Neuvoja asunnon ostoon...

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Eli jos me tehdään tarjous talosta, ja myyjä hyväksyy sen ja vaatii käsirahaa, niin milloin tuo käsiraha täytyy maksaa? Eikö se ole ihan sama maksaa sitten koko summa kaupantekohetkellä, vai täytyykö mun pankista erikseen käydä pyytämässä sen käsirahan verran, ja sitten myöhemmin loput kun tehdään kaupat? Mä en tajua... Ja mitä tarkoittaa kun talossa on kiinnityksiä? Ja entä jos myyjä nyt hyväksyy meidän tarjouksen, ja kaupat tehdään, niin aletaanko me heti lyhentää lainaa vaikka ei vielä ole tietoa milloin päästään muuttamaan? koska myyjällä ei vielä ole katsottuna uutta asuntoa ja papereissa lukee vaan vapautuminen sopimuksen mukaan... Meillä ei ole varaa maksaa lainanlyhennystä ja lisäks tätä järkyttävän suurta vuokraa, mikä on melkeen 2 kertaa tuon lainanlyhennyksen suuruinen.
Jos joku kiltti vois mulle vähän selventää, kun ihan ensikertaa olen ostamassa :). Ja muutakin jos tulee mieleen mitä pitäis ottaa huomioon, niin kaikki neuvot on tervetulleita.
 
vieras
Kannattaa varmaan harkita sitä asunnon ostoa ylipäätään toiseen kertaan, jos ei edes käsirahan vertaa ole itsellä rahaa. 100% lainanko meinasit pankista saada? Lainan lyhennyksistä sovit pankin kanssa, yleensä sitä ruvetaan lyhentelemään kuukauden päästä lainanotosta, ei teidän muutolla ole sen kanssa mitään tekemistä.

Ei ole sama maksaa kaupantekohetkellä, se käsiraha on tavallaan takuu, että myös ostatte ja maksatte asunnon. Jos peruttekin, niin menetättä tuon käsirahan, ei jää myyjä ihan tyhjin käsin, jos vaikka on uudet lainat uutta asuntoa varten ehtinyt hankkia. Kaikesta voi sopia myyjän kanssa. Ehkä kannattaa yrittää maksaa se suurin osa summasta sitten lähempänä vapautumishetkeä, ei tarvitse sitä lainaa niin paljoa lyhennellä. Kiinnitykset meinaavat, että sitä taloa vastaan on lainoja.
 
sormet soppaan
Muista kirjoittaa sopimukseen milloin myyjän on viimeistään muutettava asunnosta!!! Se kun on allekirjoituksin papereissa niin ei myyjä voi asustella vuosia vielä talossanne jonka lainaa lyhennätte. Tämä nimittäin on mahdollista ilman mainintaa.

Kysyn minäkin tuota kiinnitystä. Jos myyjä jättää jonkin lainan maksamatta ja taloa vastaan on niitä lainoja. Niin miten pankki toimii? Eihän se voi myydä taloa uuden omistajan alta??? Mitä tuo tarkalleen ottaen siis tarkoittaa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sormet soppaan:
Kysyn minäkin tuota kiinnitystä. Jos myyjä jättää jonkin lainan maksamatta ja taloa vastaan on niitä lainoja. Niin miten pankki toimii? Eihän se voi myydä taloa uuden omistajan alta??? Mitä tuo tarkalleen ottaen siis tarkoittaa?
Ei se pankki yleensä niitä takuuna olevia papereita luovuta ennenkuin on omansa saanut. Käytännössä kauppa hoidetaan pankissa ja pankki ottaa omansa kauppasummasta ja uusi omistaja saa paperit, jotka yleensä menevät suoraan hänen oman lainansa takuuksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kyllä se vaan niin on, että ei monilla ole tuhansia säästössä sitä käsirahaa varten!
Kyllä se sitten vaan on niin, että aika huonoa on lähteä kauppoja hieromaan. Käsiraha lisää kummasti todentuntua tarjouksen hyväksynnän jälkeen.
 
vieras
Eipä tuota meilläkään ollut säästöjä eikä käsirahaa. Ostettiin ensimmäinen "halpa asunto" ja remontoitiin. Lainan lyhennys oli halvempi kuin vuokra ja kun myytiin saatiin sievoinen summa voittoa ja ne rahat sijoitettiin uuteen asuntoon.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa varmaan harkita sitä asunnon ostoa ylipäätään toiseen kertaan, jos ei edes käsirahan vertaa ole itsellä rahaa. 100% lainanko meinasit pankista saada? Lainan lyhennyksistä sovit pankin kanssa, yleensä sitä ruvetaan lyhentelemään kuukauden päästä lainanotosta, ei teidän muutolla ole sen kanssa mitään tekemistä.

