunssasta ja heti jäädään sairaslomalle kun nenä vähän vuotaa. Itse olen hoitoalalla töissä ja jos saan oikein kunnon flunssan (ilman kuumetta jopa) niin saatan helposti olla pois pelistä koska mulla on astma. En mä tee siinä kunnossa töitä kun en pääse kävelemään muutamaa askeltakaan hengästymättä. Eikä siinä riitä joku kolmen päivän sairasloma vaan menee helposti yli viikko. Onneksi ei ole tuollaista ollut nyt yli vuoteen.

Yhteistyössä