Neuvoja imetykseen liittyen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wennietär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

Wennietär

Vieras
Olisko täällä paikalla ketään, joka on imetykseen perehtynyt vähän paremmin :)

Tilanne on siis tämä, että odotan nyt kolmatta lasta. Kahden edellisen lapsen kohdalla minulla ei ole maito noussut ollenkaan, muutama pisara ehkä. Lisämaidolle jouduimme jo synnärillä, osittaista yritin jatkaa noin kuukauden verran, mutta ei tosiaan mitään vaikutusta. Lääkityksen sain yms.

Nyt tosiaan olen raskaana ja haluaisinkin tietää, onko jotain, mitä voisin näin raskausaikana tehdä, jotta imetys voisi edes jollain tasolla käynnistyä? En kyllä aio stressata tämän asian kanssa, jos ei maito nouse tälläkään kertaa, niin ei nouse. Enää se ei ole katastrofi. Mutta kaikkeni aion silti yrittää, jospa imettäminen olisi tällä kertaa mahdollista.

Joten onko hyviä vinkkejä antaa :)

Jotkut sanoo, että jos pumppailee jo ennen synnytystä, niin maito nousee nopeammin. Liian aikaisin ei kannata alkaa hommaan, jottei synnytys käynnisty.
Sairaalassa kannattaa pumppailla sähköpumpulla heti synnytyksen jälkeen, niin maito lähtis nousemaan nopeammin. Itsellä sektio takana, ja kannustettiin paljon pumppaamaan, jotta maito nousis nopeampaan.

Minulla oli kolmas lapsi ainoa joka tarvitsi alussa lisämaitoa ja täytyy kyllä sanoa että ilman kahta aiempaa onnistunutta imetystä ja niiden tuomaa kokemusta en olisi lisämaidosta eroon päässy tän kolmannen kohdalla. Yksinkertaisesti se 3 tunnin välein annettu lisämaito tainnutti sen lapsen niin hyvin että ei se huolimu rintaakaan ennenkö sitte kolmen tunnin päästä. Ja tiesin kokemuksesta että 3 tunnin välein imetys ei riitä siihen että maito nousisi kunnolla. Vähensin sitte puoliväkisin niitä korvikemääriä ja vauva suorastaan asui rinnalla ekat pari viikkoa(varsinkin öisin). Välillä sai aika kauan tempuilla että sai vauvan tyyntymään rinnalle kun rinnat tuntu jo aivan tyhjiltä. Mutta tyhjästäkin rinnasta tulee aina vähän maitoa ja se on paljon rasvaisempaa ja täyttävämpää. Ja se tyhjästä rinnasta imeminen on ainut mikä sitä maitomäärää nostaa.

Jos haluat pumppaamalla nostaa maitomäärää niin paras olisi pumpata toisesta rinnasta silloinkun vauva imee toista. Tärkeintä kuitenkin olisi se ettet stressaa etkä edes mieti koko maidonruittävyysasiaa..

Tän kokemuksen perusteella parasta olisi ettei vauvalle tarjoa ollenkaan sitä lisämaitoa, jollei aivan pakko ole. Ja jos tarjoaa niin sitten hörpyyttämällä, ei pullosta.

Päätä jo nyt että haluat imettää. Kirjoita kätilöille kirjeen jossa selität asiasi ja tuo mukaan laitokselle. Ota selvillä jos sairaalassasi on joku imetystukikliniikka tai tukipuhelin. Tarvitset laitoksella paljon kannustusta. Älä missään nimessä anna vauvalle lisämaitoa tai tuttia laitoksella! Heti kun vauva vähänkin inisee niin nosta rinnalle. Jos et itse jaksa, niin pyydä apua, jotta pystyt imettää vaikka makaat. Anna sen imeä niin kauan kuin haluaa. Itse en tehnyt muuta kun imetin laitoksella, siis vauva oli melkein koko ajan rinnalla. Nännit tosi arkoja ja kipeitä alussa, mutta meni ohi. Ja kannatti, kolme lasta olleet täysimetyksellä puolen vuoden asti. Helpollahan sitä silloin pääsee, kun on aina ruoka sopivan lämmin ja aina lähellä. Mutta jos ei onnistu tälläkään kerralla niin älä ota stressiä. Imetys ei tee kenestä hyvän tai huonon äidin.

Niin siis kaikenlaista tuli etenkin esikoisen kohdalla kokeiltua. Pumppasin ja imetin, join runsaasti ja söin hyvin, silloin en osannut edes stressata, koska oletin jostain syystä, että kaikki pystyvät imettämään. Lapsi rinnalla paljon.

Luulen kyllä, että minun tissit ei toimi niin kuin niiden tässä asiassa pitäisi, mutta yrittänyttä ei laiteta :) Tuo mammatee, sitä pitää tutkia tarkemmin.

