nestemäinen vuoto keskiraskaudessa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maarit74
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maarit74

Vieras
Hei!
Olen vko:lla 22+5 raskaana, ensimmäistä odotan ja takana raskaat lapsettomuusvuodet ensin keskenmenoineen ja sittemmin lapsettomuushoitoineen. Pelko lapsen menettämisestä on valtava ja muutamana viikkona mulla on ollut outoa "valkovuotoa", väritöntä, hajutonta ja vetistä. Seassa on toisinaan myös valkoista, sellaista kuin yleensä valkovuoto yleensä on. Pissasta ei varmasti ole kysymys ja pelottaa, että kyse on lapsivedestä. Onko kellään kokemusta vastaavasta näillä viikoilla ja tietääkö kukaan, voiko asiaa testata neuvolassa, yksityislääkärissä vai pitääkö kerjätä lähete äitiyspolille. Sen verran tiedän, että testi siihen on. Kävin kolme viikkoa sitten rakenneultrassa ja silloin kohdunsuu kiinni ja lapsiveden määrä normaali. Vatsakipuja (supistuksia?) on ollut ajoittain ja siksi multa testattiin streptokokki b, joka sitten löytyikin -hoidetaan vasta synnytyksen yhteydessä, vaikka saattaa olla syy supistuksiin. Sekin lisää huoltani, koska jos lapsivesikalvoissa on reikä, pääsee tollaset pöpöt helpommin kohtuun ja streptokokki voi oikeasti olla vaarallinen sikiölle. Ahdistaa jatkuva pelko ja olen niin lamaantunut, etten uskalla nauttia kesälomasta lainkaan. Taitaa jäädä uinnitkin uimatta mökkirannassa...Jos jollain on asiasta kokemusta, olisin kiitollinen vastauksista!

Uskoisin, että kyseessä on valkovuoto:) Valkovuoto lisääntyy raskausaikana ja sitä saattaa tulla välillä reilustikkin norm.enemmän, kuten itsellänikin.
En usko, että sinulla on mitään syytä murehtia:)

Oon tällä hetkellä melkein samoilla raskausviikoilla ja mulla on muutaman kerran myös lurahtanut housuihin oikein kunnolla valkkaria, siis tosi reilusti. Muutaman päivän päästä huomasinkin kärsiväni hiivatulehduksesta. En tiedä onko näillä mitään tekemistä keskenään mutta uskoisin myös, että tuo runsas valkkari on ihan normaalia. Ja olen huoletta uinut myös mökillä järvivedessä.

Täällä myös sama juttu. Siis valkkaria on "lurahtanut" oikein housuihin sellainen klöntti. Epäilen myös itselläni hiivaa. Huomenna neuvola ja lääkäri joten eiköhän siihen saa varmuuden. En usko että AP:llä on syytä huoleen

Joo, sain onneksi nopealla varoituksella yksityiselle gynekologille ajan huomiselle ja toivon, että tarkistaa asian ja ottaa mun huolen tosissaan. Ongelma on tietysti se, että valkovuodon määrä kaikkiaan ei ole lisääntynyt ja tämä vesimäinen vuoto tulee milloin sattuu, usein kyllä heti aamulla ylösnoustessa, mutta välillä ihan yllättäin tuntuu, että pikkuhousut on märät. Jos kyse tosiaan on tihkuvasta lapsivedestä, toivon että testihetkellä sitä löytyy alapäästä, sillä tiedän, että joillakin testi näyttänyt negaa, mutta kuitenkin on ollut lapsivedestä kysymys. Välillä ajattelen olevani vain vauhko ja luulotautinen, mutta nämä ovat raastavia viikkoja, kun lapsi on vielä liian pieni selvitäkseen ennenaikaisesta synnytyksestä, mutta jo neljä-seitsemän viikkoa eteenpäin, olisi tilanne jo paljon parempi. Tekisi mieli tuikata tuleen kaikki oppaat, joissa puhutaan seesteisestä keskiraskaudesta, sillä mun koko raskautta on varjostanut milloin verenvuodot, milloin kovat vatsakivut, milloin vain tämä yletön pelko, että olemme viiden vuoden tahkoamisen jälkeen päässeet näin pitkälle ja nyt jos jokin menee pieleen, kuinka jaksaisinkaan alkaa alusta uskomaan ja toivomaan, että saamme oman lapsen? Kiitos vastauksista ja toivon tietysti, että kyse olisi vain harmittomasta valkovuodosta. T. Maarit

Tulethan Maarit kertomaan, mikä oli "tuomio"! Mulla samantapaista vaivaa, neuvolasta todettiin vain, että valkovuoto voi raskausaikana olla runsastakin... Lääkäri on vasta parin viikon päästä ja kieltämättä huolestuttaa...

