Neuvoja vauvan vatsatautiin.

Eli meillä ollaan ilm. vatsataudissa ensimmäistä kertaa alle 1,5-vuotiaana, ja mä oon avun tarpeessa.. Poika 9,5kk aloitti vesiripulilla n. 17.00 aikaan. Siitä tunti eteenpäin tuli ensimmäinen oksennus ja sen jälkeen tullut kaksi kertaa. Viimeisin noin tunti sitten. Miten teen iltapalan kanssa, jätänkö antamatta vai kokeilenko jotain? Kuinka olette laittaneet vauvan nukkumaan, tai siis verhoillut sängyn yötä ja oksennuksia varten, että olisi mahd. helppo putsata sänky? Kaikki tieto otetaan vastaan :/
 
Iso pyyhe sänkyyn, helppo sit vaan ottaa se aina pois ja laittaa uus tilalle. Tarjoisin iltapalaks hedelmää, en väkisin mutta jos sattuu ottaan ees hiukan, mutta en tuputtais. Ja nesteitä kovasti, jos ei pullosta mene niin sitten lusikalla tai lääkeruiskulla. Kannattas koittaa sitä osmosalia, meillä poika sitä 10kk iässä joi mielellään vatsataudisa, ja varmaan sen takia vältyttiin sairaalalta! Sillä oli siis Rota, joka kesti viikon, ja oli tosi raju tauti.
 
juotavaa runsaasti pieniä eriä kerrallaan. Syötävä vois olla hedelmäsosetta niin siitäki saa nestettä.
Mä olen nukkunu lasten kans aina sohvalla ku vatsatautia ja sillon on suojattu sohva yltympäriinsä ja viel lasten päiden alla pyyhkeet ja sit oksuastiat käden ulottuvilla. Aika vähillä vahingoilla selvitty jo noiden ollessa pieniä.

Toivottavasti pieni paranee pian :hug:
 
syömistä
Antaa syödä ja juoda kaikkkee mikä maistuu...ihan ehdottomasti! Seuraa vointia tosi tarkkaan mitä menee sisään ja mitä tulee ulos. Tuon ikäinen voi kuivua tunneissa joten seurattava ja herkästi lääkäriin lähdettävä.
 
neiti neponen pikana
Poika ei ole oksentanut yli tuntiin, mutta teki toiset rällit näköjään... Missä vaiheessa kannattaa hommata sitä Osmosalia, jos tänään illalla vasta alkanut ko. tauti? Tietenkin mahd. nopeasti varmaan, mutta uskaltaako venyttää huomiseen jos tilanne ei pahene?
 
Puolenkymmenenäitee
Kuivumisriski toki otettava vakavasti, mutta aivan hyvin kerkeet huomiseen oottaa apteekkikeikan kans. Osta ennemmin Floridral -nimistä, joka on ikäänkuin Osmosal (suoloja ja glukoosia korvaamaan ripulin myötä tulevaa menetystä) + maitohappobakteerit ja maistuu banaanilta eli huomattavasti paremmin menee lapsille kuin merivedenmakuinen Osmosal.
Seurailet tilannetta rauhallisesti ja jos lapsi alkaa olla niin nuutunut, ettei jaksa leikkiäkään, olis hyvä mennä lekurille.

Meillä on useamman viikon rotaripulikokemuksia ja siis myös sairaalareissuja, mutta hengissä on silti lapset edelleen :)
Kerran toki normaalisti syöneen ja juoneen, myös leikkineen ´lapsen kans mentiin pitkäkestoisen ripulin takia tarkistukselle lääkäriin, niin olihan lapsella silti päässyt kuivumaa kehittymään. Joten ei silti tuo leikkimis/syömis/juomis-päätelmäkään aina toimi!
 

Yhteistyössä