neuvoja oman talon rakentaneilta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raxa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo okei oli paska idea rakennuttaa talo 250 tuhatta budjetilla..:( voititte:)

Äläs nyt. Ei kai tässä kukaan ole sanonut, että ei 250t budjetilla taloa saisi. Se on vain tuo rinnetontti, joka tekee asiasta kovin vaikean. Jos löydätte tasamaan tontin, joka ei vaadi paalutusta tai räjäytyksiä, niin voitte laskea näin: avaimetkäteen talo, joka sisältää perustuksen + 40000€ lupiin, maatöihin, viimeistelyyn, puutarhaan jne + 20000€ kahden auton autotalliin (tai 10000€, jos riittää katos+varasto) ja 10000€ hätävaraa sekä sitten se tontin hinta. Niinpä jos tällainen tontti löytyy 20000€ hintaan, niin talotehtaalle saisitte maksaa 160000€. Voisin kuvitella, että sillä löytyy useammankin toimittajan mallistosta perustalo 120-130m2.

no suoraan sanottuna en ole hirveenä perhetynyt kun vasta tänään ollaan oltu yhteyksissä noihin talofirmoihin ja muihin. jostain se on tämä projekti laoitettava! ei voi heti olla tietoinen jokaisesta seikasta.

Tasamaalle porrastettu 1-taso, reilu 130 m2 tehtiin v. 2005. Mies teki itse hirveästi, autoin kaikessa missä pystyin, kirvesmies täyspäiväisenä töissä. Pakettitalo, tontteineen rahaa paloi silloin 220 000 e... Hinnat kai tuosta nousseet?

[QUOTE="sasa";25123398]Kalliolleko rakennatte? Vai miten teette perustusten pohjatyöt ja saatte kantavan pohjan?
[/QUOTE]

Matalaperustus minimisyvyys 0,5m vai 0,6m. Jos on hyvä pohja jolle rakentaa tasaisella maalla niin eipä tuommonen harkkoperustus paljon maksa tai vaadi. Antura harkoista ja perusmuuri sitä ylös myös harkoilla.

Tälle ap:lle:

Pohjatutkimukset vireille ja niistä saa sitten perustussuosituksen. Sitten vaikka rak.ins toimistoon kysymään hintaa/suunnitelmia perustuksille ja mahdollisesti runkorakenteille.

Louhinta/maan muokkaus on kyllä kallista jos sattuu olemaan kunnon kallio alla.

[QUOTE="sipsi";25124136]Tasamaalle porrastettu 1-taso, reilu 130 m2 tehtiin v. 2005. Mies teki itse hirveästi, autoin kaikessa missä pystyin, kirvesmies täyspäiväisenä töissä. Pakettitalo, tontteineen rahaa paloi silloin 220 000 e... Hinnat kai tuosta nousseet?[/QUOTE]

Tällä hetkellä 1 projetki:

Rahaa palanut 160t€, ~125m2, jäljellä pihatyöt ja jotain viimeistelyä. Itse tehty mahdollisimman paljon.

Maanrakennustyöt, perustukset, runko, vesikatto, ikkunoiden&ovien asennukset, laatan valu, sähkötyöt, yp:n puhallusvilloitus on teetetty rakennusliikkeellä.

Muuten on talonomistaja itse tehnyt.

Jäljellä tosiaan sisällä pientä finistelyä ja piha kuntoon ja terassi.

Pitkästä tavarasta rakennusliikkeen inssin piirtämä, omistajan suunittelema tönö.

Sanoisin että 120m2 noin 180t€ jos vuokratontilla ja tietää mitä tekee, valitsee materiaalit oikean ja kilpailuttaa tai saa suhteiden kautta tavarat normia halvemmalla.

Yhteistyössä