Neuvoja hankintoihin

Onko vaippojen vaihto sängyn päällä hankalaa? Kannattaako hoitopöytää ostaa muutamaa kuukautta varten? Itselläni ei ole hyvää korkeaa pöytää muuta kuin ruokapöytä ja vessassa "pöydäksi" ei käy pesukone, koska sellaista ei ole (taloyhtiössä ilmainen hyvä pesutupa). Jos hoidan vauvaa sängyn päällä, missä säilyttäisin hoitotarvikkeet? Tilaa siis kovin vähän asunnossa.

Millainen hyvä amme? Olen katsellut Orthexin perusammetta poistotulpalla. Muita parempia?

Mitäs muuta suosittelette hankkimaan ennen h-hetkeä? Nyt on vaunut, kaukalo, vaatteita, äitiyspakkaus, sänky...

Hoitopöydästä ollaan montaa mieltä, mutta itse suosittelen! Mietein pitkään sen hankintaa, mutta kyllä kannatti! Kaikki tarpeellinen oli käden ulottuvilla, ei tarvinnut itse olla epämukavassa asennossa vaippaa vaihtaessa. Jos joskus toinen tulee, niin otan uudelleen käyttöön!

Meillä hoitopöytäja on ihan hyvä, toisinaan vaihtelen vaippoja sängyn päälläkin, mutta selässä kyllä sitten tuntuu. Meillä tuollainen amme ja on ihan hyvä ainakin meidän käytössä.
Varoiksi ostin äidinmaidonkorviketta.

Meilläkin on pienet tilat (pinnasänky olohuoneessa) eikä pesukoneen päälle mahdu hoitoalustaa. Siispä meillä on pinniksen päällä hoitotaso (25 euroa), jossa on myös hieman tarvikkeiden pitoon tilaa. Lisäksi voisi hankkia pinnasängyn päätyyn roikkumaan laitettavan korin tai kankaisen lokerikon. Mieskin tykkää tästä hoitotasosta, kun se on sopivan korkealla. Tietysti vastaavasti lyhyelle ihmiselle taso voi olla liiankin korkealla (riippuu kyllä sängynkin korkeudesta). Huonot puolet ovat se, että liikkumaan alkavaa vaavia pitää vahtia todella tarkasti, kun joka puolella on pudotus (ei seinää vieressä) ja se, että vesipistettä ei ole lähellä.

Amme meillä on tällainen muotoiltu
, tosi hyvä ei-vielä-istuvaa pikkuvauvaa varten. Vielä jos haluaisi selkäänsä säästää, niin hommaisi jalat. Meidän vauva tykkää kylpeä, joten kylvetetään mahdollisimman usein. Isommalle lapselle meillä on sitten Orthexin perusamme. Tuo amme siis käy kyllä vielä myöhemminkin, mutta meillä esikoinen tarvitsi oman ammeen, kun vauva syntyi tuohon ammeeseen kylpijäksi.

Ekasta imetysajasta viisastuneena hommasin imetystyynyn tokaa vauvaa varten. Näppäräsorminen sellaisen tekee itsekin, mutta tumpelo joutui maksamaan törkeät 45 euroa.

Kestovaipat älysin vasta melko myöhään, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. :)

Turhake meillä on ollut pinnasängyn reunasuoja. Se oli aina syltyssä, joten panin sen melkein heti pois.

Jos on vähän tilaa, niin ois tällanen?
http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=972&valikoimaid=7

Onpahan pyllynpesupaikkakin lähellä ku hoitotaso on kylppärissä. Ja ei vie enempää tilaa ku kylpyammekaan.

