Neuvoja kivunlievitykseen?

Mitä kokemuksia teil muilla on nopeista synnytyksistä? Viimeisin vauva syntyi sillai, et 4 cm 10 cm mentiin neljällä supistuksella. Siin ei arvatenkaan ehditä tehdä kivunlievittämiseks mitään. Vai? Mun aiempikin vauva syntyi suht samaista vauhtia, täysin luomuna. Onhan se toki äkkiä ohi, mut kokemus on niin repivä (kirjaimellisesti :/ ) et h-hetken lähestyessä se alkaa kummitella mielessä... Ois kiva ku vois sairaalaan lähtiessään ajatella, et saa ees jotain siihen pahimpaan...

Joissain viesteissä on vilahdellu sana "spinaali". Valaiskaa kolmen lapsen äitiä täs asiassa :)

Itse sain spinaalipuudutuksen toisessa synnytyksessä epiduraalin sijaan. Käytetään kuulemma usein uudelleen synnyttäjillä. Mut tuskin sulle on sen enempää apua kuin epiduraalista kun se laitetaan suunnilleen samassa vaiheessa, puudute vaan laitetaan hiukan eritilaan. Entäs kohdunkaulan puudutus? Itse olin siit kiinostunut, mut mulle silloin sanottiin, ettei juuri enää käytetä...Ehkä joku tietäis siitä...?
Jaksamista kuitenkin synnytykseen. Toivottavasti jotain löytyy. :hug:

Mulle annettiin paracervikaali viimeks n. 7 vuotta sitten, enkä huomannu, et siitä ois ollut mitään apua. Tosin ponnistus ja ompeluvaiheessa ei ollut enää mitään kipua, kun puudutettiin, mut sitä ennen -huh. Mut sekin on niin yksilöllistä, et kelle auttaa mikäkin. Nyt haluaisin että saisin liikkua mahd. pitkään, mutta epiduraalikin kiinnostaisi jos tulee sellainen tunne. Olikos siinä epiduraalissa jokin aika jonka jälkeen sitä ei saanut enää laittaa?

Mä vaan
Minä olen menossa tammikuun alussa synnyttään viidettä. Kaikki synnytykseni ovat olleet sen verran nopeita ettei kivunlievitystä ole pahemmin ennätetty miettiä. Ponnistusvaihetta olen aina pelännyt, juuri tuon "luomuna" tapahtuvan ponnistelun vuoksi. Nyt olen saanut kehoituksia harkita vesi-synnytystä. Altaan täyttäminen vaan kestää sen verran kauan, että täytyneet soittaa kotoa jo synnärille, että laittavat hanan valumaan. (Tiedä sitten voiko niin todellisuudessa tehdä?!?).

Minulle laitettiin nyt toisessa synnytyksessä tuo kohdunkaulanpuudutus. Ekassa oli epiduraali ja sain siitä kauhean horkan eikä vienyt kaikkea kipua pois. Kohdunkaulanpuudutus taas auttoi ihan heti kun se oli laitettu; kaikki kivut hävisivät eikä mitään sivuoireita tullut. Laittaminen ei vienyt kuin hetken, pikkuisen nipisti kun lääkäri pisti puudutteen. Vaikutus kesti noin 1 1/2 tuntia ja se olisi voitu uusia, mutta minulle ei keritty laittaa kuin kerran kun synnytys oli jo ohi. Haluan ehdottomasti tuon saman puuutuksen ensi kerrallakin, jos vielä pääsen synnyttämään. Ei siis estä liikkumista millään lailla, toisin kuin epiduraali.

Sippe-66
Kohdunkaulapuudutus oli minullakin tosi toimiva toisessa synnytyksessä.

Vei kivut pariksi tunniksi, oli mukavan rentoutunut ja jännittävä vaihe synnytyksessä vain istuskella miehen kanssa, ja seurailla supistuksia monitorista. Sitten kun alkoi taas tuntua supistukset, niin ponnistamisvaihe jo alkoikin :) Ja oli nopeasti ohi.

