Nettilukioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Varjolilja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Varjolilja

Jäsen
22.11.2005
63
0
6
Laitan tännekin osioon kyselyn... Onko kukaan opiskellut netin kautta ja mitä kokemuksia? Tällaista ajattelin...

http://www.nettilukio.fi/tervehdys.htm

Mulle tulisi tosi pitkät koulumatkat jos pitäisi kokopäiväisesti opiskella, enkä haluaisi vielä lapsille pitkiä hoitopäiviäkään kun nuorempi n. 2 vuotias. Silti olisi intoa opiskella. :)

Minäkin olen aatellut josko rupeaisi netti opiskelijaksi... Haave ammattini koulupaikat todella kaukana... Talon rakennus rumba ja mies ja lapset täällä..... :/ Mihin sitä lähtee??

Mutta mullekkin aivan uutta tämmöinen mahdollisuus ja olen etsinyt tietoa.... Ja tilannut tietoa..... :)

Minä olen tehnyt nyt aika pitkään työtä, joka ei kiinnosta. Haluaisin kouluttautua ihan uuteen ammattiin, nyt kun on vielä niin "nuori" että uskaltaa/kannattaa vaihtaa alaa. Haaveammattiini tarvittaisiin tuo lukio alle, ja muutenkin olisi kiva saada taas vähän uusia haasteita...
Kiinnostaisi, onko kenelläkään mitään kokemusta ylläolevasta nettilukiosta? Tai muusta vastaavasta nettiopiskelusta? Linkkejäkin voisi laittaa... Onko opetus "tasokasta"? Ja miten pystyy sovittamaan tentit ym. muihin menoihin/töihin? Pystyykö kotona lukemaan tarpeeksi tehokkaasti jos on aikaa vain muutama tunti silloin tällöin? Toisaalta kyllähän "oikeassa" koulussa käydessä menee tosi paljon aikaa jo matkoihin, ruoka- ja välitunteihin + muuhun yleiseen haahuiluun... Eli eikö saman asian voisi opiskella kotona tiiviimmässä muodossa ihan hyvin?? :)

Saanko kysyä, mikä on haaveammattisi? Tai pohjakoulutus? Nykyäänhän korkeakouluopiskelijaksi pääsee ilman lukiotakin, amis- tai opistokoulutuksella tai avoimen yliopiston opinnoilla avointa väylää pitkin. Jos siis tähtäät kuitenkin jatko-opintoihin.

Itse oon käynyt avoimen yliopiston opintoja ja yleisopinnot siihen kotoa lasten kanssa. Tosin on yo-tutkintokin alla. Nyt jos täytyisi ihan peruskoulutasolta lähteä, niin jättäisin lukion väliin ja kävisin avoimen yliopiston opinnot väylävaatimuksineen ja hakisin suoraan väylää pitkin. Tuntui, että koko lukio meni ihan hukkaan, kun oli paljon pakollisia aineita jotka ei kiinnostaneet eikä niistä ollut hyötyäkään - ja taas kielet oli ennestään vahvoja ja niitä olisi voinut avoimessakin käydä.

Tuosta nettilukiosta ei ole kokemuksia, mutta avoimen opintoja olen tehnyt nyt reilut 100 opintopistettä ja hyvin on tulleet kasaan kotona ollessa esseitä kirjoittelemalla ja n. kerran kuussa tapaamisilla. Riippuu ihan siitä, kuinka saa rutiininsa järjestettyä.

Aiempana koulutuksena ammattikoulu ja sitten oppisopimuskoulutus erääseen toiseen työhön. Tiedän tuosta avoimen yliopiston väylästä että se olisi yksi mahdollisuus edetä... vähän kuitenkin arveluttaa miten mahtaisi rahkeet riittää näin "kylmiltään", kun on kuitenkin jo 7-8v. kulunut edellisestä (minkäänlaisesta) opiskelusta. Kaikki tiedot/taidot varmasti ruostuneet...
Kielet/kääntäminen ensisijaisesti kiinnostaa. Jos lähden lukiosta liikkeelle, tulee tietysti opiskeltua "turhiakin" aineita ja kulutettua ylimääräistä aikaa, mutta toisaalta onko opiskelu koskaan täysin turhaa... Edelleen tässä näitä vaihtoehtoja mietin ja neuvoista olen toki kiitollinen!

Yhteistyössä