Neulonta-apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton neuloja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton neuloja

Vieras
Olen neulomassa villasukkaa. Ohjeet otin sivulta neulonta A&O netistä. Sain kantapohjan ohjeiden mukaan valmiiksi, mutta nyt en osaa ottaa silmukoita kantalapun reunoilta puikoille. Siis en tajua tekniikkaa! Ei auta kuvakaan.

Mistä kohtaa silmukoiden nostaminen aloitetaan? Eikö lankaa pidä vetää ihan kummallisesti jotta silmukat saa tehtyä? Auttakaa tumpeloa! ( oon viimeeksi neulonut sukat ala-asteella n. 25 vuotta sitten... )

Ei ole mitään väliä miten silmukat siirrät puikolta toiselle. Siirrä vaikka siinä vaiheessa kun neulot seuraavaa kerrosta: otat ne silloin sille puikolle jolle pitääkin ottaa. Ainoa virhe on, että kierrät silmukkaa ottaessasi, ja sen kyllä huomaat, koska se on hankalaa...

Voit ottaa tyhjälle puikolle kantalapun reunasta (siis se pätkä missä ei ole varsinaisia silmukoita) aina jokaisen silmukan kohdalta yhden lenkin, siis työnnät sen puikon siitä reunan lenkeistä läpi ja sit neulot niinkun ne olis silmukoita. Mä kanssa kierrän ne tahallaan, tulee tiiviimpi.

Se on vaikee yrittää neuvoo kirjottamalla, mutta ne otetaan siitä kantalapun reunasta. Eli ihan vaan vedät puikon siitä reunasilmukasta läpi. Otat niin monta kun ohjeessa sanotaan tai niin monta ettei reikiä pääse tuleen ja kavennat ne sitten kiilakavennuksena pois.
Sitten kun oot ottanu ne reunasilmukat puikolle niin kudot ihan normisti ne tai sitten kiertäen. Eli siis neulot sillain että se silmukka menee ns. kieroon.

Toivottavasti autto, mutta tosiaan on hieman vaikeeta neuvoo, kun ei voi näyttää samalla.
käy kattoon novitan sivuilla. Siellä on kanssa villasukan kutomisohje jos se on erilainen ja helpottais. http://www.novita.fi/public/File/sukkaohje.pdf

Ok, nyt sain sukan vasempaan reunaan 13 silmukkaa tehtyä eli 12 s ja 1 puikkojen välistä. Mitäs nyt? Ohjeessa neuvotaan neulomaan silmukat, otanko mä nyt sen tyhjän puikon ja neulon ne sille kantalappuun päin? Sitten neulon kerroksen kantalappua ja otan toisesta reunasta silmukat, vai?

Alkaa usko loppua kun ei tajua, taitaa jäädä sukka neulomatta... Kiitos jo vastanneille!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ok, nyt sain sukan vasempaan reunaan 13 silmukkaa tehtyä eli 12 s ja 1 puikkojen välistä. Mitäs nyt? Ohjeessa neuvotaan neulomaan silmukat, otanko mä nyt sen tyhjän puikon ja neulon ne sille kantalappuun päin? Sitten neulon kerroksen kantalappua ja otan toisesta reunasta silmukat, vai?

Ja onko mulla lopuksi silmukoita kaikilla 5 puikolla?

Ja onko mulla lopuksi silmukoita kaikilla 5 puikolla?

Ei, kun neljällä niin kuin vartta tehdessä. Kun kaikilla (4) puikoilla on alkuperäinen määrä silmikoita, jatkat suoraa kärjen kavennuksiin asti.

Ohjeessa sanotaan, että pidä työ oikea puoli itseesi päin kun teet silmukoita. Mutta silloin lanka kiertyy ihan oudosti, ei onnistu. Voinko tehdä silmukat nurjalta puolelta?

Taidan lähteä ostamaan ne villasukat...

Ohjeessa sanotaan, että pidä työ oikea puoli itseesi päin kun teet silmukoita. Mutta silloin lanka kiertyy ihan oudosti, ei onnistu. Voinko tehdä silmukat nurjalta puolelta?

Taidan lähteä ostamaan ne villasukat...

Miten sinä työtä teet? Teet ihan samalla tavalla kuin vartta tekisit... Neulotaan oikealta vasemmalle. Tai siis vasemmalla on ne silmukat jota ei ole neulottu ja neulotut oikeassa kädessä. Oikea puoli itseesi päin.

Ne silmukat poimitaan siis kantalapun sivuilta, silmukoiden välistä. Niitä itse kantalapun silmukoita ei nosteta puikolle, vaan se sama lanka, jolla neulot. Eli kun olet saanut silmukat puikolle, olet tavallaan jo neulonut sen ensimmäisen kerroksen sivusta. seuraavaksi sitten neulotaan sukan päälliosa, johon pitäisi olla kahdella puikolla valmiina silmukoita? ja sitten seuraava reuna taas silmukat nostaen. sitten puolet kantapohjan silmukoista samaan puikkoon, että molemmille alapuolen puikoille tulee saman verran silmukoita.

Olikohan tästä mitään apua...

Koetapa poimia silmukat yksitellen virkkuukoukulla. Eli pujotat virkkuukoukun oikealta puolelta läheltä reunaa (noin kaksi lankalenkkiä reunasta) läpi ja haet nurjalta puolelta työskentelylangan oikealle puolelle niin, että syntyy "silmukka". Kun silmukka on valmis, siirrät sen koukulta puikolle. Seuraavalla kierroksella kun vielä neulot nämä silmukat kiertäen, niin a vot, ei jää reikiä eikä kierry lanka turhaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Bliss:
Ne silmukat poimitaan siis kantalapun sivuilta, silmukoiden välistä. Niitä itse kantalapun silmukoita ei nosteta puikolle, vaan se sama lanka, jolla neulot. Eli kun olet saanut silmukat puikolle, olet tavallaan jo neulonut sen ensimmäisen kerroksen sivusta. seuraavaksi sitten neulotaan sukan päälliosa, johon pitäisi olla kahdella puikolla valmiina silmukoita? ja sitten seuraava reuna taas silmukat nostaen. sitten puolet kantapohjan silmukoista samaan puikkoon, että molemmille alapuolen puikoille tulee saman verran silmukoita.

Olikohan tästä mitään apua...

On kahdella puikolla silmukat sekä kantalapussa yksi puikko. Ymmärrän senkin, miten lanka vedetään silmukoiden alta. Mutta mun pitää siis ensin neuloa kantalappuun yksi kerros lisää, sitten nostaa silmukat oikeaan reunaan? Sitten sukan päälliosa, sitten taas sivulta uudet silmukat puikolle?

Oikeista ja vasemmista reunoista en osaa sanoa, koska olen vasenkätinen ja teen kaiken peilikuvana. Mutta itse ajattelen niin, että kun alan poimia silmukoita (ja jatkaa työtä pyörönä), mun pitää olla kantalapun "lopussa" oikean puolen kierroksella, ja jatkan siitä edelleen samaan suuntaan. Oikeakätisenä myötäpäivään, kellon mukaan.

Juu, neulo vaan kerros lisää jos olet väärässä reunassa puikkoa. Ja sitten vaan uusia silmukoita samalla langalla (jos et ole lankaa vaihtamassa eriväriseen) ja seuraava puikko jne. Ei se sen vaikeampaa ole. Tuo http://www.novita.fi/public/File/sukkaohje.pdf on mielestäni tosi havainnollinen ja hyvä. :)

Yhteistyössä