Noh, kävin lääkärissä ja hän oli sitä mieltä, että jos kyse olisi lapsivedestä, sitä tiputtelisi jatkuvasti eikä vain välillä. Ei kyllä testannut asiaa :( Hän sanoi, että raskaudessa on hyvin tavallista, että valkovuoto runsastuu ja sen koostumus voi olla hyvinkin ohutta ja juoksevaa ja mun tapauksessa kyse olisi siitä. Lääkärikäynti kyllä helpotti oloa muutoin, sillä kohdunsuu on kuulema kiinni ja napakka ja lisäksi tämä naislääkäri piti ehdottoman tärkeänä yrittää hoitaa streptokokki pois, koska se voi aiheuttaa ennenaikaisen syntymän, heikentää sikiökalvoja ja infektoida sikiön. Lääkäri otti pikanäytteen kohdunsuulta ja sieltä löytyi "kokkeja" ja leukosyyttejä. Sain sitten antibioottikuurireseptin ja ohjeen, että bakteeri pitää vielä kontrolloida muutaman viikon päästä. Lääkäri ajatteli aivan samoin kuin minä, että tärkeää olisi päästä turvallisimmille viikoille, jotta sikiön mahdollisuudet selvitä paranisivat, jos synnytys käynnistyisi ennen aikojaan. En käsitä, miksi meidän keskussairaalassa ei edes yritetä hoitaa tollaista bakteeria, jos se aiheuttaa supistuksia ja riskin lapselle? Jotenkin loukkaa sellainen hällä väliä-asenne, kun omasta lapsesta ja todennäköisesti ainoaksi jäävästä kysymys. Sitä paitsi eri puolella Suomea on aivan eri käytännöt: esim. Helsingissä joissain sairaaloissa seulotaan kaikilta odottajilta bakteerinäyte ja hoidetaan löydetyt infektiot, koska halutaan estää ennenaikaisuudet. Meilläpäin on tapana hoitaa asia vasta synnytyksen yhteydessä, koska infektio usein uusiutuu raskauden aikana, mutta riskinä on, että antibiootti ei ehdi vaikuttaa tarpeeksi nopeasti ja vauva saa esim. keuhkoihinsa tulehduksen, aivokalvontulehduksen ja aivovaurion tai verenmyrkytyksen. Vaikka tapauksia ei ehkä vuositasolla ole monta, en itse halua olla yksi numero noissa tilastoissa. Kauheaa paatosta...Jos tuo lapsivesiasia kuitenkin vaivaa sinua Rv 24, kannattaa kysyä viimeistään sitten lääkäriltä tai yrittää aikaistaa käyntiä vaikka hieman liioittelemalla vaivaa, koska asia on testattavissa. Itsekin ajattelin vielä ottaa asian puheeksi, jos outo vuoto jatkuu, mulla neuvolalääkäri kolmen viikon päästä.

Pistän korteni kekoon...

Maarit74 voit pyytää terkkariltasi seuraavalla käynnillä sellaisia paperiliuskoja joilla voidaan testata että tihkuuko lapsivettä vai onko se valkovuotoa. Tämä paperin väri muuttuu silloin (taisi olla siniseksi) jos kyseessä on lapsivesi. Paperi on väriltään ruskeaa.

Eipä muuta kuin tsemiä ja onneksi tulehdusta nyt sit hoidetaan! =)

Mullakin todettiin raskauden alkuvaiheessa tuo streptokokki bakteeri ja olen nyt jo melkein 6 kuukaudella. Mullakaan ei katsottu aiheelliseksi hoitaa tuota bakteeria pois koska riski on pieni ja kuulemma joillakin naisilla esiintyy aina streptokki bakteeria ilman ettà olisi mikààn tulehdus... Asiaa en ole sen jàlkeen enàà edes miettinyt, mutta nyt olo tuli hieman "huteraksi" kun luin esim. ettà voi aiheuttaa jopa aivovaurion.. :( Tosin olen kàynyt kahdella eri lààkàrillà eikà kumpikaan mààrànnyt antibiootteja joten ehkà se riski sitten on niin pieni... :(

