Neulojat!

  • Viestiketjun aloittaja katatsu
  • Ensimmäinen viesti
katatsu
Kuinka moni täällä neuloo? Tai minä sanon että kudon ;)

Itse hurahdan aina näin syksyisin kutomaan. Nyt tänä syksynä olen saanut aikaiseksi ensimmäiset villasukat sitten ala-asteen käsityötuntien, jolloin sain vain yhden sukan tehtyä... Tulostin vain netistä ohjeen ja aloin tekemään, helppoa kuin heinänteko loppujen lopuksi!

Nyt ostin eilen tarjouksesta Novitan Flip Flop-lankaa ja tarkoitus olis niistäkin sukat tehdä. En vain tiedä, kuinka monta silmukkaa per puikko ja minkäkokoiset puikot, lanka on kuitenkin paksumpaa kuin 7 veljestä.

Vuosi sitten paikallislehteen oli haastateltu jotain mummoa, jonka mielestä nykynuoret eivät osaa mitään tehdä; eivät edes kantapäätä sukkaan! No minäpä osaan, ja ikää on vasta 22. Tympäsee tuollainen yleistäminen, on olemassa paljonkin nuoria, jotka osaavat tehdä käsitöitä. Juuri viikonloppuna tutustuin yhteen mua nuorempaan tyttöön, joka rakastaa kaikenlaisia käsitöitä.

Pistetään keskustelua pystyyn!
 
:))
Täällä myös neuloja! :)
Joo, itse koitan parhaillaan keksiä jonkun sukulaisen, tuttavan tai kumminkaiman koiran kelle ompelis parit villasukat niin sais noita jämälankoja pois. :D
 
katatsu
Target: Mä suosittelen Käspaikka-nimistä sivustoa, siellä on tosi hyvin ohjeistettu miten tehdä silmukat jne. Ja kun osaa tehdä oikean ja nurjan silmukan, niin sitten pääseekin jo pitkälle :)

Mä suosittelen ostamaan paksua lankaa, niillä valmistuu nopeiten työt. Minä ainakin olin alussa aika kärsimätön ja halusin heti kaiken valmiiksi. Helppo työ on tehdä esim. kaulahuivi neuloen kokoajan oikeita silmukoita.

http://www.kaspaikka.fi/neulonta/index.html -> Opi neulomaan-otsikon alla hyvät ohjeet silmukoiden tekoon.
 
  • Tykkää
Reactions: Target
:wave: Mä neulon lähinnä syksysin ja talvisin, keväällä ja kesällä enemmän innostun virkkaamisesta.

Mulla on tosta flipflopista tehty sukat, mä en vaa nyt muista montako silmukkaa niissä on...
Kannattaa melkei tehä mallitilkku ja mitata sopiva silmukkamäärä jalkaterän mukaan ni tulee ainaki istuvat
 
"ruu"
valikoimassa vaan Nalle ja isoveli tms VILLAlankoja ja sitä iänikuista moniväristä lankaa. Valkoima on talvisin tosi onneton. Ei nuo "sukkalangat" paljon inspiroi.... ja hintaakin ovat nostaneet törkeästi viime aikoina. Kalliiksi tulee.

Ja missään prismassa tai cittarissa tai tokmannilla ei ole muita lankoja

arghhh
 
"tinde"
Niinpä. Esim. crystal maksaa jo 7 euroa kerä ja pelkkään liiviin mulla meni 500 g eli hinnaksi tuli 35 euroa..

pitää varmaan tutkia netistä havempia lankoja. Ainakaan meidän kaupungista on vaikea löytää muita kuin Novitan lankoja. Aikamoinen monipoli
 
[QUOTE="ruu";24689713]valikoimassa vaan Nalle ja isoveli tms VILLAlankoja ja sitä iänikuista moniväristä lankaa. Valkoima on talvisin tosi onneton. Ei nuo "sukkalangat" paljon inspiroi.... ja hintaakin ovat nostaneet törkeästi viime aikoina. Kalliiksi tulee.

Ja missään prismassa tai cittarissa tai tokmannilla ei ole muita lankoja

arghhh[/QUOTE]

Koklaa kuule ulkomaitten tarjontaa. Ei tässä "veroparatiisissa" voi harrastella mitään käsitöihin liittyvääkään kun kaikki on niin kallista. :)
 
"annika"
juu syksyksyisin inspiroidun neulomaan. nyt vaan on emmoinen vaihe että on liian monta ideaa, eikä saa oikein tartuttua mihinkään. pitäis myös löytää jostain ihan oikea lankakauppa kun tosiaan nuo novitan langat ei tunnu riittävn ja värivalikoima marketeisa on huono.

Anttilasta löysin sentään aivan ohutta villalankaa niin saan tehtyä ohuet välilapaset kurahankoihin lapsille. ja jos vaan joutaa niin voi tehdä samasta langata ohuet villasukatkin ja ehkä kypärämyssyn vauvalle.. plus sitte pitäis ruveta väkerätmään jotain joululahjoja..
 
Syksy on avainsana mullakin neulomisessa. Taito ei ole kauhean erikoinen, mutta tahto on kova! Nyt kun odotetaan vielä pientä jouluksi, kutomishammasta kolottaa hulluna. Tumppuja ja peittoja jne. syntyy vaikkei paljoa osaakaan!

Ja siitä ettei nuoret osaa... meidän 11-vuotias opettaa mulle aina kantapään teon uudestaan ja uudestaan...:D:LOL:
 
[QUOTE="ruu";24689713]valikoimassa vaan Nalle ja isoveli tms VILLAlankoja ja sitä iänikuista moniväristä lankaa. Valkoima on talvisin tosi onneton. Ei nuo "sukkalangat" paljon inspiroi.... ja hintaakin ovat nostaneet törkeästi viime aikoina. Kalliiksi tulee.

Ja missään prismassa tai cittarissa tai tokmannilla ei ole muita lankoja

arghhh[/QUOTE]

Itse olen tykännyt sukkalankana eniten juuri Novitan langoista.
 
[QUOTE="ruu";24689965]Mutta muuten aika huono valikoima ainakin talvisin[/QUOTE]

Meilläpäin ainakin on aika hyvä valikoima niin kesäisin kuin talvisin ja jos jotain ei ole niin tilaa sitten Novitalta. Turusta nyt saa helposti vähän melkein mitä lankaa vain jos haluaa muuta kuin Novitaa.
 
katatsu
Joo, kyllä täälläpäin on ihan hyvä valikoima. Ja tuppukylällä asun minäkin, on tää kyllä kaupunki että... :) Ja lähikaupungissa on Kärkkäinen, jossa on sitten Dropsin lankoja jonkin verran myynnissä.

Sain eilen villasukat valmiiksi! Jee :)
 

Yhteistyössä