neuvoja pottailuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satu86
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satu86

Vieras
yritän opettaa tytärtäni potalle, tyttö on nyt 1v 7½kk... Ajattelin että tyttö oppisi kuivaksi ennen seuraavaa lasta. mihin on tosin aikaa viel :) la tähän tietoon 17.6.08 mut se varmaan viel muuttuu kun ultraan pääsee joskus..

Tyttö osas tehdä tarpeensa potalle vaja vuoden ikäisenä mut sitten kun muutimme niin sen hässäkän aikana en vain kerennyt tai muistanut potalle laittaa. Ja se sit jäi ja nyt tyttö ei uskalla pottaan tehdä kuin ihan pienen lirun (kerran päivässä)

olen pitäny ilman vaippaa päivisin, on tehnyt alleen pissin ja säikähtäny sitä.. Mites pystyis nopeasti opettaa neitokaista että pottaan on ihan turvallista tehdä pissi :D

Kiitos jos jollain olisi hyviä neuvoja :)

Ei auta siihen oikeen mikään ennen kun lapsi itse on valmis. Tämä mun vahva mielipide. Tyttäreni oppi 2,5v kuivaksi... viikossa. Ennen sitä ei koskaan ollut suostunu tekemään potalle eikä pöntölle. Yks ilta sitten vaan yhtäkkiä teki potalle ja siitä se lähti. Seuraavana päivänä jätin päivävaipan pois ja kahen seuraavan kuivan yön jälkeen yövaipan pois ja siinä se oli. Helppoa kuin heinänteko kun lapsi itse on siihen valmis! :)

Meillä on kans just samanikäinen tyttö. meillä ois kans ajankohtaista toi pottahomma, mut en oo saanu viel niin paljon aikaseks et alettas pottaileen. millos teidän tytöllä synttärit? aattelin vaan ku on niin samanikäisiä. meillä syntyny 2.3.06

Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:
Meillä on kans just samanikäinen tyttö. meillä ois kans ajankohtaista toi pottahomma, mut en oo saanu viel niin paljon aikaseks et alettas pottaileen. millos teidän tytöllä synttärit? aattelin vaan ku on niin samanikäisiä. meillä syntyny 2.3.06

3.3.06 on meitin neiti syntyny :)

Alkuperäinen kirjoittaja satu86:
Alkuperäinen kirjoittaja JoosepinÄiti:

3.3.06 on meitin neiti syntyny :)

sattupa lähelle =)

Tyttö taitaa olla vielä hieman liian pieni =). Siis oppimaan ihan kuivaksi.
Mä tekisin niin, että veisin tytön potalle heti aamulla herättyään, ja aina ruoan jälkeen. Aina vaipanvaihdon yhteydessä. Ja heti kun herää päiväunilta.
Ja kun pottaan tulee pissat tai kakat, niin mielettömät aplodit ja kehumiset tietty :). Pari kertaa päivässä antaisin olla vaipatta.
Kuukauden tai parin päästä (kun tuo homma alkaa sujua) ottaisin sitten vaipan pois. Ensin veisin lasta potalle itse, tunnin välein tai tiheämminkin. Ja aina pissavahingon jälkeen, että lapsi oppii yhdistämään potan ja pissaamisen toisiinsa. Kun tämä alkaa sujua niin, ettei pissavahinkoja enää tule, niin lapsi oppii pian menemään oma-aloitteisesti potalle.
Näin minä tekisin, ja olen tehnytkin =). Pojan kanssa ollaan vaiheessa yksi. Tytön kanssa hypättiin suoraan vaiheeseen kaksi, mutta hän oli jo 2 v 2 kk kun otettiin vaipat pois, mutta oppikin sitten kuivaksi ihan päivässä parissa.

juu nuin tein silloin kuin likka oli vaja vuoden ja hyvin sujui. nyt ei millään. tyttö menee kyllä potalle istuu mut ei sinne mitään tule :) Juu unien jälkeen olen laittanut potalle mut välillä se on jo kerennyt tarpeensa tekee :( mut kyllä se tästä varmaan lähtee, nyt täytyy yrittää oikein kunnolla kun mulla tuota kärsivällisyyttä viel riittää :D

Meillä poika on nyt 1v9kk ja istuu kyllä vaatteet päällä potalla, mutta ilman vaippaa ei suostu istumaan yhtään. Itse asiassa sama tais olla myös noilla isommilla pojilla aikanaan.. Joten ajattelin tehdä samoin kuin isompien kanssa eli ensi kesänä sitten jätetään vaipat pois. Nopeasti ainakin isommat oppi, ekana päivänä kastui useammat alushousut, mutta sitten ehdittiin jo potalle.

Unohda se potta hetkeksi lapsi oppii kuivaksi kun keskushermosto on kypsynyt elis sitten kun valmis siihen.
Hoputtamalla kuivaksi opetelua stressaat itseäsi ja lasta kyllä se oppii kun opiakseen. Meillä likka oppi hetkessä nvuosi sitten oli tuolloin 2v8kk.
On niin yksilöllistä minkä ikäisenä on valmis siihen.
Ja muutto on myös lapselle stressaavaa ei ole ihme että taantu tuo teidän pottailu. Myös vauvan syntymä on stressaavaa lapselle ja usein saattaa myös silloin taantua.

Kuumimmat

Yhteistyössä