Mulle sanottiin, että streptokokki b on yleinen bakteeri emättimessä, mutta toisilla ihmisillä raskauden aikana tuo bakteeri tuhatkertaistuu normaalimäärään verrattuna, puhutaan jostain kolonisaatiosta. Bakteerin määrä voi vaihdella kuulema raskaudessa, mutta tärkeintä on tietää, että se on, jotta antibiootti osataan antaa synnytyksen yhteydessä, usein myös vauvalle laitetaan antibioottitippa. Erään tuttavani lapselle ei antibioottia annettu ja hän sai siis aivovaurion sepsiksen ja aivokalvokalvontulehduksen seurauksena. Riski on varmaan pieni, mutta mun pointti on lähinnä se, että jos tämä raskaus on meidän ainoa mahdollisuus saada lapsi (viiden vuoden ja noin 10 00 euron lapsettomuushoitokulujen jälkeen), miksi bakteeria ei yritetä häätää. Olen ajatellut, että vaikka saisin sen todennäköisesti uudestaan, on hyvä jos pöpö pysyisi poissa edes niille viikoille, että lapsen todennäköisyys jäädä henkiin mahdollisen ennenaikaisen syntymän takia olisi hyvä. Lisäksi mun päätä sotkee erilaiset hoitokäytännöt eri synnytyssairaaloissa. Sekä reseptin määränneen lääkärin että netistä etsimäni "tiedon" perusteella suurin riski liittyy bakteerin kohdalla ennenaikaisuuteen eli voi aiheuttaa supistuksia, kuten minulla ja avata sitä kautta kohdunsuuta sekä heikentää lapsivesikalvoja. Jos antibiootti ei esim. kiireisen synnytyksen takia ehdi vaikuttaa lapseen istukan kautta, annetaan lapselle myös lääkekuuri. Meidän keskussairaala johtaa potilasvahinkotilastoja, paperit on aina hukassa ja joka lääkärillä on aina eri näkemys asioista, joten mä en oikeasti tiedä mihin luottaa ja nykyään pitää itse valmiiksi tietää kaikki, jotta osaa vaatia asiallista hoitoa. Mulla on riskiraskaus jo sen puoleen, että sairastan diabetestä ja onneksi pääsen sen vuoksi usein äitiyspolilla käymään. Sokeriarvot yms. ovat pysyneet hyvinä koko raskauden ajan eikä muita komplikaatioita liity perussairauteen, mutta diabeteksenkin seurannan suhteen olen havainnut erilaisia käytäntöjä eri sairaaloissa, mulla konrollilääkärit noin 6 vko.n välein, yleisintä on kuitenkin, että tuo väli olisi 2-4 vko.a. Mä en tarkoita marmattaa asioista enkä omista vaivoistani, mutta joskus tuntuu, että raskaus voi tarkoittaa odottaville äideille niin eri asioita. Mä en ole liittynyt edes marraskuun odottajat- viestiketjuun, vaikka olen sitä seurannutkin, sillä mä vai tylsistyttäisin ja pilaisin huolillani toisten onnellisen odotuksen. Muut odottajat pohtii mielitekojaan, ostelee vauvajuttuja ja valmistelee kotiaan tulevaa vauvaa varten sekä ihastelee pyöristyvää vatsaa. Mä hölmö murehdin "kokkejani" ja outoja vuotoja ja saan hepulin jokaisesta neuvolakäynnistä enkä uskalla vielä edes uneksia terveestä vauvasta. Välillä neuvolassakin todetaan, että paino noussut liikaa, viimeeksi sf-mitta taas oli alakäyrällä eikä ollut kasvanut kolmeen viikkon yhtään. Kuitenkin siellä kehotetaan nauttimaan raskaudesta, vaikka lähden sieltä yleensä huolestuneempana kuin sinne mennessäni...että tällaista. Tämä luonnekuvaukseni vain sen takia, että Italia82 ymmärtää, että allekirjoittanut on ehkä vähän keskimääräistä huolestuneempaa sorttia ja raskaus tietysti vielä lisää noita mielialan vaihteluita. Ei sulla varmaankaan ole mitään hätää, kun kaksi lääkäriä näin on sanonut eikä sulla ole bakteerista vaivoja. Terv. Maarit 23+3

Yhteistyössä