nenäsumute ja raskaus!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Smeagol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Smeagol

Aktiivinen jäsen
03.01.2005
7 024
0
36
oon rv. 16 no mulla on ollut nyt flunssaa 2 viikkoo ja oon laittanu yhteensä 6 iltana nukkumaan mennessä naso-ratiopharm nimistä nensäumutetta, ku ei nenän kautta hönkä kulje. no nyt luin ettei sitä saa käyttää raskauden aikana. ja apteekissa sanoi että saa käyttää!!! ei kai siitä tuu mitään? ja ei tartte nauraa ja laittaa tyhmää vastausta.

Painiskelin itse saman asian kanssa..lueskelin keskusteluja netissä ja joillekin oli lääkärikin sanonut, että voi käyttää..sitten löysin jonkun yliopiston apteekin artikkelin netistä ja siinäkin oli, että voi käyttäää..sitten taas ya:ssa farmaseutti (raskaana oleva) sanoi, että en käyttäisi itse...otin kuitenkin muutamana yönä suihkeen, kun olin ihan tukossa...nyt ehkä kokeilisin jotain suolaliuosta tms suihketta ensin.. Eli puolesta ja vastaan on tietoa liikkeellä..teratologisesta tietopalvelustakin voi kysyä..

Lähes kaikissa lääkkeissä lukee, ettei niitä saisi käyttää raskauden aikana ( tai sitten se sanamuoto on muotoilltu hivenen lievemmäksi). En ole lääkäri, enkä tiedä lääkkeistä, mutta olettaisin ettei noin pieni määrä jota olet käyttänyt voi olla kovin haitallista. Jos kerta apteekissakin ovat noin sanoneet. Itse jouduin raskausaikana käyttämään siitepölyaikaan jotakin nenäsuihketta, sillä muuten en olisi kertakaikkiaan selvinnyt koivun siitepölyajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Painiskelin itse saman asian kanssa..lueskelin keskusteluja netissä ja joillekin oli lääkärikin sanonut, että voi käyttää..sitten löysin jonkun yliopiston apteekin artikkelin netistä ja siinäkin oli, että voi käyttäää..sitten taas ya:ssa farmaseutti (raskaana oleva) sanoi, että en käyttäisi itse...otin kuitenkin muutamana yönä suihkeen, kun olin ihan tukossa...nyt ehkä kokeilisin jotain suolaliuosta tms suihketta ensin.. Eli puolesta ja vastaan on tietoa liikkeellä..teratologisesta tietopalvelustakin voi kysyä..

no mäkin oon saanu vähän ristiriitaista tietoa asiasta.

Suositteln suolaliuos sumuja tai sitten ns. sarvikuonoa. Ylivarovaisiahan nuo suositukset joskus voivat olla, mutta itse henK. koht. en ole valmis ottamaan mitään riskiä. Varsinkin kun vaihtoehtoja on.

Alkuperäinen kirjoittaja iuo:
Suositteln suolaliuos sumuja tai sitten ns. sarvikuonoa. Ylivarovaisiahan nuo suositukset joskus voivat olla, mutta itse henK. koht. en ole valmis ottamaan mitään riskiä. Varsinkin kun vaihtoehtoja on.

no apteekkari sanoi että voi käyttää.. :ashamed: eikö kehenkään "ammattilaiseen" voi enään luottaa?

Mulla on allerginen nuha ympäri vuoden. Sain kovempia resepti nenäsumutteita odotusaikana lääkärin määräyksestä kuin mitä sinä olet nyt käyttänyt. Lääkäri sanoi minulle, että paikallinen sumute on aina parempi kuin suun kautta otettavat allergialääkkeet. Jos farmaseutti sanoi sumutteen olevan ok - kyllä se on!
Kaikissa niissä lukee ettei raskauden aikan ja neuvottele lääkärin kanssa, mutta jos mainitsit apteekissa raskauden niin takuulla tiesvät mitä suosittelivat. Soita yliopiston apteekin palvelunumeroon jos mieltäsi painaa!
Ja meille syntyi ihan terve tyttö!

Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Mulla on allerginen nuha ympäri vuoden. Sain kovempia resepti nenäsumutteita odotusaikana lääkärin määräyksestä kuin mitä sinä olet nyt käyttänyt. Lääkäri sanoi minulle, että paikallinen sumute on aina parempi kuin suun kautta otettavat allergialääkkeet. Jos farmaseutti sanoi sumutteen olevan ok - kyllä se on!
Kaikissa niissä lukee ettei raskauden aikan ja neuvottele lääkärin kanssa, mutta jos mainitsit apteekissa raskauden niin takuulla tiesvät mitä suosittelivat. Soita yliopiston apteekin palvelunumeroon jos mieltäsi painaa!
Ja meille syntyi ihan terve tyttö!

kiitos. :)