Neuvoja kaipailen 4-vuotiaan pissillä käymiseen!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ongelma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ongelma

Vieras
Meidän 4-vuotias tyttö käy päivän aikaan vain 2-3 kertaa pissillä!Jos ei juoteta vettä/mehua niin käy vielä vähempi.Tästä nyt vain on tullut meille/tytölle ongelma,sillä hoidossa ei pissiä tule vaikka vessassa kävisi ja hoitotäti ihmeissään.Niin pitkään rakossa pissi,käy kotona aamulla ja seuraavan kerran kun tulee hoidosta kotiin.n 6 tuntia.Pitäisikö olla huolissaan?Onko muilla näin?tyttö jotenkin pelkää pissillä käymistä,kun siitä on tehty iso ongelma hoidossa.Miten tyttöä voisi kannustaa,ettei tarvi nolota tai hävetä siellä vessassa käymistä?Vaikeeta!
Tätä on jatkunut jo ainakin vuosi...

Älä tee asiasta suurta numeroa.
Meillä 3 ja 6 vuotiaat pojat. Molemmat on olleet varsinaisia pissanpidättäjiä :) Nykyään käyvät jo ihan "normaali" tahtiin vessassa.
Me ajateltiin molempien kohdalla, että ei kiinnitetä asiaan suurta huomiota juuri sen takia, ettei tule mitään pelkoa siitä vessakäymisestä. Eikä poikia vessaan pakolla saanut kuitenkaan ja molemmat selvästi kävivät kuitenkin sitten kun oli pissahätä. Se hätä vaan tuntui tulevan tosi harvoin :) Nyt tilanne on tosiaan ihan normaali.

Aika harvalta tuo pissaus tahti kuulostaa. Entä viikonloppuisin kotona, onko myös silloin n. 6h välejä. Varmaan siitä pissaamisesta ei kannata tehdä nyt suurta numeroa. Hoitaja voisi vaivihkaa tarjota juomista usein ja vaikka laittaisi tyttöänne säännölisesti vessaan (ennen ja jälkeen uloslähdön) niin kuin varmaan ohjaa muutkin lapset. Ja vaikka ei häneltä sitä pissaa tulisikaan, istuisi silti pienen hetken pytyllä rutiinisti. Mutta vain saman ajan kuin muutkin lapset istuvat. Ja jos se pissa sitten joku kerta tulisi vaikka "vahingossa" sinne.

Mutta tietysti voisit soittaa neuvolaan ja kysyä terv. hoitajan mielipidettä asiaan.

Kiitos vastauksesta!:) Minäkin olen ajatellut että siitä on tehty suuri ongelma ja tytöllekkin siitä on tullut ongelma ja aristaa vessassa käyntiä .Mutta toivon että meilläkin se asia korjaantuu ajan kanssa.

No kotona jos juotetaan mehua paljon päivän mittaan,niin useammin käy vessassa.Mutta jos unohtuu tarjota juomista,niin pissi välit pitenee :( Täytyy seuraavalla neuvolakäynnillä ottaa asia puheeksi.Ja hoitaja tosiaan on tehnyt ISON numeron tuosta pissalla käymisestä.Soitti mulle töihinkin päivällä tuosta pissaamisesta.Huh!

Voisit vielä sanoa hoitajalle kahden kesken ettei hänkään puhuisi tästä pissa-jutusta ääneen tyttönne kuullen. Että antaa sen asian olla jos setilanne tosiaan menisi ajan kanssa ohi. Nyt tyttö varmaan ottaa asiasta vaan turhia paineita.

Onneksi hoitoaikakin on noin lyhyt. Voisi hyvin olla sen 9h.

Minäkin olin lapsena huono pissaamaan julkisesti, kun joku huomautti, että kuuluu lorinaa. Voisiko syynä olla jokin vastaava? Kannattaa ainakin kokeilla, että hoitotäti laittaisi vesihanan päälle pöntöllä istumisen ajaksi, niin ehkä se helpottaisi.

Tosin eihän se ole mitenkään ekologinen juttu...

Kannattaa hoitaa tuo pissolorinapelko tai mitä se onkin, pois päiväjärjestyksestä. Mulla nimittäin oli lapsena ongelmallista kouluaikaan vessassakäynti ja uskoakseni sen takia, että pissasin 3 krt päivässä, mulla oli ja on yhä, todella hidas aineenvaihdunta ja jo 18-vuotiaana ihana selluliitti-iho.

Minun 4 vuotiastyttöni käy pissalla vain 3-4 kertaa vuorokaudessa. Illalla pissaa, sitten joko aamuyöstä tai aamulla ja sitten seuraavan kerran vasta iltapäivällä. Ja ehkä kerran illan aikana. Sitä pissaa tulee sitten paljon kerralla. Mitä haittaa tästä harvasta virtsaamisesta voi olla?
Miehenikin käy tosi harvoin vessassa. Itse vähän useammin, vaikka "ison" rakon omistankin. Tämän harvoin vessassa käymisen huomasi ennen varsinkin siitä, jos istui kavereiden kanssa iltaa ja joi olutta/siideriä. Kaverit kävivät vessassa kolme kertaa siihen kun itse kävi kerran.

Alkuperäinen kirjoittaja ongelma:
Meidän 4-vuotias tyttö käy päivän aikaan vain 2-3 kertaa pissillä!Jos ei juoteta vettä/mehua niin käy vielä vähempi.Tästä nyt vain on tullut meille/tytölle ongelma,sillä hoidossa ei pissiä tule vaikka vessassa kävisi ja hoitotäti ihmeissään.Niin pitkään rakossa pissi,käy kotona aamulla ja seuraavan kerran kun tulee hoidosta kotiin.n 6 tuntia.Pitäisikö olla huolissaan?Onko muilla näin?tyttö jotenkin pelkää pissillä käymistä,kun siitä on tehty iso ongelma hoidossa.Miten tyttöä voisi kannustaa,ettei tarvi nolota tai hävetä siellä vessassa käymistä?Vaikeeta!
Tätä on jatkunut jo ainakin vuosi...

Meillä neiti on ollut täsmälleen samanlainen. Päiväkotia myöten on asiaa päivitelty. Ensin puhuin ja puhuin asiasta ja kyselin tarvitseeko käydä vessassa. Kun neiti jo kyllästyi tuohon jatkuvaan kyselyyn ja antoi aina kipakoita EI vastauksia, lopetin kyselyn.

Nyt 4,5 v ja käy vessassa kun tarvetta siihen on ja se siitä. Käy nykyään "normaalimmin" kuin 3-4,5 vuotiaana. Meillä ei ainakaan ole ollut kyse mistään epänormaalista taikka sairaudesta. Se vaan oli niin.

Menee siis ohi ihan itsekseen. Toiset vaan käyvät useammin kuin toiset ja jos ei vahinkoja tule, niin eipä hätiä. Sano tästä tarhaankin.

Meillä keväällä nelja vuotta täyttävä tyttö pissaa ehkä noin 3-4 kertaa vuorokaudessa. Hän ei nuku päiväunia ja kun menee illalla nukkumaan, niin on yleensä pissannut kello 18-19 välillä. Seuraavan kerran vasta aamulla kuuden maissa. Hän oppi yökuivaksi 1.5 vuotiaana ja päiväkuivaksi 2 vuotiaana. En ole kysellyt häneltä sen jälkeen, koska jos kysyn ja pyydän menemään, mitään ei tule. Älä siis huolestu.

Yhteistyössä