neuvoa vaunuostoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tämä on vaikeaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tämä on vaikeaa

Vieras
heippa,

esikoista odotan, LA helmikuussa. Vaunukaupoissa olen pariin kertaan käynyt,mutta kaipaisin teiltä vaunut hankkineilta hieman neuvoa/kokemuksia.

Käyttö:
liikun julkisilla, asumme kantakaupungissa. Toiveena olisi että jonkin verran saisin esim.kauppaostoksia rattaisiin viriteltyä ja vauvaa parvekkeella vaunuissa nukutettua. Optimistisena toivon, että yksillä rattailla pärjäisin koko vaunuiän (taitaapi olla harhaa...).

Millaisia kokemuksia teillä on Brioista/Teutonioista/Emmaljungista ja miksi päädyitte juuri valitsemiinne rattaiiin ja mikä malli? Millaisia kokemuksia teillä on ilmakumirenkaista vs. nää toiset renkaat joissa ei ole ilmaa sisällä ja ovat jotain kovaa muovia?

Kiitoksia jo kovasti etukäteen vastauksistanne :)

Hei,

Me päädyimme ostamaan Teutonia Mistralit yhdistelmävaunut, joissa on pehmeä vaunukoppa. Me ostimme vaunuihin myös ilmakumirenkaat, jotka ovat kyllä olleet tosi kätevät liikkuessa, tosi kevyet vaunuja kääntää. Ja myyjä sanoi niiden toimivan paremmin myös talvella lumessa, ovat pitävät (kuvioitu pinta) kuin kovat ja sileät kumirenkaat.

Yksi syy valitessamme Teutoniat, olivat niiden saamat arvostelut testeissä. Ensimmäisenä, kun kauppaan menimme, myyjä halusi nähdä automme (WV Bora), jolloin totesi suoraan, ettei esim. Emmaljungat mahdu automme takakonttiin. Emme nimittäin halunneet vaunuja, joista pitää ottaa renkaat pois aina kun ne autoon laitetaan.

Olemme olleet erittäin tyytyväisiä vaunuihin. Ostimme toiset, käytetyt, vaunut (Emmaljunga) parvekevaunuiksi ja niiden etuna on se, että niissä on erillinen ratasosa, jolloin itse vaunukoppa on suurempi kuin Teutonian irtokoppa. Poikamme on nyt 8 kk, eikä hän enää kunnolla mahdu Teutonian irtokoppaan, varsinkin, kun on kova unissaan pyörimään.

Toivottavasti tästä oli yhtään apua.

Ostimme käytetyt Teutonia Mistralit pian syntyvälle vauvallemme. Asumme myös kantakaupungissa.

Toisena vaihtoehtona meillä oli Brio Kombit. Ne ovat huomattavasti isommat ja raskaammat kuin Teutoniat. Ne eivät olisi mahtuneet automme tavaratilaan.

Brioissa hyvää on se, että ne ovat korkeammat kuin Teutoniat ja silloin kun vauva on ihan pieni, niitä on sen vuoksi ehkä mukavampi käyttää. Koppavaiheessa Teutoniat saattaat ehkä tuntua hieman matalilta. Briot taas saattaisivat tuntua turhan massiivisilta ratasvaiheessa. Teutoniat ovat kätevämmät raitiovaunussa ja keskustassa liikkuessa.

Teutonian tavarakori on aika pieni verrattuna Brioihin. Työntöaisaan voi kuitenkin hankkia parilla eurolla lisävarusteeksi muovikoukkuja, joihin voi pari kevyempää kassia ripustaa.

Meillä on ilmakumirenkaat, mutta niistä minulla ei ole vielä kokemusta. Edellinen omistaja sanoi pumpanneensa ne muutaman kerran kolmen vuoden aikana.

