neuvoisiko joku kakun kuorrutuksessa ja koristelussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kaakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kaakku

Vieras
Meinasin äitienpäiväksi tehdä pari kakkua ja mietin et millaisia ne kaupasta ostettavat sokerimassat on? Entä mantelimassa, onko jotain eroa käsiteltävyydessä tms? Kuinka paljon sitä pitäisi olla ja kun meinasin, että pursottaisin kakun reunat kermalla ja päällisen olisin tehnyt jostain massasta ja ehkä jotain koristeita. Voiko sitä massaa värjätä, kun olen myynnissä nähnyt vain Dr. Oetkerin valkoista sokerimassaa?
Niin ja kun en sitä vaahtokarkkimassaa viiti rueta ite lääräämään, niin sillä tätä kyselen, tosin en oo sitäkään massaa aikaisemmin käsitelly.
Kiitos jos joku viitsii vastata.

Mantelimassa ei käy kuorrutukseen. Sokerimassaa voi värjätä. Tomusokeria tarttet kaulimiseen ettei jää pöytään tai kaulimeen kiinni. Pullasudilla voit sutia ylimääräset pois sitten kun massa on kakun päällä. Massan alle kermaa tai sokerikreemiä. Älä laita kupua kakun päälle rupeaa muuten hikoilemaan jääkaapissa.

Sokerimassaa minäkin olen nähnyt vain valkoista, mutta värillistä marsipaanimassaa on ainakin vihreää, vaaleanpunaista, keltaista jne. Kaulitse tomusokerin avulla huoneenlämpöisenä. Reippaasi tomua alle. Kai sitä massaa voi värjätäkin.. Ja massasta voi muotoilla koristeita. Jos laitat vaan päälle, yksi paketti / pötkö riittää.

Sokerimassaa voi värjätä kaikilla elintarvikeväreillä,myös sillä mantelimassalla voi kuorruttaa jos vaan tykkää mantelin mausta, sopii lähinnä mansikka/hedelmäkakun reunakoristeeksi, niin ei tule niin vahvasti maku ylitse muiden makujen. Marsipaanimassaa löytyy kuten edellä mainittiin niin monissa eri väreissä nykyään. Jos värjäät nestemäisillä väreillä, annostele varovaisesti muutama pisara ja lisää tarvittaessa, käytä käsissäsi silikonihanskoja ettei kädet värjäänny ja on hygieenisempaa.
Voit kaulia massan kahden muovin välissä tai kelmun välissä - poistat toisen kelmun ja saat nostettua kauniisti kakun päälle. tai sitten käärit sen löysälle rullalle kaulimen ympärille ja lasket tasesti rullaa kädellä auttaen kakun päälle, kohdista ensin ennen kuin alat auki rullaamaan kakun päälle, sitä on siitä vaikea liikutella uudestaan jos on jo kakun pinnalle laitettu, repeää helposti. Googlaa vaikka mansikkamäki,ullanunelma, rouva v sieltä saat tarkempia ohjeita ja vähän osviittaa, itsellänikin on blogi mutta olen sen sulkenut joten katso näiltä muilta taitavilta tekijöiltä, pullahiiri tais olla uusin kirjan tekijä.
neuvoja netistä löytyy kun osaa etsiä mutta tuossa yllä parhaimmistoa.

katso ullanunelmasta tai leipurin putiikista sokerimassojen ja karkkimassojen makuja, karkkimassat ovat erittäin hyvän makuisia. ulla toimittaa nopeasti.niin myyhän niitä vielä confetti ja bakeandbarty. Jos hinta vertailuja tahdot tehdä.

Nythän on tuota vaahtismassaa myös kaupoissa, ainakin S-marketissa Kaulintamassa nimellä on valkoisena ja pinkkinä.

Itse olen tykästynyt tuohon kaulintamassaan, omasta mielestäni paljon paremmin käsiteltävää kuin sokerimassa.

Se sokerimassa on todella kamalaa kakun kuorrutteena aivan järkyn makeeta. Maun takia käy paremmin koristeiksi. Suosittelen maistamaan ensin.
Jossain kaupoissa myydään kaulintamassaa ja se ei oo läheskään niin makeeta ja sitä on jopa helpompi käsitellä kun sokerimassaa.

Voisiko joku vielä kertoa, että löytyykö näitä massoja ihan tavallisesta kaupasta, Prismasta? Kun en ajatellut alkaa netistä tilailee. Mites voiko niillä elintarvikeväreillä maalata pienellä siveltimellä sen massan päälle, vai meneeköhän ihan lörinäks koko homma?

Niin ja voisiko joku selventää, että mitä se Kaulintamassa oikeen on?

Yhteistyössä