Neuvoja ja vinkkejä IVF/ICSI-hoitoon meneville!

Elikkäs konkarit, IVF- tai ICSI-hoidoissa käyneet, kertokaahan vinkkejä, miten helpottaa tuota ruljanssia! :attn: Onko jotakin, miten esim. hyperiä voisi ennaltaehkäistä, miten tulisi valmistautua punktion jälkeiseen aikaan jne...

Sana on vapaa ja myös kysymyksiä saa esittää! Kiitos jo etukäteen! =) :flower:
 
Hei!
Hyperiin paras ennaltaehkäisy on juoda nestettä paljon jo ennen punktiota. Punktioon pitää mennä rakko tyhjänä ja alkion siirtoon taas täynnä. Itse olen varannut seuraaville päiville kaikenlaisia herkkuja jääkaapin täyteen ja pinon kirjoja ja leffoja, niin voin lepäillä sitten siirron jälkeen rauhassa. Minulla on auttanut ns.lämpötyyny punktion jälkeiseen kipuun. Mies on sitä sitten lämmitellyt mikrossa.
 
Mua kiinnostais miten ootte järjestelly asiat työpaikkalla IVF-tai ICSI-kierroissa? Ootteko ottanu lomaa tai palkatonta vapaata käyntejä varten? Montako käyntiä tai poissaolopäivää teille on tullut? Onko poissaolopäivät etukäteen helppo ennustaa?
 
Kiitos vastauksesta Tiger! =)
Minua kiinnostaa myös, miten poissaolot töistä kannattaa hoitaa... Luin jostakin, ettei työnantaja ole velvolllinen maksamaan palkkaa lapsettomuuden hoitoon liittyvissä sairauspoissaoloissa, tietääkö joku siitä enemmän? Kannattaisiko ennakoida ja pyytää vuosilomaa punktioviikolle? Itse aion vähentää ultrakäynnit ylitöistä. Täytyy vain toivoa, ettei käyntejä tule kovin montaa!
 
Meillä on nyt takana eka IVF, ja itse oikeastaan yllätyin siitä että miten sujuvasti kaikki meni. Lääkärikäyntejäkin tuntui olevan vähemmän kuin esim. inssissä, eli ultrassa ei tarvinnut käydä montaakaan kertaa. Tätä tietysti edesautti se, että olin käyttänyt pistoslääkkeitä jo aikaisemmin, joten lääkkeen vaste tiedettiin aika hyvin. Poissaolopäivät tiesin suunnilleen jo viikkoja etukäteen, eli IVF:ssä on se hyvä puoli että käynnit tietää aika lailla tarkkaan jo etukäteen. Mä päätin hoitojen tässä vaiheessa kertoa esimiehelle miksi joudun käymään lääkärissä, ja varsinkin kun jouduin sit olee tuon 3 päivää pois niin ajattelin että parempi kertoa. Suhtautuminen olikin sitten todella myönteinen, vaikka etukäteen todella jännitin näistä asioista puhumista esiMIEHELLE. Mulla ainakin punktion sairasloma oli palkallinen, en sitten tiedä lakipykälistä onko se aina näin. Sairaslomatodistuksessa ei mulla ainakaan lukenut varsinaista "sairautta" ollenkaan, mutta kun todistuksen antaja on gyn. endokrinologian erik.lääkäri niin utelias esimies kyllä saa halutessaan selville mistä on kyse. Muita kokonaisia poissaolopäiviä mulle ei tullut kuin noi punktion jälkeiset 3 päivää. Lääkärikäyntejä mulla taisi olla 3 + kerran kävin vaan labrassa. Ja sit oli punktio, ja siirto olisi ollut jos olisi sinne asti päästy...Mutta sehän olis ollut punktion sairaslomapäivänä.
 
Vielä jos joku haluaa tarkemmin tietää noista käynneistä: Eka käynti oli suunnittelukäynti yhdessä miehen kanssa, silloin sain myös ohjeet nenäsumutteen aloitukseen ja kaikki reseptit. Siitä noin 3 viikon päästä oli ns. nollaultra jossa katsottiin että kaikki ok ja pistokset voidaan aloittaa. Siitä viikko ja kävin verikokeissa, ja siitä 3 päivää menin ultraan jossa katsottiin munarakkuloiden tilanne ja päätettiin punktiopäivä. Säädettiin myös vielä lääkitystä. Sit olikin jo punktio, valitettavasti ei päästy siirtoon asti, koska yksikään munasolu ei hedelmöittynyt. Lääkäri soitti asiasta vasta siirtopäivän aamuna, joten järkytys oli todella suuri ja pettymys murskaava. Kannattaa mennä hoitoon avoimin mielin ja toiveikkaana, mutta kuitenkin varautua siihen, että kaikki ei aina mene ihan putkeen. Siinä on monta mutkaa matkassa, mutta toki kannattaa olla toiveikas. Meillä jatkuu hoidot ensi kuussa ICSI:llä. Toi IVF mentiin siis pitkällä kaavalla, luultavasti seuraavaksi kokeillaan lyhyttä.
 

Yhteistyössä