neulanäyte rinnasta,sattuuko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaa

Vieras
Menen ensviikolla sairaalaan, ottavat mammografian, ultran ja ehkä näytteen rinnasta. Sattuuko tuo neulanäyte kuin paljon? Vertaa synnytykseen vaikka. Multa löytyi 3 viikkoa sitten rinnasta kyhmy ja siksi meen sairaalaan. Sanooko ne heti jos ultrassa jotain näkyy tai mammografiassa ja kuin pitkään tuo neulanäytteen vastaus kestää. Jos joku tietäis, kiitos.

Mulla otettiin kaulasta ja eka kerralla ei onnistunut joten kolme reikää tehtiin. Jos synnytykseen vertaa niin kipu oli ehkä 3 jos synnytyksessä oli 10. Eli kyllähän se nipistää, mut pakkohan se on ottaa. Vastauksissa tais mennä kaksi viikkoa.

joo ne eihän se sitten paljon satu, kai. Kun synnytyksenkin on kestänyt. Nyt sitten pelottaa enemmän ne vastaukset jotka sieltä tulee. Vielä kaipailen vastauksia teiltä joilla kokemuksia että sanooko ne ultrassa heti jos pielessä jotain tai mammossa?

Mammografia ja ultra tulkitaan heti. Rinnastasi otetaan tn. ohutneulanäyte, joka on siis solunäyte, ei kudosnäyte niinkuin paksuneulanäyte. Näyte lähetetään lähetteen eli mammografia ja ultralöydösten kanssa patologille ja tuloksissa kestää noin viikko. Mammografian ja ultran perusteella voidaan vain arvioida, millainen muutos on kyseessä.
Ohutneulanäytteen otto nipistää hieman; mitä lähempää nännipihaa näyte otetaan, sitä kivuliaampi se on. Mutta älä huoli, kipu on erittäin lyhytaikainen. Toivottavasti kaikki on ok!

onhan se aika lähellä nännipihaa, itseasiassa ihan nännipihan alueella, mutta vaikka sattuu pakko saada tieto tähän. En jaksa enää miettiä tätä. Ja voihan rintasyövänkin hoitaa vaikka ei varmaan ole helppoa, tiedän kun mun äiti kuoli syöpään.

hei ap.
Multa otettu myös läheltä nännipihaa ohutneulanäyte eikä se sattunut ollenkaan, on sen verta ohut ettei se kyllä tunnu, ultrassa ultraavat patin sekä sen että onko esim. pesäkkeitä imusolmukkeissa. Eniten mulla ainakin silloin (17vee) sattui kun ultrasi kova kouraisesti sisäelimiä.. mammografiaa mulle ei tehty sen vuoksi että jos kasvain olisi ollut huonolaatuinen niin se ei olisi ollut se mammografia hyväksi, ja vissin myöskään sen takia että ikää oli kuitenkin vain nuin vähän.
Älä turhaan pelkää niitä näytteiden ottoja, sillä ne on kivuttomia. Mie itse jouduin odottamaan noin viikon niitä ohutneulanäytteiden tuloksia..soittivat kotiin.

Yhteistyössä