Neuvokaa: miten saan taaperon syömään enemmän?

Neuvokaa mua pliis!

Mulla on 2,5 v. lapsi, joka on laiha ja vain laihtuu. Ei ole allergioita, ainakaan huomattu/todettu. Kova liikkumaan, juoksemaan, hyppimään jne., ei ole hetkeäkään paikallaan. Ja paino putoaa, vaikka kasvaa pituutta.

Paljonko teidän kaksivuotiaat syö? Miten saisin lapselle menemään lisää ruokaa, ettei laihtuisi? Reidet ja lantio on esim. jo aika laihannäköisessä kunnossa, äitiä hirvittää.

Lapsi syö päivittäin jotakuinkin näin:

Aamiainen: 2dl tavallista jugurttia (ei siis rasvatonta), jossa seassa esim. leseitä, noin puolikas voileipä, hedelmää (esim. puolikas banaani, viinirypäleitä tai mandariini), lasi mehua tai kaakaota.

Lounas: esimerkiksi perunaa tai pastaa ja kastiketta, pinaattilettuja tai jotain laatikkoruokaa nirsona päivänä noin 1 rkl, hyvänä päivänä noin 2 dl.

Välipala: Viili tai kaupan valmisrahka tai vispipuuroa tai riisipuuroa (esim.) noin 2 dl. Noin puolikas voileipä tai hedelmä, jos huolii. Lasillinen mehua.

Illallinen: kuin lounas.

Iltapala: noin 3 dl maitoon keitettyä puuroa, rasvalisä, hilloa.

Lapsi ei suostu juurikaan juomaan maitoa, siksi maitotuotteita on lähinnä muissa muodoissa.

NEUVOKAA mua siis - syökö lapsi liian vähän? Miten houkuttelisin syömään lisää? Jos syö ruuan reippaasti, voin antaa aterioiden välissä jotain herkkua, kun sellaista itsekin syön. Esim. joku keksi tai pulla tmv. pieni juttu.
 
"puddighinu"
miten ihmeessä noilla eväillä laihtuu? Meidän neiti syö paljon vähemmän. Tänäänkin laitoin suklaapalan lautasen viereen jonka sai kun kaikki oli syöty, tietyt ruuat kun kerta kaikkiaan ei uppoa. Jos yrittäisit lisätä rasvaa ruokaan?
 
..
siis tarkoitatko että lapsi hoikistuu kun pituutta tulee lisää mutta painoa ei yhtä paljon vai että paino oikeasti laskee? jos tuosta ruokavaliosta huolimatta paino laskee niin olisin kovasti huolissani mistä syystä. keliakia tmv?
 
"Hmmm"
Mulla 5 v. erittäin energinen poika eikä hän syö juuri enempää. On laiha myös muttei sentään mikään anorektinen. Jossain vaiheessa lapset vain alkavat kasvaa pituussuuntaan, jolloin laihtuminen on väistämätöntä mutta en nyt näe syytä miksi lasta pitäisi ehdoin tahdoin lihottaa / opettaa ylensyöntiin. Jos laadukasta ravintoa on riittävästi tarjolla - niin kuin näyttää olevan- niin en kyllä murehtisi asiasta.
 
Mitat siis 90 cm ja 11,8 kg, paino on todella absoluuttisesti pudonnutr noin puoli kiloa, vaikka kasvaa pituutta.

Välillä on päiviä, ettei oikein mikään maistu, välillä syö suht reippaasti. Mutta oikeasti, paino on laskenut! Neuvolassa käskettiin vaan syömään enemmän, mutta minkäs teen... Lpsen on monesti vaikea keskittyä syömiseen, kun hösää muuta.
 
Mulla on 2v3kk lapsi ja syö paljon vähemmän. On myös pienikokoinen, mutta suhteellinen paino ei laske. Syntyi 3720g/50cm ja on nyt 11,1kg/84cm.

Onko se paino ollut pitkään laskusuuntainen vai onko tämä joku muutaman kuukauden kausi?

Meillä ei ole koskaan tarvinnut tapella syömisestä, koska olen alunpitäen päättänyt, että ei lapsi ruokalautasen ääreen kuole. Meillä minä päätän mitä syödään ja lapsi päättää kuinka paljon hän syö. En halua pilata hänen luontaista säätelykykyään. Toki herkuissa on rajat.
Koskaan ei tarvi mitään antaa lisää ja yleensä kaikkea jää. Mutta sellaistahan se pienen ihmisen kanssa on.

Saako lapsi vaikuttaa itse siihen mitä syö? Syökö esim. ravintoloissa paremmin ja ennakkoluulottomasti (heh, no niin ennakkoluulottomasti mitä nyt 2v ruokaan suhtautuu..)?
 
..
Mitat siis 90 cm ja 11,8 kg, paino on todella absoluuttisesti pudonnutr noin puoli kiloa, vaikka kasvaa pituutta.

Välillä on päiviä, ettei oikein mikään maistu, välillä syö suht reippaasti. Mutta oikeasti, paino on laskenut! Neuvolassa käskettiin vaan syömään enemmän, mutta minkäs teen... Lpsen on monesti vaikea keskittyä syömiseen, kun hösää muuta.
ei saisi paino pudota nuilla syömisillä. kai sinne sovittiin joku kontrolli muutaman kk päähän? jos ei niin marssit nyt sitte johonki yksityiselle selvittämään asiaa
 
Tuo sääntelykyky on hyvä pointti! Jotain sen suuntaista olen ajatellut, mutten osannut panna sanoiksi. Saisin tietysti lapselle menemään lisää kaloreita, kun antaisin vaikka munkkipossun joka päivä, mutten halua totuttaa ähtämiseen. Ja tietysti herkut pilaavat helposti sen vähänkin ruokahalun oikean ruuan suhteen.

Mutta KIITOS ihmiset neuvoista - tämä on mun esikoinen, enkä tiedä, miten paljon tämän ikäiset yleensä syövät. En ole enää niin huolissani.
 
Toimiiko lapsellasi suoli normaalisti? Onko kakka normaalin näköistä?

Esikoisella puhkesi juuri taaperoiässä vehnäallergia joka huomattiin painon laskuna. Hyvin söi (niinkuin sinunkin lapsesi) mutta kakka oli hieman "sulamattoman" näköistä. Esim maissinjyvät tulivat kokonaisina toisesta päästä. Suolisto oli siis ärsyyntynyt allergian takia eikä ruoka-aineet sulanut eikä siten ravinto imeytynyt suolistossa. Jokin allergia voi siis olla mahdollinen.

Ota asia puheeksi neuvolassa. Jos siellä ei olla huolissaan niin en minäkään olisi :)
 
Tuota sulamattoman ruuan asiaakaan en tiennyt - aika usein niin kyllä on. Kakka näyttää kokkareiselta tmv., joukossa on ruuanpaloja. Tarvinnee ottaa asia vielä esille neuvolassa tai viedä lapsi lääkäriin.

On tämä hankalaa...

Lempiruokia lapsella tietenkin on, ja syö niitä paremmin kuin muuta. Jos on huonoja syömispäiviä peräkkäin, teen sitten jotain mistä tiedän että tykkää, esim. kalakeittoa. Ravintolassa syö hyvin, erityisesti kun ruoka on oikeeta aikuisten ruokaa: esim. sushit tai kreikkalaisen ravintolan sapuskat uppoavat kyllä.
 

Yhteistyössä