Nettikauppa ei maksa rahoja takaisin perutusta kaupasta??Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kristiina76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kristiina76

Jäsen
10.06.2007
492
0
16
Tapaus on seuraavanlainen:
Tilasin elokuun puolivälissä kotimaisesta lasten sisustustuotteisiin erikoistuneesta nettikaupasta tavaraa. Maksoin ostoksen verkkopankissa, koska tilaus toimitettaisiin, kun maksu näkyy heillä tilillä.
Tilauksesta tuli vahvistus ja toimitusajaksi yritys ilmoitti 1-2 vkoa.
Kun 2 viikkoa oli kulunut eikä tilausta tullut, tiedustelin asiaa sähköpostitse. Sain suht nopeasti ystävällisen ja kovasti pahoittelevan vastauksen, että tuote onkin loppunut ja uudessa toimituksessa heille ei ollut tullut enää lainkaan ko.tuotetta. Asiallisesti ehdotettiin vaihtoa toiseen tuotteeseen tai rahojen palautusta. Vastasin haluavani peruuttaa kaupan eli rahat takaisin tililleni. Tähän en saanut enää vastausta.
Kolmen viikon kuluttua rahoja ei edelleenkään ollut tililläni ja laitoin taas kyselyn asiasta ja tilinumeronikin vielä uudelleen. Mitään vastausta en tähänkään viestiin ole yritykseltä saanut (aikaa kulunut pari päivää).
Jos nyt kohtuulliseen aikaan ei mitään tuolta kuulu, niin miten pitäisi toimia? Mihin mun pitäisi ottaa yhteyttä, jotta saan rahani takaisin?
En täällä viitsi mainita ko.yritystä nimeltä, kun taannoin se yksi Seimi-kohu tällä palstalla meni aika rumaksi :)

Ota uudelleen yhteyttä ko. firmaan per puh tai email ja kerro kysy lyhyesti ja ytimekkäästi koska aikovat rahat palauttaa. Jos et saa mitään järkiperäistä vastausta kerro ottavasi yhteyttä kuluttaja-asiamieheen. Kuntasi kuluttaja-asiamiehen yht.tiedot löydät puhelinluettelosta kuntapalveluiden kohdalta. Verkkokauppa ei poikkea sen kummemmin "tavallisista" kaupoista (peruutusoikeus tosin 14 vrk AINA), ja heidän toimintaansa koskevat samat lait kuin näitä "tavallisia" kauppojen. Printtaapa alkajaisiksi sähköpostikeskustelut mitä olet ko. firman työntekijän kanssa käynyt niin on sitten mustaa valkoisella. Ja jos vaikeaksi menee, niin tiliotteestasihan selviää onko maksua tullut.

Eri ketjuissa on ollut mielipiteitä näistä pienistä kotinettikaupoista, jotka ovat enemmänkin harrastelua. Kun niiltä on rahat loppu, niin tällaisia ongelmia saattaa tulla. Sitten näistä kärsivät asiallisetkin nettikaupat.
Minäkin olen joskus harmitellut, että verkkokaupat ottavat vastaan rahat, vaikka tavaraa ei ole varastossa.

Tilasin viime viikolla yhdestä kaupasta sadesuojan ja ihmettelin, miksi tilausvahvistuksessa ei ollut pankkitilin numeroa mihin voi maksaa.
Kun kysyin sitä, niin ilmoittivat asiallisesti, että haluavat varmistaa tuotteen varastotilanteen ja vasta sitten lähettävät mailina tilinumerot ja pankkiviitteet tilaajalle, jotta ei kävisi juuri niin kuin tälle tilaajalle.

Minkähän takia tällaista järjestelmää ei ole kaikilla käytössä. Varsinkin niissä kaupoissa, joissa voi maksaa luottokorteilla on tuo maksusähläys aika ikävää, jos verkkokauppa vastaanottaa maksun ja tilauksen ja tavaraa ei sitten olekaan.

Sekin on ikävää jos tilaa vaatekokonaisuuksia ja sitten tulee vain osa ja tarjotaan vaihtoehtona aivan älytöntä väriä puuttuvien tilalle tai jopa väärää kokoa. Usein vielä osa lähetetään ja joutuu tällaisissa tapauksissa palauttelemaan ja odottelemaan rahoja.

Eri ketjuissa on ollut mielipiteitä näistä pienistä kotinettikaupoista, jotka ovat enemmänkin harrastelua. Kun niiltä on rahat loppu, niin tällaisia ongelmia saattaa tulla. Sitten näistä kärsivät asiallisetkin nettikaupat.
Minäkin olen joskus harmitellut, että verkkokaupat ottavat vastaan rahat, vaikka tavaraa ei ole varastossa.

Tilasin viime viikolla yhdestä kaupasta sadesuojan ja ihmettelin, miksi tilausvahvistuksessa ei ollut pankkitilin numeroa mihin voi maksaa.
Kun kysyin sitä, niin ilmoittivat asiallisesti, että haluavat varmistaa tuotteen varastotilanteen ja vasta sitten lähettävät mailina tilinumerot ja pankkiviitteet tilaajalle, jotta ei kävisi juuri niin kuin tälle tilaajalle.

