Neuvoja/kokemuksia vauvan kissa-allergiasta!

  • Viestiketjun aloittaja Chamorphis
  • Ensimmäinen viesti
Chamorphis
Eli otsikossa tuli jo ilmi se, että meidän puolivuotiaalla pojalla on kissa-allergia juuri todettu. Vasta-aineet veressä oli 3,50 eli just siinä hilkulla että on herkistymisen puolella jo. Oireena meillä ei oo mitään muuta kuin yskää. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti kissa aiheuttaa oireet, kun kerran arvot koholla. Pojalla kuitenkin muitakin oireita... Yskii pääasiassa öisin ja aamuisin. Röyhtäilee niin, että suuhun nousee jotain. Aika usein rupee kitisemään kun laittaa lattialle, mutta myös viihtyykin sielä aika usein. Hikkaa esiintyy kohtuullisen usein. Ei pulauttele normaalia enempää. Itse epäilen enemmän silent refluksia.
Kokeilussa meillä nyt, että kissa majailee muualla niin kauan kunnes selviää häviääkö yskä. Valitettava totuushan on se, että ne vasta-aineet on koholla eli lievää allergiaakin sielä on. Kuitenkin mitä olen netistä lukenut niin tietyillä keinoilla saisi mahdollisesti pidettyä oireettomana. Esim. usein siivous, kissan pesu kerran viikossa jne. jne. Itse haluaisin kokeilla jos oireet katoaa ottaa kissan takaisin ja katsoa pysyykö noilla keinoilla oireettomana, mutta mies ei haluaisi tätä. Ymmärrän häntä hyvin, mutta itselle kova paikka, jos joudun kissasta luopumaan. Ahdistaa kauheasti tämä tilanne sillä kissa ollut minulla melkein 7,5 vuotta. :'(
Eli tämän sekavan raapustukseni päätteeksi kysynkin, että millaisia kokemuksia muilla on kissa-allergioista perheessä? Onko kissasta suosista luovuttu vai onko kokeiltu jotain muuta?
Kovasti kaipaan neuvoja ja kokemuksia! :ashamed:
 
Meillä ei ole todettu kissa-alergiaa, mutta olen kyllä pelännyt sen puhkeavan siitä lähtien kun esikoinen syntyi, koska suvussamme on esiintynyt eläinallergiaa. Hankimme lapsen synnyttyä laadukkaan ilmanpuhdistimen (Elixair E400), siivosimme ahkerasti, poistimme kodista pölynkerääjät ja pesimme kissan eläinlääkärin suosittelemalla Keratolux-shampoolla.Nyt kun poju on yli kaksi-vuotias eikä allergiaa ole todettu, kissan peseminen on jäänyt aika lailla vähemmälle. Mutta viikottainen pesu Keratolux-shampoolla on hyvä idea allergia-perheessä.

Toivotaan, että voit ottaa kissasi takaisin. Tiedän kyllä miten kamalaa on pelätä joutuvansa luopumaan rakkaasta ja pitkäaikaisesta kisuystävästään. :hug:
 
Me käytiin koko toissa kevät pojan kanssa yksityisellä lääkärillä, kun syytä allergiaoireisiin ei löytynyt. Kuumeilua ja nuhaa oli koko kevät. Allergiatestissä todettiin kissa-allergia, mutta meillä ei ole edes kissaa :'( (ei ole ollut enää 4 vuoteen). Lääkäri sanoi, että kissa-allergian löytyminen ei välttämättä tarkoita suoraa allergiaa kissaa kohtaan ja lapsi ei välttämättä saa minkäänlaisia oireita kissan seurassa. Enemmänkin se kuulema kertoo lapsen yleisestä allergia- ja atopiataipumuksesta. Meillä on aiemmin todettu atopiataipumusta ja oireetkin hävis, kun otettiin lapsi pois päiväkodista, jossa oli sisäilmaongelmia..

Ei siis varmaan kannata heti luopua kissasta, vaan kokeilla eri vaihtoehtoja. Aika paljon pystyy omalla toiminnalla vaikuttamaan, siivous ym. Toivotaan, että saat pitää kissasi ja lapsesi tilanne selviää =)
 

Yhteistyössä