Ja neuvoksi: osta valmiiksi varalta pari purkkia korviketta (niinku joku jo aiemmin kirjottiki) ja tuttipullo sekä vara-tuttiosia tuttipulloon. Ja jos korviketta ei tarvitse antaa, niin anna vauvalle (sen jälkeen ku osaa syödä kunnolla rintaa) välillä kuitenki tuttipullosta vaikka pumpattua maitoa, niin osaa sitten syödä tuttipullostaki. Ettei käy niin, että vauva ei opi ollenkaan juomaan tuttipullosta, voi olla että vauvaa pitää antaa hoitoon (tai hän on isän kanssa jos itse käyt jossain), ja se on kyllä aika hankalaa jos ei osaa tuttipullosta syödä.

Ja kannattaa ostaa rintapumppu. Sitten ku maito nousee rintoihin, voi vauvalla olla hankala saada maitoa rinnasta, ku ne on niin pinkeät. Tähän auttaa monesti se, että pumppaa ensin vähän maitoa pumpulla ja imettää sitten. Muista syödä ja juoda hyvin kun imetät!

Niksi-Pirkka -osioon ehkä... Meille hankittiin sellainen "pehmeä hoitoalusta", joka vanhassa asunnossa oli pesukoneen päällä. Muuton jälkeen vastaavaa paikkaa ei ollut, joten harkitsimme hoitopöydän hankkimista. Sitten mieheni keksi laittaa hoitoalustan lauteiden alimmalle portaalle, joka on vähän kuin siirrettävä isompi jakkara. Laudeporras ja hoitoalusta vessan pöntön eteen ja itse voi istua pöntön kannella vauvaa hoidellessa, asento on oikein ergonominen. Ei ostettukaan hoitopöytää, vaan tilapäisratkaisu jäi toimivuutensa vuoksi käyttöön.
Muuten kannattaa varautua liivinsuojin ja kunnon terveyssitein. Tuore iskä ei ehkä halua lähteä niitä hakemaan... Ja tulevat tarpeeseen.
(Meillä ei muuten ole käytetty tuttia tai tuttipulloa, jo pieni osasi hörpätä mukista. Oppi vahingossa, kun annoin Cuplattoman lääkepikarista...)

Meillä oli sellainen pinnasänkyn päälle tuleva hoitotaso ja se meni molemmilla lapsilla sellaiset 4 kuukautta ja sitten otettiin pois turvallisuussyistä. Nyt vaipan vaihto sujuu sohvapöydällä, jos laitan keston tai sitten sylissä jos laitan kertiksen. Sänky tai sohva on mun mielestä liian pehmeä alusta vaipan vaihtoon.

Imetystyyny on ollu mulla tosi hyvä apu ja niitä saa aika edullisesti käytettyinä tai voi itse tehdäkin.

Imetysrintsikat ja -paidat on myös käteviä tai nyt toisen kanssa huomasin, että tavallinen toppi paidan alla oli kätevin. Tietty kovin isorintaiselle ne voivat olla liian heppoisia.

Meillä on ollu Camin tulpallinen amme ja ammelajat. Ammeeseen hommattiin itse poistoletku vedelle, ettei vesi mene pitkin pienen vessa-kypäärin lattiaa vaan lattiakaivoon. Jalkoja ammeessa käytettiin niin pitkään, että vauva oppi tukevasti istumaan eikä tarttenu enää pitää kiinni kylvettäessä.

No sitten on tietty kaikkea pientä sälää jota tarttee kuten vanutuppoja, pyllyrasvaa...

Tuttavapariskunta perusti hoitopaikan vauvalle pienessä asunnossa, jonne ei erillistä hoitopyötää saanut mahtumaan, raivaamalla vaatekaappiin yhden tilavamman hyllyvälin sopivalle korkeudelle. Oli kätevän näköistä ja kaikki vauvan hoitovälineet "piilossa" kun niitä ei tarvinut. Heidän vauva oppi kuitenkin potalle ennenkuin oppi kävelemään, että varmaan motivoi tuohon opetukseen ne hieman ahtaaksi käyneet olot ;) .