En taida kuitenkaan omalla kokemuksellani olla antamatta lisämaitoa, ainakaan kovin pitkään.

Syö ja juo kunnolla. Vauva saapi olla rinnalla oikeastaan koko ajan. Anna toisen mussuttaa unissaan vaikka tyhjää rintaa. Ja muutenkin vauvan pitäminen lähellä auttaa teitä molempia: vauvalle antaa syömähaluja ja sulla nostaa oksitosiinin määrää. Nuuhkuttele pikkuista vaikka ihan tarkoituksella. :D

Mulla auttoi kans tuo mammatee, Weledalla oli ihan hyvänmakuista sellaista. Kotikaljaa voi myös juoda, se auttoi myös minulla. Ja suklaa. :D

Mulla maidontulo jumitti esikoisen kohdalla pahasti, ennen kuin tajusin että se johtuu aspartaamista jota mätin itseeni kevytlimsojen ja -mehujen muodossa. Sitten imetinkin 2v8kk, myös kahta seuraavaa lähes yhtä kauan. Mun neuvo on että syö mahdollisimman puhdasta ja lisäaineetonta ruokaa, silloin kehosi toimii luonnollisesti kuten pitääkin. Myös synnärillä imetä itse alusta asti äläkä suostu lisämaidon antamiseen mikäli se ei ole välttämätöntä.

Ei kannata lisämaitoa antaa, jos sille ei ole todellista tarvetta. Itse en kyllä neuvoisi, ettei ikinä kannattaisi lisämaitoa antaa, vaikka meillä se johtikin alun hankaluuksiin toisen vauvan kanssa. Johan laitoksellakin jo puututaan, jos vauvan paino ei nouse, ei siinä äiti paljoa voi kieltää vauvaansa saamasta lisäruokaa, jos siihen tarve on. Ja kuka nyt edes haluaisi vauvaansa saada kuivumaan, jos se oma maito vaan ei jostain syystä riitä.

Meillä siis toisen kohdalla paino ei alkuun noussut vaan laski imetyksellä, ja sai laitoksella lisämaitoa, vaikka kaikkeni tein, ettei olisi tarvinnut pullolla sotkea kuvioita. Kotiutumisen jälkeen olikin sitten aikamoinen urakka edessä, kun vauva oli ehtinyt tykästyä pulloon..
Vaaka haettiin heti synnäriltä kotiutuessa lainaan neuvolasta, jotta sain tehtyä syöttöpunnituksia kotona, ja sitä kautta varmuuden minkä verran maitoa vauva sai imemällä. Alkuun annoin tarpeen mukaan imetyksen jälkeen lisämaitoa (pumpattua/korviketta) pullosta, ja vähentelin sitä pikku hiljaa mahdollisuuksien mukaan. Viikossa parissa oltiin täysimetyksellä, jota sitten kestikin kiinteiden aloitukseen asti. :)

Ahkera imetys ja pumppailu on myös mun kokemuksen mukaan paras keino lisätä maidon tuloa, ja varsinkin yöimetyksillä/- pumppauksilla on vaikutusta. Itse olen myös jo synnärillä aloittanut pumppailun, tosin siksi, että molemmat muksut vietti pari päivää vastasyntyneiden tehon puolella. Meillä tämä toka vauva veteli alkuun pitkiä unipätkiä öisin, ja silloin heräsin yöllä pumppaamaankin, jos vauva ei tilaillut maitoa montaa kertaa. (Muistaa pitää, ettei kaikki heru paljoakaan pumpulle, mutta se ei tarkoita, etteikö maitoa tisseissä silti olisi.)
Vauvaa kannattaa pitää paljon lähellä ja iholla, ja sitten tosiaan oma juominen ja syöminen on toinen tärkeä juttu. Niin ja se stressin välttäminen - helpommin sanottu kuin tehty.. ;)

Koska sulla asiaan on motivaatiota, niin toivottavasti saat tällä kerralla positiivisen imetyskokemuksen. Apua kannattaa aina hakea, jos sen tarvetta tulee, netistä löytyy esim. Maitolaituri ja Facesta Imetyksen tuki-ryhmä.
Alun hankaluudet ei aina tarkoita sitä, etteikö imetys voisi kuitenkin alkaa vielä sujuakin. Itku tuli alkuun täällä useampaankin kertaan, mutta edelleen neiti 8kk juo vain rintamaitoa.

Aluksi vauva tissillä lähes koko ajan. Tuohon kannattaa satsata, myös kun imemiskriisi alussa tulee. Kun pääset noista yli maitoa tulee niin kauan kuin imettää. Mä sorruin ekalla käyttää nännikumia joten vauva ei ikinä oppinut kunnolla imemään ja imetys loppui parin kolmen kuukauden jälkeen. Toista imetin yli yksivuotiaaksi. Älä anna aiempien kokemusten lannistaa.