Minkähän takia tällaista järjestelmää ei ole kaikilla käytössä. Varsinkin niissä kaupoissa, joissa voi maksaa luottokorteilla on tuo maksusähläys aika ikävää, jos verkkokauppa vastaanottaa maksun ja tilauksen ja tavaraa ei sitten olekaan.

Sekin on ikävää jos tilaa vaatekokonaisuuksia ja sitten tulee vain osa ja tarjotaan vaihtoehtona aivan älytöntä väriä puuttuvien tilalle tai jopa väärää kokoa. Usein vielä osa lähetetään ja joutuu tällaisissa tapauksissa palauttelemaan ja odottelemaan rahoja.

Minä myös neuvoisin lähestymään vielä ystävällisesti kertaalleen, mutta mainitsisin jo ehkäpä kuluttaja-asiamiehen sekä nettikaupan säännöt. etsisin ehkä jopa jonkin sopivan lakipätkän kuluttajansuojalaista tai vastaavasta.

Mulla kävi aiemmin yhden nettikaupan kanssa just noin, että rahnat otettiin, mutta oikeaa tuotetta ei ollut varstossa. Multa kuitenkin kysyttiin asiallisesti, että haluanko jotain muuta tilalle vai rahat takaisin.

Laitoin vielä yhden s.postin yritykselle ja pyysin rahojeni pikaista palauttamista ennen kuin vien asian eteenpäin. Ei vastausta eikä rahoja ole edelleenkään kuulunut. Puhelin on aina varattu/ei vastaa.
Laitoin kuluttajaneuvojalle tapauksesta selostuksen ja pyysin yhteydenottoa, saa nähdä, saako virkamies yhtään vipinää yrityksen toimintaan...
Tekis mieli kertoa tuo yrityksen nimi, että muut osaisitte varoa, mutta en taida uskaltaa :) Saan vielä jonkun kunnianloukkaussyytteen. Kyseessä kuitenkin kotimainen, n.3 vuotta toiminut yksityinen elinkeinonharjoittaja, joka myy laadukkaita ja osa hyvinkin hintavia sisustustarvikkeita lastenhuoneisiin. Sivut on hyvin tehdyt, päivitetyt ja toimivat eli ei mitenkään epäilyttävän oloinen päällisin puolin...
No raportoin, jos jotain tapahtuu. Ärsyttää vaan vietävästi!!! :(

Justiinsa.
Tuo "asian eteenpäin viemisellä" uhkaaminenko oli se taikasana, kun siitä vajaa viikon päästä tuli vastausmeili, että voi voi kun he olivat maksaneet rahan väärälle tilille!!!
Enpä oikein usko tuota selitystä, sillä annoin täydellisen tilinumeroni heille KAHDESTI ja sitä paitsi miksi niihin meileihin ei aiemmin reagoitu...? No pääasia, että rahani sain takasin!
Helkkari kumminkin :$

Olen miettinyt näitä tarinoita nettikauppojen palvelusta. Jonkinmoinen takuu toimivuudesta taitaa olla, jos nettikaupalla on kiinteä toimipiste eli myymälä nettikaupan lisäksi. Sinne voi mennä rähisemään tarvittaessa ja sieltä tavoittaa henkilökunnan heti. Silloin firman täytyy varautua myös kohtaamaan asiakkaan kasvokkain, eikä vain vastailla silloin kun sattu työnteko huvittamaan. Se kertoo jotenkin vakavasta asenteesta toimintaan. Olohuoneen nurkassa ja kotiosoitteessa toimivaa firma ei pysty tarvittaessa/joskus tavoittamaan muuten kuin odottamalla vastauksia maileihin, joita ei koskaan tule. Puhelimeen ei vastata, jos ei huvita tai on ongelmia. Sellaiset firmat, joilla on selkeä aukioloaika ovat valmistautuneet vastaamaan kyselyihin ilmoitettuina aikoina ja he ovat myös sitä varten paikalla, eivätkä lasten kanssa hiekkalaatikolla tai puuhamaassa pitkin päivää tai mummolasssa Posiolla viikon ilman nettiyhteyttä. Toisaalta on kirjoiteltu Hobbarinkin huonosta tavoitettavuudesta, mutta siihen on taas ihan muut syyt kuin haluttomuus. Bisnes voi olla liiankin isoa, ettei systeemit pysy mukana.

Jossain ketjussa tosin älypäät kirjoittelivat, että hermostuvat jos ei seitsemältä aamulla tule jo vastauksia yöllä lähetettyihin kyselyihin.
Kohtuus kaikessa. Täytyy muistaa, että firmoilla on enemmän kuin yksi asiakas palveltavana, se minä itse. Mutta viikkojen odottelua ei pidä hyväksyä.

Itsekin "olohuoneen nurkassa" verkkokauppaa pyörittävänä haluaisin muutaman kommentin sanoa siitä, mistä tietää että verkkokauppa on luotettava. Nämäkään ei takuuvarmoja ole, mutta muutamia perusjuttuja olisi hyvä löytyä verkkokauppiaan sivuilta...

