Neljäsluokkalainen joutuu olemaan yksin todella paljon. Mitä voin tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Minulla on neljäsluokkalainen lapsi, joka täytti jouluun alussa 10 vuotta. Olen yksinhuoltaja ja vuorotyössä. Lapsen isä asuu 300km päässä ja lapsi on isällään lähinnä lomia ja joka kolmas tai neljäs viikonloppu. Lapsen kummitäti auttaa parhaansa mukaan, mutta on myös vuorotyötä tekevä.

Työnantajani joustaa sen verran, että saan tehdä keskimäärin enemmän aamuvuoroa.
Vaikka olisin aamuvuorossa, niin lapsi joutuu olemaan yksin kotona aamuisin 2,5h ja iltapäivisin 1-4h. Teen viikossa 1-2, joskus harvoin kolme iltauvuoroa, joka on 13-22. Työmatkani kestää 20min, eli käytännössä lapsi on yksin noin 12.30-22.20. Saattaa olla, että on koko viikonlopun ihan oman onnensa nojassa, jos mulla sattuu olemaan huonot vuorot töissä.

Lapsi ei tykkää olla yksin kotona ja pelkää. On alkanut nähdä "tummapukuista hiipparia" ikkunoiden takana ja käytös on ajoittain erittäin huomionhakuista.

En oikein osaa edes sanoa mitä neuvoa kaipaan. Olen ihan toivoton ja tilanne aiheuttaa mulle suurta huolta.

Hae lapsellesi iltapäiväkerhopaikka. Koulun iltapäiväkerho, seurakunnan iltapäiväkerho tai 4-H - kerho, SPR:n läksyhelppi
Kysy naapureilta tai koulukaverin vanhemmilta voisiko lapsesi tulla sinne koulun jälkeen.
Pystyisiköhän lapsesi mennä johonkin lähiökeskukseen tai nuorisotaloon? Entäs kirjastoon koulun jälkeen?
Palkkaa kotiin lastenhoitaja, jos mummot, kummit ja ystävät asuvat kaukana tai eivät ole kotona päivisin. Löytyisikö varamummi tai -kummi?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Onhan toi jo jonkinlaista heitteillejättöä. Oikeesti, minkälaiset arvot sulla oikein on!?

Niinpä, Ihan liian pitkän ajan joutuu lapsesi olla yksin kotona. Se luo hänelle turvattomuutta.
Suositus Suomessakin: Älä jätä alle 12-vuotiasta yksin

"http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/273478-suositus-suomessakin-ala-jata-alle-12-vuotiasta-yksin

Mannerheimin lastensuojeluliitto muistuttaa, että ala-asteikäisen lapsen pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa. Alle 13-vuotiaalla ei yleensä ole valmiuksia toimia oikein hätätilanteissa

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/ar...taa-ala-jata-pienta-koululaista-yksin/5149654

Missähän on iltapäiväkerhopaikkoja 10 v:lle? Täällä ainakin niitä on tarjolla ekaluokkalaisille ja jos on tilaa, niin tokaluokkalaisille. Ainoastaan erityislapsille voi olla jotain iltapäiväkerhoja järjestettynä tuon jälkeenkin.

http://www.pirkkalanseurakunta.fi/ryhmat/kouluikaiset/avoin-iltapaivakerho-10-kerho
http://www.lapinlahti.fi/fi/Tietoa-...skus/Liikuntapalvelut/Aamu--ja-iltapaivakerho
http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/Koulut-ja-opetus/Koulut-1-6/Konnarin-koulu/Iltapaivakerho/

Minulla on neljäsluokkalainen lapsi, joka täytti jouluun alussa 10 vuotta. Olen yksinhuoltaja ja vuorotyössä. Lapsen isä asuu 300km päässä ja lapsi on isällään lähinnä lomia ja joka kolmas tai neljäs viikonloppu. Lapsen kummitäti auttaa parhaansa mukaan, mutta on myös vuorotyötä tekevä.

Työnantajani joustaa sen verran, että saan tehdä keskimäärin enemmän aamuvuoroa.
Vaikka olisin aamuvuorossa, niin lapsi joutuu olemaan yksin kotona aamuisin 2,5h ja iltapäivisin 1-4h. Teen viikossa 1-2, joskus harvoin kolme iltauvuoroa, joka on 13-22. Työmatkani kestää 20min, eli käytännössä lapsi on yksin noin 12.30-22.20. Saattaa olla, että on koko viikonlopun ihan oman onnensa nojassa, jos mulla sattuu olemaan huonot vuorot töissä.

Lapsi ei tykkää olla yksin kotona ja pelkää. On alkanut nähdä "tummapukuista hiipparia" ikkunoiden takana ja käytös on ajoittain erittäin huomionhakuista.

En oikein osaa edes sanoa mitä neuvoa kaipaan. Olen ihan toivoton ja tilanne aiheuttaa mulle suurta huolta.

Oon pahoillani tästä paskamyrskystä. Ota yhteys lastensuojeluun, perheneuvolaan, kouluterveydenhuoltoon. Ihan joka paikkaan. Sä voit saada lastenhoitoapua. Voit yrittää myös omassa työterveydessä puhua, koska vaikuttaahan se sun jaksamiseen. Et oo ainoo.