Tätä ei uskalla julkisesti tunnustaa, mutta minulla meni kilo suklaata viikossa kaksosten imetysaikana. Kermajugurtit ja kermajäätelö maistui myös. Imetys vie paljon energiaa.

Joo, herkkuja ihan hyvällä omalla tunnolla. Mäkin söin, aluksi suklaata vähemmin kun tuntui aiheuttavan mahakipua vauvalle, jäätelöä ja karkkia enemmän. Maitoa on nyt riittänyt jo 11kk.

Ensimmäistä lastani en imettänyt kun maitoa ei tullut. Ois varmaan tullu jos olisin ottanu asian yhtä rennosti kun tän tokan kanssa. Myöskään mitään neuvoja en saanu neuvolasta ekan kanssa.

Oma syöminen ja juominen on niiiiiiin tärkeitä!!

ps.
Edelleen menee puoli kiloa- kilo viikossa vaikka imetys on vähentynyt jo paljon. Oma paino kuitenkin vaan laskee joten mussutan hyvillä mielin.. :D

kaljaa, kaljaa.. Sen sanotaan toimivan.

Itse join kanssa sita mammateeta jo laitoksella kun maito ei noussut millaan. Sanoivat, etta vahintaan 2 litraa paivassa + muut juomiset.

Meilla (keski-euroopassa) lisamaito tolle nuoremmalle kaskettiin antamaan sellaisella isolla laakeruiskulla (siis ruisku sormen kanssa vauvan suuhun - imee sormea - saa maidon ruiskusta). Nain kuulemma vauva ei saisi sita maitoa sitten "liian helpolla".

Ja saathan imettää rauhassa?
Jo raskauden puolivälin jälkeen rintoihin alkaa muodostuu maitoo. Voit puristella ja testata. Esim jonku tunnepitoisen ohjelman aikana..

Ei, kyllä mä jättäisin tuon puristelun oikeesti pois. Se kun voi käynnistää synnytyksen ennen aikaisesti. Lisäksi tuo on turhaa, mitä siitä hyötyy? Mulla ei pumppaamalla eikä käsin puristelemalla tullut kun tippa, mutta 12kk olen lastani imettänyt onnistuneesti.

Kalja auttaa, ihan kaupasta saa alkoholitonta olutta. Paljon auttaa jo se, että tiedät nyt ettei se maito nouse heti kaikilla. Ja itselleni oli tärkeintä ymmärtää että sen vauva tulee oikeasti olla ne ekat päivät - viikko rinnalla IHAN KOKO AJAN! Aina kun vauva haluaa. Vaikka siihen menis 20 tuntia vuorokaudesta. :)

Aika jännää et joillain synnäreillä annetaan lisämaitoa pullosta, meillä hörpytettiin ja ei edes ollut niitä tuttiosia niihin pulloihin olemassakaan. Mä annoin luovutettua lisämaitoa synnärillä jotta vauva sai mahan täyteen ja nukuttua, ei ne jaksa väsyneenä ja nälkäsinä sitä maitoa tilata.

Ei se synnärillä tai kotona eka päivinä annettu lisämaito pullosta tuhoa imetystä. Synnärillä oli kätilöt antaneet tutin lapselle. Sitä ei kotona suostunut imemään vaikka jossakin vaiheessa tarjottiin. Vain rinta kelpasi.

Oletko saanut lapset "luonnollisesti", sektiolla tai käynnistettyinä? Se vaikuttaa siihen kuinka helposti maito nousee? Kovin ennenaikainen käynnistys erityisesti vaikeuttaa. Samoin kipu voi vähentää maidontuloa.

Joiltain ei vaan tule maitoa, syy voi olla hormonaalinenkin vaikka rinnat olisivat normaalit. Ei sille silloin mitään mahda.

[QUOTE="gekko";29757242]Oletko saanut lapset "luonnollisesti", sektiolla tai käynnistettyinä? Se vaikuttaa siihen kuinka helposti maito nousee? Kovin ennenaikainen käynnistys erityisesti vaikeuttaa. Samoin kipu voi vähentää maidontuloa.

Joiltain ei vaan tule maitoa, syy voi olla hormonaalinenkin vaikka rinnat olisivat normaalit. Ei sille silloin mitään mahda.[/QUOTE]

Kiitos näistä viesteistä :)

No joo, ihan luonnollisesti en ole lapsiani saanut. Esikoinen käynnistettiin ja syntyi rv:llä 42. Kuopus taas hätäsektiolla rv 34 + 2.

Mulla tosiaan raskaus ei tunnu rinnoissa ollenkaan. Ei missään vaiheessa. Kuppikoko ei muutu, ei arista yms. Ihan ns. normirinnat koko ajan.

Yhteistyössä