Neuvokaa avutonta,miten maissia ja bataattia vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja annis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

annis

Vieras
siis haluaisin tarjota vauvalle bataattia tai maissia kun perunasta tuli iho-oireita. ostetaanko maissi siis pakasteena? sulatetaanko sitä aina pieni määrä ja sekoitetaan maitoon? entä tuo bataatti, mitä se edes on? joku juures? miten se valmistetaan? suuret kiitokset vastanneille!

Bataatti on sellainen 5 kertaa perunan kokoinen möhkäle (juures) joka näyttää perunalta. Se kuoritaan, pilkotaan ja keitetään. Keittoaika on perunaa lyhyempi.

Sitten vain sauvasekoittimella soseeksi.

Maissista en osaa kertoa.

Maissisose: Pakastemaissi keitetään pienessä määrässä vettä ja soseutetaan, jonka jälkeen vielä painellaan siivilän läpi, jos haluaa kuoret pois.
Bataatti: Kuorit, palottelet ja keität kypsäks, pienes määräs vettä ja soseutat.

ite ostin maissin valmiina soseena, pilttiä muistaakseni. pääsi helpoimmalla ja sitä meni niin vähän.
bataattin kuorin, pilkoin, keitin ja soseutin. pakastin pieniä annoksia.

itse tein massisoseen pakaste maisseista, jotka ensin keitin, sauvasekoittimella pieneksi ja lopuksi painelin siivilän läpi, jotta kuoret sai pois ja tuli hienoa sosetta.

Bataatista tulee muuten ihanan pehmoista ja sileää sosetta. Bataatti on melko makeaa esim. perunaan verrattuna.

Maissia taisin ostaa ihan tuoreena (siis kokonaisia maisseja) joista sitten veitsellä leikkasin jyvät irti, keitin ja soseutin. Ehkä jollekin sihtikurkulle ei menisi ihan sellaisenaan, ku ne kuoret jää kuitenkin sinne joukkoon.

Bataatista tulee ihanan sileä sose, suosittelen sitä pienelle! Maissista on vaikeaa saada sileää sosetta, se kuori on sen verran paksu, että ei mene välttämättä kunnon myllylläkään sileäksi ja hienoksi, vaan kuoren riekaleita jää.. Itse olen pienelle vauvalle ostanut maissisoseen kaupasta, vaikka muutoin olenkin itse tehnyt soseet :wave:

Mä höyrytän, koska oletan että vitamiinit säilyy niin paremmin. Bataatin saa mussuksi ihan haarukallakin, mutta tehosekoittajalla tulee tosi silkkistä. Maitoa en ole koskaan soseisiin laittanut vaan notkistanut ihan keitinvedellä.

Yhteistyössä