- yhteystiedot!! Siis muutakin kuin yrityksen nimi. Jonkinlainen postiosoite, sähköposti ja puhelinnumero sekä mielellään vastuussa olevan henkilön nimi
- Y-tunnus. Mä itse en tilaa mistään missä Y-tunnus ei ole selkeästi näkyvillä jo verkkokaupan sivuilla. Y-tunnuksesta voi tarkastaa mm. onko yritys kauan toiminut ja mihin rekistereihin kuuluu (olen törmännyt mm. siihen että verkkokaupassa kerrotaan että hinnat sis. alv mutta Y-tunnuksella hakiessa yritys ei ole alv-rekisterissä). Y-tunnuksen voi tarkastaa ja sitä voi hakea YTJ-tietopalvelussa: http://www.ytj.fi/yrityshaku.aspx?path=1547%3b1631%3b1678&kielikoodi=1
- viimeinen päivitys-päivämäärä on myös semmoinen, että jos se löytyy,kertoo se aika paljon. Jos viimeinen päivitys on tehty vuosi sitten, en tilaisi mitään!
- kavereiden/tuttujen kokemukset! KYSELE, onko joku tuttusi tilannut kyseisestä paikasta, hae googlella netistä kokemuksia. Toki aina voi palvelu mennä huonompaan suuntaan monestakin syystä, mutta yleensä jotain kertoo se, jos muilla on kertoa hyviä kokemuksia. Tai niitä huonoja.

Itse en maksa verkkomaksupainikkeilla mitään vaan haluan aina odottaa vastauksen tilaukseeni niin että joku ihminen sen laatii, ei kone. Jos vastausviestissä on vain summa ja tilinumero, en maksa. Itse käytän tätä myös ihan sillä, että minulla ei ole verkkokaupassa ajantasaista varastosaldoa mahdollista pitää ja haluan sen vuoksi aina itse tarkistaa, että tuotetta todella on varastossa ja laitan laskun vasta sitten. Jos jotain ei ole, voin kysyä asiakkaalta haluaako hän perua tilauksen vai jotain korvaavaa tilalle. Selkeämpää näin kun palautella rahoja.

Ja syy siihen, miksi toimin kotoa käsin: 2 lasta (9kk ja 3v5kk) jotka näin voivat vielä olla kotihoidossa sekä se, että liiketilat maksaa maltaita ja myynti pitäisi miltei kymmenkertaistua nykyiseen nähden että olisi varaa maksaa liiketilan vuokra. Toki myynti lisääntyisi jos olisi "oikea liike" mutta ei tarpeeksi. Toistaiseksi toimin siis näin.

Tuo YTJ juttu vain taitaa olla noitten päivitysten osalta liioittelua. Niissähän on erilaisia voimassaoloaikoja, joten mistä repäisit tuon vuoden kirjoitukseesi. Tarkoititko, että sen pitäisi olla uudempi vai vanhempi ja mitä merkitystä sillä mielestäsi on. Tartuin nyt varmaan turhaan asiaan, mutta en ymmärtänyt sen tarkoitusta. Tuo alv-rekisteröinti on sillä tavalla tärkeä, että jotkut verkkokaupat ovat niin pieniä, että niiden ei tarvitse maksaa alv:tä, kun myynti jää alle verotettavan rajan ja silloin ne voivat myydä vähän halvemmalla tai pistää enemmän omaan taskuun, mutta silloin ei taida löytyä juuri rahoja palautuksiinkaan. Nämä ovat niitä epäilyttäviä puoteja, joilla ei varmaan ole paljon ymmärrystä laeista ja kuluttajansuojasta ym. Ne ovat minusta niitä harrastelijoita ja vapaamatkustajia. Maksavatkohan edes muita veroja.

Nettikaupassa voi kanssa tukea harmaata taloutta, jos ostelee tällaisilta hämäräkaupoilta. Pieniä murheita nämä ovat maailmassa, mutta meitä kuluttajia pitää silti suojella niiltä.

Sulta jäi nyt yksi ajatusviiva huomaamatta... Eli Y-tunnus on yksi asia ja kyseessä olevien nettisivujen päivitys toinen asia. En siis puhu YTJ:n päivityksestä vaan jos nettikaupassa nimeltä NettiKauppa viimeisin päivitys (tuotetietoihin tms) on tehty viime viikolla, voi olla lähes varma siitä että yritys on edelleen toiminnassa. Jos viimeisin päivitys on vuoden takaa, en uskaltaisi tilata, sillä on melko todennäköistä että kyseinen puoti ei enää edes toimi saati että siellä palvelu pelaisi.

Tuo ALV-velvollisuus taasen, mä itse en ymmärrä miksi kukaan EI liittyisi ALV-velvolliseksi. Se kun on sikäli kiva vero, että sitä joutuu maksamaan ainoastaan myynnin mukaan PLUS siitä saa vähentää hankinnat. Jos siis toiminta on pienimuotoista tai jopa alkuun tappiollista, jää se ALV miinusmerkiseksi tai pienimuotoisesta yrittämisestä ei ainakaan kovin huimia summia ole.

Yhteistyössä