Kiitti kaikille kommenteista! Tuo vesialtaan täyttäminen kuulosti juur sellaiselta mitä mul on ollu, etukäteen pitäisi asiasta soittaa :)

Mul yritettiin viimesen kans sitä kohdunkaulan puuduttamista, mut siinäkin kävi niin, et ku sanoin kätilölle et alkaa tapahtua ja et hakis lääkärin sen laittaan, niin jahka lääkäri siihen ehti (nopeasti toki tuli) niin hän pysty enää toiselle puolelle vähän laittaan ku ei enää ollu kohdunkaulaa jäljellä... Arveltiin sitte jälkeenpäin, et ehkä se ehti karvan verran myös vaikuttaa viimeseen pahaan supistukseen, mut ponnistusvaihe tuntu yhtä tylsältä ku yleensäkin. Vauva kuitenkin syntyi 8 min puudutteen laittamisesta, joten.... Jospa seuraavan kans sit jo tietäis sanoo, et heti vaan kaikki puudutukset ku sit ku alkaa tapahtua, on se myöhästä. Mulle nääs sanottiin, et ei he laita puudutusta ennenkuin oon tosi kipee - lohdullista! Vaik edellinenkin synnytys oli ollu pikainen (ponnistusvaihe 0 min :) - onks joku muu yltäny samaan, heh :D ) Noh - virhearvioinneista oppii, et itse sitä oman fysiikkansa tuntee ja siihen on uskottava ja saatava kätilökin se sit uskoon.

Mut loppujenlopuks hyvä mieli on jääny ja luottavaisin mielin lähden seuraavaakin noutamaan, jahka sen aika tulee.

Spinaali on kyllä loistava juttu :)
Laitetaan samalla tavalla, kun epiduraalikin, mutta vaikutus alkaa
tosi paljon nopeammin, kuin epiduraalissa.
Kuopuksen synnytyksessä kätilö ehdotti epiduraalia ja kun aneestesialääkäri tuli paikalle, oli sitä mieltä, että epiduraalin vaikutus ei välttämättä ehdi alkaa, kun synnytys oli niin hyvässä vauhdissa.
Hän sitten ehdotti lisäksi spinaalia, kun ne voidaan laittaa saman
katetrin kautta.
Niinpä sain molemmat ja loppu synnytyksen olin täysin kivuton :)
Edes ponnistusvaiheessa ei tuntunut minkäänlaista kipua :)
Tietysti se ponnistus oli vähän arpapeliä, että mihin suuntaa sitä tunnottoman ponnistaa, muttta, kun oli sen homman tehny jo kerran aikasemmin, onnistui se loistavasti :)

Minulla on kokemusta sekä spinaalista että kohdunkaulan puudutuksesta (PCB), kumpikin oli tosi hyviä! Spinaali laitetaan yleensä vain kerran (eli ei vaikuta niin kauan kuin epiduraali) ja vaikutus kestää 1-2h, itselläni 1,5h. Kohdunkaulan puudutuksen vaikutus kesti saman verran. Spinaalipuudutus vei nopeaasti kivut, melkein heti, kun se oli laitettu. Kohdunkaulaan puudute myös, eikä sen laittaminen edes sattunut! Suosittelen kumpaakin! Tietysti on yksilöllistä, kenellä nuo puudutteet auttavat... Minulla laitettiin kaksi kertaa PCB, eka auttoi loistavasti, toinen ei juuri mitään (toinen laitettiin synnytyksen loppupuolella, kohdunsuu oli n. 7cm auki).

petunialupinia

mulle on laitettu molemmissa synnytyksissä tuo kohdunkaulan puudute ja vaikutus on kestänyt n. 10min eli turha :(
viimeksi sain epiduraalin ja se oli IHANA, tosin eivät ensin meinanneet antaa kun eka synnytys kesti vain 3 tuntia, mutta juniori tulikin rauhallisesti 8tunnissa, nyt jännätään meneekö kolmannessa sitten 16 tuntia :) :p :) :p

Mä oon ottanu kohdunkaulanpuudutuksen molemmissa synnytyksissä ja on auttanu.Supistuksia ei tunne 1,5 tuntiin. Ainut paha oli toisessa synnytyksessä, kun se oli jo niin pitkällä ennenkun otin puudutuksen, et sit ponnistusvaiheessa se oli vielä päällä, enkä tuntenu supistuksia ollenkaan. Kätilö vaan sano et on auki kokonaan, rupee vaan ponnistamaan. Oli ainakin intensiivinen kokemus, mut onnex ei kestäny kun 11min.

Yhteistyössä