neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vho3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vho3

Vieras
olisko kellään antaa kunnollisia neuvoja tilanteessa kun avoliitto päättyy eroon ja minun olisi muutettava toiselle paikkakunnalle kolmen lapsen kanssa?
mitä pitäisi tehdä ensin?
nämä asiat ovat minulle hieman uusia :ashamed:
en ole ikinä asunut täysin yksin, on ollut aina joku joka on hoitanut tällaiset asiat mun puolesta...
ja miehen käytöksen takia olen jotenkin lukossa.
kaiken lisäksi tanavien takia pitäisi yrittää olla iloinen ja positiivinen vaikka öisin itken tyynyn märäksi :'(
ja koska olen ollut kotiäitinä koko aikuis elämän niin työkokemusta/töitä ei ole vaikka ikää on jo 27v
APUA!

Hei,

Saako kysyä minkä takia mietit tuollaista..? Selvästikin jotain ongelmia miehesi kanssa, mutta oletko ajatellut asiaa tarpeeksi pitkään..? Onko ketään jonka kanssa puhua asiasta?

Jos todella päädytte eroon, niin ensimmäisenä nyt tulee mieleen lasten asioista sopiminen, huollosta ja tapaamisoikeudesta ja niin edelleen. Ihan yksin tuollaisessa tilanteessa on varmasti melko mahdotonta pärjätä, uskoisin tietäväni sen omasta kokemuksesta.

Miksi haluat muuttaa toiselle paikkakunnalle? Onko sinulla siellä tukijoukkoja, jotka voisivat auttaa?

ystävät ja tukijat olisivat siellä toisella paikkakunnalla.
ja kaiken lisäksi sieltä saisi helpommin töitä kuin nykyisessä(maaseudulta).
mieheni petti minua toisen kanssa ja nyt syyttää minua aivan tyhjistä jutuista ja nälvii joka asiasta.
kaikkeen olen syypää!
ja olemme jo nukkuneet jonkin aikaa eri sängyissä... :ashamed:
suhteen jatkuminen ei olisi kummankaan kannalta hyvä vaihtoehto :(
lapsille tämä olisi tietenkin vaikeaa...
mutta haluan itsekin voida hyvin, ilman että olen syypää kaikkeen!

Kuulostaa todella ikävältä. Onhan sinun kuitenkin puhuttava miehesi kanssa tuosta asiasta. Ehkä on jotain ohimenevää? Kyllähän kaikissa suhteissa on välillä vaikeaa. Musta nyt, ettet sinä ole syypää mihinkään! Vaikka miehesi niin sanoisikin.

Entä tämä toinen nainen sitten, vieläkö se on kuvoissa mukana? Oletko kysynyt mieheltäsi suoraan mitä hän haluaa?

Voimia sinulle mitä sitten tapahtuukin!

Ihan ekaksi olisi mietittävä asuntoa.

Jos sinulla on tukijoukot tuolla toisella paikkakunnalla, pääsisitkö jonkun heistä luokse asumaan lapsinesi 1-2 kuukauden ajaksi, ennen kuin saat oman asunnon? Pääset tai et, sinun pitäisi ihan ensin laittaa asuntohakemuksia menemään vähän riippuen siitä pystytkö ostamaan asunnon vai haetko vuokrakämppää. Käsittääkseni erotilanteessa olevat yksinhuoltajat lapsineen menevät automaattisesti vuokra-asuntojonoissa muiden edelle.

Taloudellisissa vaikeuksissa ota yhteyttä oman paikkakuntasi sosiaalitoimistoon ja Kelaan. Sinun pitäisi saada sossusta aika viikon kuluessa kun kerta on lapsiakin.

puhuttu on!!
oli ohi menevä juttu, mutta miehen käytös on ollut viime aikoina todella ilkeää ja loukkaavaa.
kyllä mä olen aina tiennyt, ettei tämä ole ikuista...
suhde on ollut aina epätasapainoinen.
koska omia tuloja ei ole paljonkaan, mies on tehnyt kaikki isommat ostokset.
omista ainoastaan omat ja tenavien vaatteet :\|
mies aina ollut tosi tarkka omista tavaroistaan ja jaksaa muistuttaa, että mitkä kaikki ovat hänen ja minulla ei mitään!
eli juuri mitään en tässä erossa tule saamaan mukaan...
oikeastaan se on parempikin, pääsee helpommin lähtemään pienellä kuormalla :(
kyllä se varmaan on se kämppä eka juttu.
kiirettä en aio pitää, koska vanhin poika on eskarissa. enkä halua muuttaa ennen kuin se keväällä loppuu...

