neuvoja kaivataan kipeästi!!

haluaisin kysyä neuvoja siihen miten rahallisesti pärjää lapsen kanssa kahdestaan.eli minulle on tulossa ero miehestäni ja olen etsimässä jo itselleni ja 2v tyttärelleni omaa kotia.mutta minua pelottaa kuinka tulemme pärjäämään ja en tosiaan haluaisi rahan takia jäädä huonoon suhteeseen.minä käyn töissä ja kk palkkani n.1000? meidän auto ja sen laina on minun nimissä ja tietenkin myös vakuutukset.miehelläni on keskiverto palkka joten en paljon elatusapua saisi.saisinkohan asumistukea?entä miten lapsen päivähoitomaksut,pieneneekö kun niihin on nyt laskettu kummankin tulot??mua oikeesti pelottaa jos en pärjääkkään,mitä mä sitten teen??mieheni kyllä haluaa mahdollisimman paljon olla tytön kanssa joka auttaa siihen paljon että olen vuorotyössä.olen kuitenkin vielä nuori ja haluaisin vielä välillä päästä rentoutumaan ystävien kanssa,mutta pääsenkö enää??tarvitsen kipeästi apua,mulla ei ole ketään sellaista kaveria ketä näistä jutuista tietäisi,paitsi äitini joka on sitä mieltä etten tule pärjäämään ja asettui mieheni puolelle koko asiassa!!kiitos jo etukäteen!!
 
Olen kolmen lapsen yh äiti.Perhepäivähoitajana palkka ei kaksinen.Ex maksaa minimi elatusmaksua.Tulet saamaan korotuksen lapsilisään,elatusmaksun,asumistukea saan minäkin, ja päivähoitomaksu on aika pieni sinun tuloillasi.
Poikani ovat isällään joka toinen vkl ja yhden arki-illan viikossa.. Eli voin sanoa että oma vapaa-aikani on lisääntynyt eron jälkeen..
 
kiitos vastauksesta!!kuulosti että sinulla homma luistaa!!minäkin olen ajatellut että alku on varmasti tosi vaikeaa kun juotuu kaikki huonekalut ja ym.hankkimaan!!pelottaa vaan jos en enää pysty ostamaan vaatteita ja muita tarvikkeita tytölleni.tai saanko itse enää ikinä uusia vaatteita,juodunko ruokakaupassa juoksemaan aina kaikkien tarjousten perässä!!tää on ihan kauheeta,koko ajan vaan miettii näitä juttuja tuntuu että pää tosiaan räjähtäää kohta!!
 
kelan sivuilta voi tarkistaa paljonko saa asumistukea- eli yleistä asumistukea omilla tuloillaan. ja lisäksi vaikka sopisitte yhteishuollon, saat yksinhuoltajakorotuksen lapsilisään. Elatusmaksu on ainakin täälläpäin minimissään 130 eur, joten se ainakin täytyisi tulla. Asumistuki tulee melko varmasti, ja aina kannattaisi hommata sellainen asunto joka on kelan määrittelemänä sellainen että se on riittävän iso, ja että siitä saa kunnollisen tuen, kuitenkin niin ettei joudu makselemaan ylimääräisiä. eli 2 henkee = kaksio. ja sitten. muista aina että on olemassa psykologeja joille voi käydä juttelemassa, ja sosiaali avustusta saa ja ruokajakeluita voi olla, sekä ei kannata väheksyä seurakunnalta tulevaa tukea- jos esim sosiaalitoimesta ei saa mitään- voi mennä diakonien puheille.
Ja älä välitä niistä äitisi puheista, vaikka helppohan se on toisen näin sanoo- Se sinun äitisi ei ole se joka joutuu sen miehen kanssa asumaan- hän ei voi tietää totuutta. ja koska olet aikuinen, SINÄ ite olet se jolla on jotain merkitystä. hyvä konsti muuten on mennä peilin eteen ja sanoo itelleen että pärjää!
 

Yhteistyössä