Nenämahaletkun laitto edessä vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut äiti"

Vieras
Hei !

Meillä on 4kk vauva. Voimakas refluksi epäily jota nyt tutkitaan. Lääkärit ovat puhuneet nyt useamman kerran, että edessä tulee olemaan nenämahaletkun laitto jossei painoa ala tulemaan. Nyt minua äitinä huolettaa ja pelottaa tuo letku. Onko jollain kokemusta nimenomaa refluksi vauvalle laitettu nenämahaletku ruokinta? Kauanko letku oli? Miten nopeasti lääkärit päätyi tähän ratkaisuun? Miten selvisitte arjesta?

Kiitos jo etukäteen kaikille vastaaville :)

meillä 7kk iässä lapsi oksenteli koko ajan ja syyksi selvisi palleatyrä. vau alla oli nenämahaletku n.3 vkoa kun tutkittiin ja leikattiin ja paranneltiin. oltiin sairaalassa koko se aika eli en mitenkään itse joutunut letkuun koskemaan vaan henkilökunta hoiti sen puolen. toki oli kurja paikla kun se laitettiin mutta sen jälkeen vauvaa ei tuntunut letku yhtään häiritsevän.

Letku itsessään on ihan ohut muoviletku, mikä kostutetaan ja ihan vaan varovasti työntämällä saadaan nenästä vatsaan, ei satu :) mutta keljua tietty. Mutta ei satu!

Onhan se kurja, että tilanne on niin paha, että letkua tarvitaan. Mutta hirmu näppärä se sitten kuitenkin on ja lapsi saa sitten ainakin ravintonsa ja kasvaa nopeammin tuon vaiheen yli.

Muistan monet kerrat ihmetelleeni, miten yksinkertainen ja kuitenkin tehokas systeemi se on.

Tsemppiä!

Vielä ei ole siis mitään yhtä selvää syytä miksi vauva ei kasva, mutta tuo reflukai on suurin epäily.

Minua mietityttää juuri se arki letkun kanssa jos kotiin sellaisen kanssa pääsee?

Sairaalassa kyllä neuvovat ja näyttävät miten sen kanssa toimitaan. Ei ole vaikeaa, pientä muistamista vain. Nopeasti siihen tottuu, vaikka kyllähän se aluksi minuakin hirvitti. Hyvin yksinkertainen käytössä.

Jos vauva vaikuttaa kipuiselta tai oksentelee letkun laiton/vaihdon jälkeen vaatikaa laittamaan se uudelleen ja jos eivät muuten suostu, vetäkää se itse ulos. Letku ärsyttää muutenkin herkkää vatsaa, jos sen pituus on arvioitu väärin ja yllättävän moni sairaanhoitaja arvioi väärin.

Meidän 5kk tytöllä refluksi joka todettiin yksityisellä lääkäriasemalla pitkän taistelun (julkisella puolella) jälkeen. Nenämahaletku oli vauvalla 1,5kk ikäisenä koska kieltäytyi syömästä, silloin tuntemattomasta syystä. Nykyään on jo toki siis selvää miksi kieltäytyi. Letku oli helppokäyttöinen kotioloissa vaikka itsekkin pelkäsin sitä aluksi kovasti. Vauva oli itseasiassa hyvin tyytyväinen että ei tarvinnut tehdä töitä ruoan eteen eikä selkeesti ollut syöminen niin tuskaista. Laitto on nopea "toimenpide" ja maidon anto todella helppoa! meillä letku oli käytössä muistaakseni reilun viikon ajan. Tsemppiä ja huoli pois!! :)

Yhteistyössä