neuvoja kaivataan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jalkavaivanen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jalkavaivanen

Vieras
Siis nyt mä tarvin vinkkejä. mulla on toisesta jalasta kantapää kuivunut ja halkesi. Ympäriltä on kuiva ja turvoksis ja halkeama. On ihan hiton kipeä ja sattuu kävellessä. Miten ihmeessä mä saisin tän mahdollisimman nopeesti hoidettua? Vinkkejä,vinkkejä..

Ihmeisen iho toimii niin, että märkäparannus on aina nopeampaa kuin se, että antaisi ruven muodostua.
Joten: puhdista hyvin/ pidä se puhtaana eli pese omat kädet/desinfioi ne enne koskemista. Kylvetä vaikka siinä suolavedessä. Sitten yöksi haude.
Hauteeseen voit laittaa vaikka jonkun perusrasva alle, se repair on oikein hyvää, ja sinkkivoidetta iso läjä päälle jotta tulee kosteussulku. Sitten sideharsoa päälle, väliin voi laittaa harsolapun jottei sottaa siderullaa.

Päiväksi sitten voisit putsata sen uudestaan jos side on liian iso (jos ei ole, anna olla pari päivää) laita lappu jossa sama yhdistelmä: alla repair ja päällä sinkkivoide.

Pääasia on ettei rikkoutunutta kohtaa päästä kuivumaan(tai "hengittämään" kuten usein harhaanjohtavasti sanotaan), ja että se pysyy puhtaana. Jalkaa voi liottaa myös laimennetussa betadinessa 10min jos tuntuu että on tulehtunut(punainen haavan ympäriltä/turvonnut/lämmin) ja sitten laittaa rasvat.

Ja juu, siis nuo aiemmat märkäparannusneuvot vain pahimman yli, jatkuvasti kuivat kantapäät tarvii tietysti säännöllistä hoitoa, eli rasvausta raspausta ja kenkien tarkistamisen!

Yhteistyössä