Meille kyllä tulee ihan erillinen hoitopöytä, kun siskolta saan, mutta muussa tapauksessa harkitsisin tuota jo aiemmin mainittua tasoa mikä tulee pinniksen päälle. Ja yksi mitä katselin vakavissa hankinta-aikeissa, oli seinään kiinnitettävä hoitotaso. Olikohan Ikeassa vai missä. Ainakin Briolla oli, mutta varmaan hintavampikin.

Muissa hankinnoissa mä olenkin sitten ihan pihalla, eli juuri tälläisiä ketjuja olen kaivannut. Ei mitään hajua vaipoista tai tuttipulloista tai MISTÄÄN! Varmaan vartun sen äitiyspakkauksen, että mitä siellä tulee ja sitten mietin taas asiaa uudestaan. Onneksi on aikaa.

Ala ainakaan tuttipulloja osta liian montaa etukateen. Meidan neiti ei koskaan suostunut/oppinut juomaan niista, eli mulla on monta erimerkkista (kun yritettiin opettaa...) kayttamatonta kaapissa polyttymassa...

Asuin esikoisen aikana Kiinassa, joten hankinnat piti sitten tehda muiden valityksella Suomesta/muualta Aasiasta tai sitten "tyytya paikalliseen tarjontaan" (mika oli kamalaa tai kummallista). Eli, meille ei kertynyt mielestani kylla turhaa tavaraa. Tassa omia aatoksia

- mieti vaunut/rattaat tosi tarkasti, jos mahdollista ala pihtaile kustannuksessa. Naita kaytat joka paiva monta kertaa ja pitkan aikaa. Itse vahan "pihtailin" ja vikahankinta tuli. Kakkoselle on tulossa paljon jarkevampi vaihtoehto.

- ammeessa tuki vauvaa kylvettaessa oli tosi hyva juttu, niita on monenlaisia, antaa varmuutta ensikertalaiselle. Vauva aistii epavarmat otteet ja pahimmassa tapauksessa saattaa alkaa pelata kylpya. Mun mielesta irrallinen tuki on paras,koska meilla kylvetaan siina ammeessa vielakin (1v 8kk), eli muotoiltu amme ei enaa toimisi.

- me kaytettiin kertakayttovaippoja. Paikalliset Pamersit oli surkeita, erilaisia kuin Suomessa, mutta, hyvin parjattiin.

- hoitotaso on kylla hyva olla olemassa, vaippaa vaihdetaan monta kertaa, ja jos aina joutuu olemaan kumarassa oman sangyn paalle, alkaa (tai voi alkaa) se ottamaan selkaan. Selka on muutenkin rasituksella raskauden jalkeen. Meilla oli ihan IKEAsta hankittu hoitopoyta, se oli yllattavan korkealla, eli sai hoitaa hommat selka suorana

- sitteri oli meilla paljon kaytossa, lattiat meilla kylmia, joten olin iloinen, etta sen hankin. Siina oli myos helppo aloittaa kiinteiden syottaminen, syottotuoli kun oli viela vahan liian hankala.

- jos aiot imettaa pitkaan, niin hanki hyvat imetysliivit ja jos raaskit, niin muutama imetyspaita. Helpottaa elamaa kummasti.

- aitiyspakkauksen vauvanvaatteita en osaa kommentoida, koska sitten kun meidan minineiti oli niiden vaatteiden kokoinen, oli meilla jo niin kuuma, etta ne jai kayttamatta. Se makuupussi on tosi hyva, mutta esim. haalari jai kayttamatta kokonaan

- haksahdin ostamaan sen BUMBO tuolin vauvalle, aivan tarpeeton ainakin meilla

- vaatteita ostaessasi katso tosi tarkaan, miten pukisit sen vauvalle paalle. On aivan hullua, mita kaiken maailman epakaytannollisia juttuja vauvoille myydaankin.

- vauvan yopuvusta: edesta aukeava, mielummin viela toiseen jalkateraan asti. Itselta jai kayttamatta ne, jotka aukeavat pepun puolelta (luukkupoksy), mun mielesta se oli jarjettoman hankala laittaa paalle.

Yhteistyössä