Kurja tilanne mutta en ala ajattelemaan sitä sen kummemmin vaan kerron joitakin käytännön asioita:

-Jos sinulla ei ole töitä eikä opiskelupaikkaa paikkakunnalla jonne aiot, on kunnan vuokrataloihin muutto kiikun-kaakun. Voi olla, että jos käyt ko. paikkakunnalla sossussa selvittämässä tilannettasi (varaa aika!) voisit sosiaalisiin syihin vedoten saada kunnan vuokra-asunnon. Muuten joudut etsimään asunnon vapailta markkinoilta. Eli ala selvittämään ensimmäiseksi asuntoasiaa.

-Asuntoasian ratkeamista odotellessa selvitä lapsesi isän ja kotikuntasi sossun kanssa lapsen huoltajuus- ja elatusasioita mahdollisimman pitkälle.
Jos olitte naimisissa, jätä eropaperit maistraattiin hetimiten.

-Muuten yritä vahvistaa itseäsi. Tee lapsen kanssa asioita, joista nautitte, menkää retkelle, kävelylle, pyöräilemään, kirpparille ja kahville. Yritä pysyä mahdollisimman etäällä miehestäsi ja hänen loukkauksistaan.

-Ennen kaikkea ala toimia äläkä jää odottamaan, että joku tekee asiat puolestasi. Välillä pitää ottaa elämästä ja kaikesta siihen kuuluvasta ihan itse kiinni ja alkaa elää omilla ehdoillaan.

Kyllä sinä pärjäät.

Piika-äiti

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.04.2007 klo 20:42 Piika-äiti kirjoitti:
Kurja tilanne mutta en ala ajattelemaan sitä sen kummemmin vaan kerron joitakin käytännön asioita:

-Jos sinulla ei ole töitä eikä opiskelupaikkaa paikkakunnalla jonne aiot, on kunnan vuokrataloihin muutto kiikun-kaakun. Voi olla, että jos käyt ko. paikkakunnalla sossussa selvittämässä tilannettasi (varaa aika!) voisit sosiaalisiin syihin vedoten saada kunnan vuokra-asunnon. Muuten joudut etsimään asunnon vapailta markkinoilta. Eli ala selvittämään ensimmäiseksi asuntoasiaa.

-Asuntoasian ratkeamista odotellessa selvitä lapsesi isän ja kotikuntasi sossun kanssa lapsen huoltajuus- ja elatusasioita mahdollisimman pitkälle.
Jos olitte naimisissa, jätä eropaperit maistraattiin hetimiten.

-Muuten yritä vahvistaa itseäsi. Tee lapsen kanssa asioita, joista nautitte, menkää retkelle, kävelylle, pyöräilemään, kirpparille ja kahville. Yritä pysyä mahdollisimman etäällä miehestäsi ja hänen loukkauksistaan.

-Ennen kaikkea ala toimia äläkä jää odottamaan, että joku tekee asiat puolestasi. Välillä pitää ottaa elämästä ja kaikesta siihen kuuluvasta ihan itse kiinni ja alkaa elää omilla ehdoillaan.

Kyllä sinä pärjäät.

Piika-äiti

eilen illalla juteltiin lisää miehen kans ja saatiin sovittua, että mä muutan lasten kanssa.
puhuin tänään myös isäni kanssa, joka antoi tarpeellisia neuvoja ja sai selkeytettyä tätä asiaa. päätin myös että kaiksta helpointa näin aluksi on kaikille että me emme muuta tältä paikkakunnalta pois vaan etsimme täältä kämpän.
en ole naimisissa!
huoltajuudesta luultavasti ei tule ongelmia ainakaan nyt kun päätimme jäädä paikkakunnalle.
eli kämpän haku on käynnissä :kieh:
sitten vasta kaikki muu!
kun tekee yhden asian kerralla onnistuu paremmin...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.04.2007 klo 12:58 vho3 kirjoitti:
omista ainoastaan omat ja tenavien vaatteet :\|
mies aina ollut tosi tarkka omista tavaroistaan ja jaksaa muistuttaa, että mitkä kaikki ovat hänen ja minulla ei mitään!
eli juuri mitään en tässä erossa tule saamaan mukaan...
oikeastaan se on parempikin, pääsee helpommin lähtemään pienellä kuormalla :(

Ihan sellanen juttu tuli vaan mieleen, et jos tilaat soskarista sen ajan, ni hae samalla muuttoavustusta! Ja tarvike-ostoihin saa kans mun käsittääkseni avustusta, varsinki ku oot yh! Se muuttoavustus kattaa muutosta aiheutuvia kuluja ja sosku pystyy sanomaan aika painavan sanan myös asunnon etsimisessä.. Ja varsinki ku asut tällä hetkellä toisella paikkakunnalla, sosku saattais pystyä auttamaan aika paljonkin siinä asuntoasiassa!
Voimia vaan sinulle :hug:

Yhteistyössä