Ei ole sama maksaa kaupantekohetkellä, se käsiraha on tavallaan takuu, että myös ostatte ja maksatte asunnon. Jos peruttekin, niin menetättä tuon käsirahan, ei jää myyjä ihan tyhjin käsin, jos vaikka on uudet lainat uutta asuntoa varten ehtinyt hankkia. Kaikesta voi sopia myyjän kanssa. Ehkä kannattaa yrittää maksaa se suurin osa summasta sitten lähempänä vapautumishetkeä, ei tarvitse sitä lainaa niin paljoa lyhennellä. Kiinnitykset meinaavat, että sitä taloa vastaan on lainoja.
No mä veikkaan että monella ensiasunnon ostajalla ei ole edes tuon käsirahan suuruista summaa itsellä säästössä. Ja kyllä ihan 100% laina saadaan, meillä on jo kaikki sovittu pankissa. Mutta eikö kirjallinen tarjous (mikäli myyjäkin sitten sen hyväksyy) ole jo niin sitova että jos me se sitten peruttais niin jotain jouduttais maksamaan, vaikkei käsirahaa olisikaan?
 
vieras
Kirjallinen tarjous on sitova, ellei siihen tarjoukseen ole laitettu jotain ehtoja esim. että ette saakaan lainaa jne. Mutta jos pankki myöntää lainan ja kaupat teidän puolelta peruuntuu, silloin joutuu "sakkoja" yleensä maksamaan.
 
Lumivalkoinen
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa varmaan harkita sitä asunnon ostoa ylipäätään toiseen kertaan, jos ei edes käsirahan vertaa ole itsellä rahaa. 100% lainanko meinasit pankista saada? Lainan lyhennyksistä sovit pankin kanssa, yleensä sitä ruvetaan lyhentelemään kuukauden päästä lainanotosta, ei teidän muutolla ole sen kanssa mitään tekemistä.

Ei ole sama maksaa kaupantekohetkellä, se käsiraha on tavallaan takuu, että myös ostatte ja maksatte asunnon. Jos peruttekin, niin menetättä tuon käsirahan, ei jää myyjä ihan tyhjin käsin, jos vaikka on uudet lainat uutta asuntoa varten ehtinyt hankkia. Kaikesta voi sopia myyjän kanssa. Ehkä kannattaa yrittää maksaa se suurin osa summasta sitten lähempänä vapautumishetkeä, ei tarvitse sitä lainaa niin paljoa lyhennellä. Kiinnitykset meinaavat, että sitä taloa vastaan on lainoja.
No mä veikkaan että monella ensiasunnon ostajalla ei ole edes tuon käsirahan suuruista summaa itsellä säästössä. Ja kyllä ihan 100% laina saadaan, meillä on jo kaikki sovittu pankissa. Mutta eikö kirjallinen tarjous (mikäli myyjäkin sitten sen hyväksyy) ole jo niin sitova että jos me se sitten peruttais niin jotain jouduttais maksamaan, vaikkei käsirahaa olisikaan?
Riippuu kai ihan siitä merkitäänkö kauppakirjaan sakko vai ei.
Silloin kun mä myin omakotitalon silloisen avomiehen kanssa, ostajat tarjoutuivat maksamaan 5000 eur käsirahan heti varmistaakseen että saavat meidän talon. Alkoivat sitten myydä omaa asuntoaan ja sovittiin kaupantekopäivä noin kuukauden päähän. He saivat oman asuntonsa siinä ajassa myytyä. Kaupantekohetkellä sovittiin milloin talon pitää olla tyhjä.
Mun mielestä käsiraha on ihan hyvä juttu jos varsinaiset kaupat tehdään hiukan myöhemmin. Antaa takuun molemmille osapuolille että kaupat toteutuu.
 
vieras
lainan voi ottaa ja siitä nostaa käsirahan verran aluksi jos myyjä sen haluaa ja sitten maksaa loput kun tekee kaupat.
lainaan voi ottaa aluksi maksuvapaita kuukausia että alkaa maksamaan vasta sitten kun pääsette muuttamaan taloon.
ja mun mielestä talossa täytyy olla kiinnityksiä,se on hyvä jos niitä jo on niin ei tarvitse niitä hakea, eli niitä kiinnityksiä vastaan voitte hakea esim. joskus lisää lainaa vaikka remonttiin ja talo on sitten vakuutena..näin minä olen ymmärtänyt.
 

Yhteistyössä