Hei!Mun hoitotytöllä oli Emmaljungat.Ihmettelin nitinää,kunnes yhellä kertaa,onneksi lähellä kotia,irtosi koko aisa jossa renkaat kiinni eli kaksi rengasta jäi.Jee!Hitsaus oli pettänyt.Äitinsä kans sit tietty juttelin ja hänkin sanoi ihmetelleensä nitinää.Hän sit soitti liikkeeseen josta ne yhdistelmät oli ostettu jo lähes 2 vuotta sitten.Liike lähetti ne maahantuojalle jotka sit korjasi.Todellinen kauhukokemus. Itse en huoli soratielle ilmarenkaita.Ja kiinnitän huomiota työntöaisan korkeuteen,kuin ne saa kasaan ja kuin toimii selkänoja.Kolmipyöräisiä en ottais koska matkustan dösillä aika paljon.

Meille hankittiin Teutonia Rocky sportit, aivan niinden näppärän koon takia, mahtuvat auton takakonttiin ja hissiin. Ilmarenkailla pääsee eteenpäin myös lumisohjossa. Tavarakori ei ole kovinkaan tilava. Kyllä ajattelin pärjätä näillä koko vaunuiän.

Tervehdys,

kiitos kovasti teille, jotka kerroitte päätöksistänne ja niihin vaikuttaneista seikoista. Näistä oli hyvin apua :)

Mun silmää on tällä hetkellä eniten miellyttäneet Brio Novat ja Teutonian Prestiget. Mistralit vaikuttivat kivoilta kanssa. Kunnon pyörät tosiaan ovat hakusessa, jotenkin jäi vaan mietityttämään myyjän maininta että ilmakumirenkaat jotenkin jättäisivät hurjia jälkiä lattioihin?

Jos vielä on kokemuksia ja mielipiteitä, niin hirmuisen mielelläni niitä lukisin. Kiitos kaikille !

Me käytiin viikonloppuna tutustumassa vaunuihin ja mä tykästyin hintalaatusuhteelta ja ulkonäöltä mua miellyttäviin Koelstroihin. Otetaan varmaankin ne kolmipyöräisinä kovalla kantokopalla. Niihin saa vielä turvakaukalon kiinni vaikkapa päiväreissuille, eikä tarvitse kuljettaa koppaa mukana.

Suomen lastenvaunutukku myy.

EEVA: Olethan huomioineut ettei pientä vauvaa saa pitää turvakuakalossa kuin 2-4 tuntia kerraallaan. Vauva kun joutuu olemaan selkänsä varassa kaukalossa, kun ei ole täysin makuulla. Vauva siis tavallaan istuu kaukalossa ja tämän vuoksi on tuo 2h raja. Kamalasti ei tossa ajassa shoppailla kun aika lähtee siitä kun vauvan kaukaloon laitat (laskettava siis matkat molemppin suuntiin ja siihen vielä kauppa).

Millään pahalla en tätä kirjoita, ajattelin vaan kertoa tämän, kun kovinkaan moni ei ota tätä asiaa huomioon. Samasta syystä pienen vauvan kanssa ei ssa lähteä 2h pidemmille automatkoille. Kun vauva osaa istua, voi kaukalossa tietenkin sitten pitää pidempään.

Ostimme esikoisellemme (syntyi syyskuussa 2003) Teutonian 3-pyöräiset (en nyt raskausdementiassani nimeä muista) kun vaikuttivat ihan hyviltä ja muutenkin kivan näköisiltä vaunuilta. Kolmen kuukauden käytön jälkeen myin pois ja ostin tilalle uudet Emmaljunga Edge -yhdistelmät. Vasta aktiivikäytössä huomasin mitä oikeasti arvostin vaunuissa ja osasin mennä kauppaan luettelemaan mitä vaunuilta vaadin. Kävin kahdessa vaunuliikkeessä ja molemmissa löytyi tasan yhdet yhdistelmät, jotka täyttivät vaatimukseni.

