Neuvoja autonhankintaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja DriverChaser
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

DriverChaser

Vieras
Hei, olen vaihtamassa autoa lähiaikoina ja ajattelin kysyä näkökulmaa vähän täältäkin. Miesnäkökulmaa kotoa ja duunista on tullut ihan tarpeeksi (toki palstan miehetkin voivat vastata). Eli seuraavanlaista autoa olisin hakemassa:

4-vetoinen diesel. Autolla vedetään joskus hevoskärryä (vetomassa 1350 kg/jarrullinen vaadittu) ja joskus kevyempää kärryä. Siksi haluan dieselin, koska niiden ominaisuudet vetäessä paremmat. Pääosin ajamiseni on työmatkaa, 30 kilsaa päivässä yhteensä. Autolla tehdään myös pidemmät matkat sukulaisiin tms. Mieheni auto on vanha Toyoyta, koska hänen ajot vähäisiä.

Luotettavuus on kaikkein tärkeitä. Kulutus mieluiten maltillinen. Mukavuus toki plussaa, mutta mielelläni en ylimääräistä maksa. Vuosimalli saisi olla luokkaa 2010-12, hinta max. 22000. Vuodessa ajokilometrejä tulee n. 20 000. 5-6 vuotta olis auto tarkoitus pitää...

Honda CRV ja Mitsubishi ASX (Outlander ehkä liian kallis) ovat vaihtoehtoja. Toyoyta RAV4 oli muuten suosikkini, mutta mies sanoi, että niiden diesel-moottori ei oo luotettava.

Skoda Yeti kanssa harkinnassa. Ajonautinnolta tykkäsin kyllä (kävin koeajamassa) automaattivaihteisen Volkswagen Tiguanin ja tykkäsin. On tietty vähän kalliimpi, joten pitäis ostaa joko vanhempi tai paljon ajettu. Mies vaan sanoi, että Skodien ja VW:n automaattiboksi on vähän epäluotettava ja hajotessaan tulee TODELLA kalliiksi.

5

Tutustu Dacia Dusteriin, saat tuliterän tuolla hintahaarukalla.

Itse aion vaihtaa Volvon 4x4 maasturini tuohon, mutta bensaversioon

3 v takuu huom!

Olen koeajanut, erittäin positiivinen yllätys oli

Dacia ja Skoda kannattaa unohtaa. Miksi ostaa arvonsapitämätön epäluotettava rottelo, kun voi ostaa kunnollisen auton, kuten Mitsubishin, Hondan tai Landroverin?

Heh,nää suon suositukset on sellasia että pitää lompakko olla kunnossa ja luppoaikaa,on meinaan jatkuvasti pajalla ja rahaa palaa.
Kia luultavasti järkevin vaihtoehto.

Honda on kyllä luotettava, luulisin myös että Mitsu. Mut Land Roverin jos hommaa, niin saa varatua korkeampiin ylläpitokustannuksiin. Kaverilla ollut sellainen 10 vuotta ja aikamoisia rahoja tuntuu syövän.

Dacia on Romaniassa tehty Ranskassa suunniteltu auto. En kyllä siihen jostain syystä halua koskea. Ja bensahirmua nyt en muutenkaan ostais.Toki 20 000 sais melkein uuden, mut joku noissa mättää...

Kia, en tiedä, ei vaan maistu sekään...

Käytettyä autoa ostettaessa kannattaa olla joku todella luotettava ja autoista kaiken tietävä ystävä mukana. Toki on paljon merkki- ja/tai mallikohtaisia tyyppivikoja, jotka saa selville netistäkin, mutta loppujenlopuksi jokainen käytetty auto on yksilö, johon pitää tutustua huolella ennen ostopäätöstä. Esimerkiksi matkamittarin lukema ei kerro vielä sitä, miten autoa on pidetty tai millaista ajoa sillä on ajettu. Itse noilla kilometreillä miettisin tarkkaan kannattaako kuitenkin ostaa bensakoneella oleva auto, jonka varaosat ja huoltaminen on edullisempaa, toki dieselit ovat sitten kulutukseltaan tasaisempia, siellä ei vaikuta niin paljon se, että vetääkö kärryä paljon vai vähän tai ajaako pääasiassa kaupungissa vai maantiellä. Myös valinta automaatin ja manuaalivaihteiston välillä llisi seikka, johon itse kiinnittäisin paljon huomiota. Manuaalivaihteinen on kärrynvedossa taloudellisempi, mutta automaatti taas ajomukavuudeltaan parempi, varsinkin kaupungissa, kun vaihdekeppiä ei tarvitse kokoajan vispata. Nykyautomaatit ovat vanhemmista paljon kehittyneempiä, mutta autoinsinöörisukulaiseni sanoi joskus, että automaatti on uuden autonostajan valinta, käsivaihteinen kestää huomattavasti pidempään ja on paljon edullisempi huoltaa/korjata.

Honda on kyllä luotettava, luulisin myös että Mitsu. Mut Land Roverin jos hommaa, niin saa varatua korkeampiin ylläpitokustannuksiin. Kaverilla ollut sellainen 10 vuotta ja aikamoisia rahoja tuntuu syövän.

Dacia on Romaniassa tehty Ranskassa suunniteltu auto. En kyllä siihen jostain syystä halua koskea. Ja bensahirmua nyt en muutenkaan ostais.Toki 20 000 sais melkein uuden, mut joku noissa mättää...

Kia, en tiedä, ei vaan maistu sekään...

Ja meset tehdään Turkissakin, mieti vähän.

Dusterin arvo putoaa huomattavasti hitaammin, kuin vaikka Volvolla. Tsekkaa sen ostouskollisuus, hyvä on D:llä, sekin kertoo tosi paljon se. Ja takuu!

Nykydieseliä saat jatkuvasti käyttää lukemassa datalla, kun herjaa kaikenmaailman ongelmaa

Ja niiden arvo romahtaa, kun niillä ajamista jo aletaan kieltämään eri kaupungeissa, Saksa esim :LOL::LOL::LOL:

On ekoteko romuttaa diesel

(minulla diesel vaihtuu sen takia bensaan kesällä)

Dusterin arvo putoaa huomattavasti hitaammin, kuin vaikka Volvolla. Tsekkaa sen ostouskollisuus, hyvä on D:llä, sekin kertoo tosi paljon se. Ja takuu!

Nykydieseliä saat jatkuvasti käyttää lukemassa datalla, kun herjaa kaikenmaailman ongelmaa

Ja niiden arvo romahtaa, kun niillä ajamista jo aletaan kieltämään eri kaupungeissa, Saksa esim :LOL::LOL::LOL:

Vähän ot, mutta millä uudella autolla ei ole vähintään kolmen vuoden takuu?

Olen eri mieltä siitä, että diesel olisi epäekologinen. Kenties isojen kaupunkien keskustoissa pienhiukkaset on ongelma. Mutta kun Suomessa noita isoja kaupunkeja olla 0-1.

Tarkoitus ostaa 5-7 vuotta hyvä auto ja ajaa se melkein loppuun... Joten arvon tippuminen ei niin paha.

Nissan "kaskaita" taitaa saada myös joka nurkasta vetävänä. Hieman meluinen ja muovien mutta ihan kiva kulkupeli ja tarjontaa riittää ja pitää arvonsa. Jos vedät paljon vaunua/kärryä niin silloin ehkä manuaali voisi olla parempi.

Yhteistyössä