Eli halusin, että vaunuissa on ilma-/umpikumipyörät (umpikumilla samat hyvät ominaisuudet kuin ilmapyörilläkin paitsi ei tarvitse koskaan pumpata ilmaa.) En itse ainakaan huomannut Teutonioista lähteneen jälkiä lattiaan vaikka päivittäin niitä sisällä säilytin sen kolmen kuukautta. Lisäksi tavaratilan tuli olla tilava (Teutonioissa periaatteessa oli tilaa mutta ostoskassi ei mahtunut sinne vaan tavarat piti yksitellen tunkea alle). Lisäksi julkisilla liikuttaessa nelipyöräiset vievät huomattavasti vähemmän tilaa ja olivat helpot kasata myös autoon. Emmaljungat mahtuivat juuri ja juuri ekan romuautomme takakonttiin, joka ei ollut normihenkilöautoa isompi. Ja farmariin ovat heitetty hetkessä. Enää ei tarvitse edes pyöriä irroitella. Kolmipyöräisillä ei ramppeja pitkin päässyt ja liukuportaatkin joutui aina kiertämään kun olivat niin pitkät ja painavat. Vauvaiässä koin tärkeäksi myös, että vaunut olivat tarpeeksi suojaisat, so. ei tarvitse erikseen mitään rättejä ja harsoja viritellä tuulta vastaan. Olen huomannut, että ainakin Teutonioissa tuo kuomun aukko on aika iso kun Emmaljungissa sen saa todella pieneksi ja kuomuun kuuluva hyttysverkko ajanee saman asian kun nuo harsot. Muutenkin on kätevä esim. kesäaikaan kun ei tarvitse aina erikseen mukana mitään hyönteissuojia raahata. Vauvaiässä kun sitä sälää on ihan riittävästi muutenkin. :)

Käännettävä työntöaisa (ei siis vain koppa vaan noin vain juostessa käännettävä) on ollut hyvä juttu aurinkoisilla ilmoilla kun ei halua, että pikkuista häikäisee silmiin tai tuulisella ilmalla haluaa välttää suoraa tuulta vaunuihin.

Tässä muutamia seikkoja, jotka itse koin tärkeäksi. Vaikuttaa ehkä Emmaljungan mainokselta mutta kokemuksesta tiedän miten erilaista on liikkuminen käytännöllisetn vaunujen kanssa verrattuna ""makeisiin"" vaunuihin. Ja 2-vuotiaamme kyllä yhä istuu samojen yhdistelmien ratasosassa, kesällä tosin on ollut käytössä kevyemmät matkarattaat mutta talven tullessa vaihdamme takaisin isompiin. (Mistä tulikin mieleeni, että pyörissäkin on eroja; Teutoniat pitivät tosi hyvin lumella, Emmaljungista en voi ihan samaa sanoa. Onkin ehkä niiden ainoa miinus. Niin ja jalkajarrun lisäksi ottaisin mieluusti vielä käsijarrun iiiisoja alamäkiä varten :)

Olen ollut tosi tyytyväinen noihin Emmaljungiin ja hyvillä mielin aion myös pikku kakkosen niissä nukuttaa. Sisaristuin täytynee vaan ostaa... :)

Mene rohkeasti kauppaan ja tee jo valmiiksi vaikka lista asioista, joita pidät tärkeänä. Ammattitaitoinen myyjä osaa sen perusteella suositella juuri sinulle sopivia vaunuja. Vantaan Varistossa ainakin on hyvä liike, olikohan se nimeltään Lastentarvike, sieltä olemme suurimman osan hankinnoista tehneet. On hyvä palvelu ja kaiken saa saman katon alta.

Ihanaa odotusta sinulle!

Mulla on myös vaan hyvää sanottavaa Emmaljungan edge duoista, ihanaa oli myös se, et erillinen koppaosa on aivan mahtavan tilava, verattuna kantokoppiin, mahtui vaavi nukkumaan siellä niin kauan kun pysyi vaan vaunuissa. Lisäks mä pidän siitä, että vaunut on tukevat! Ja ainut miinus on, että vie aika ison tilan auton takakontissa, tosin meillä farkku, joten hyvin ne sinne mahtuu.

Heipähei,

ihanaa kun olette ehtineet/viitsineet kertoa omista valinnoistanne ja päätökseen vaikuttaneista asioista :) Tosi hyviä vinkkejä olen saanut. Jotenkin arvostan erityisesti vaunujen hankkijoiden kokemuksia, vaikka pääsääntöisesti myyjistäkin on todella positiivisia kokemuksia. Yhteenkään yhdenmerkin tyrkyttäjään en ole vielä törmännyt. Onnellista odotuksen aikaa teille kaikille :)