Niinpä, Ihan liian pitkän ajan joutuu lapsesi olla yksin kotona. Se luo hänelle turvattomuutta.
Suositus Suomessakin: Älä jätä alle 12-vuotiasta yksin

"http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/273478-suositus-suomessakin-ala-jata-alle-12-vuotiasta-yksin

Mannerheimin lastensuojeluliitto muistuttaa, että ala-asteikäisen lapsen pitäisi pääsääntöisesti olla aikuisen seurassa. Alle 13-vuotiaalla ei yleensä ole valmiuksia toimia oikein hätätilanteissa

http://www.mtv.fi/lifestyle/koti/ar...taa-ala-jata-pienta-koululaista-yksin/5149654

Joo, tähän mäkin yritin kesällä vedota kun työkkäri tarjosi paikkaa. 8v olisi joutunut olemaan päivässä 9 tuntia yksin kotona koko kesän (olen yh). Mutta ei auttanut, karenssin sain kesäksi. Työt aloitin sitten elokuussa, ei lapsen tarvinnut sitten niin pitkään olla päivisin yksin.

Että eipä nuo suositukset ainakaan työkkärissä mitään paina.

Itse kun jouduin sairaalaan ja mies kaksivuoro työssä, otimme yhteyttä lastensuojeluun ja heiltä järjestyi hoitaja joka oli lapsen kanssa että ei tarvinnut yksin olla. itse en olisi tajunnut edes lastensuojelusta kysyä, ellei sairaalassa olisi neuvottu.

Joo, tähän mäkin yritin kesällä vedota kun työkkäri tarjosi paikkaa. 8v olisi joutunut olemaan päivässä 9 tuntia yksin kotona koko kesän (olen yh). Mutta ei auttanut, karenssin sain kesäksi. Työt aloitin sitten elokuussa, ei lapsen tarvinnut sitten niin pitkään olla päivisin yksin.

Että eipä nuo suositukset ainakaan työkkärissä mitään paina.
No miksi työkkärin pitäisi olla kiinnostunut jonkin yhdistyksen mielipiteestä ("suosituksesta")? Varsinkaan kun se mielipide ei mitenkään vastaa yleistä mielipidettä tai varsinkaan lakia? Työkkärin toiminta perustuu lakiin.

Onko lapsella kavereita, voisiko jonkun kaverin vanhemmat ottaa hoitoon pientä korvausta vastaan iltapäivisin muutamaksi tunniksi. Aika kovaa on pienen elämä. Jos pelkää ja luulee että ulkona hiippailee joku. Ja ootko varma että se hiippari on mielikuvitusta

No miksi työkkärin pitäisi olla kiinnostunut jonkin yhdistyksen mielipiteestä ("suosituksesta")? Varsinkaan kun se mielipide ei mitenkään vastaa yleistä mielipidettä tai varsinkaan lakia? Työkkärin toiminta perustuu lakiin.

Laki on väljä eikä määrittele tarkkaa ikää tai aikaa lapsen yksin ololle. Lastensuojelu ottaa mielellään huostaan lapsen tällaisessa tapauksessa. Riittää yksi huolestunut naapuri joka somesta hakee tukea ls ilmoitukselle. Kun lapsi on otettu huostaan yksin jättämisen vuoksi, on työkkärin pahoittelut turhia. Näitä tapauksia on sattunut todella paljon (googleta).

Hiljattain lehdessä juttu isästä, joka menetti lapsensa lastensuojelulle vuorotyön vuoksi. Lasten Äiti ei riittänyt väliaikaiseksi hoitajaksi, koska mm. lasten unirytmi meni sekaisin äidin hoidossa. Isä oli pyytänyt aiemmin apua ls ja muilta tahoilta tuloksetta.

Onko mahdollista hankkia lapselle koira? Silloin kotona olisi kaveri, jonka kanssa viettää aikaa aamulla ja iltapäivisin. Yksinäisten viikonloppujen ongelmaa se ei kuitenkaan poista eli niihin tilanteisiin tarvitset toisen aikuisen. Onnea kuitenkin työpaikasta.

Laki on väljä eikä määrittele tarkkaa ikää tai aikaa lapsen yksin ololle. Lastensuojelu ottaa mielellään huostaan lapsen tällaisessa tapauksessa. Riittää yksi huolestunut naapuri joka somesta hakee tukea ls ilmoitukselle. Kun lapsi on otettu huostaan yksin jättämisen vuoksi, on työkkärin pahoittelut turhia. Näitä tapauksia on sattunut todella paljon (googleta).

Hiljattain lehdessä juttu isästä, joka menetti lapsensa lastensuojelulle vuorotyön vuoksi. Lasten Äiti ei riittänyt väliaikaiseksi hoitajaksi, koska mm. lasten unirytmi meni sekaisin äidin hoidossa. Isä oli pyytänyt aiemmin apua ls ja muilta tahoilta tuloksetta.

Ei Suomessa ole mitään lakia lasten yksin olosta.

oman poikani kaveri 8 vuotiaana joutui kesälomalla olemaan jopa 10 h päiviä yksin. Äiti oli sitä mieltä, että kyllä se pärjää, milloin lapselle oli kalasoppa jätetty kaappiin tms. niin eihän sitä muuta tarvi.
Mutta mitä sivusta katsoin, niin selvästi se lapsi oli yksinäinen. Itse olin kotiäiti ja tämä poika oli meidän ovella jo klo 8 aikaan aamulla.
Lopulta sovittiin tämän pojan äidin kanssa, että poika voi tulla meille halutessaan ja halutessaan myös syödä meillä. Kivempi oli syödäkin kaverin kanssa kun yksin lämmittää sitä kalasoppaa. Äiti tarjosi mulle rahaa, mutta en katsonut tarpeelliseksi ottaa hintaa, kun pojat ois viettäny aikaa yhdessä muutenkin.
Olisko teillä vastaavasti jotain naapuria, koulukaveria tms. jonka kanssa voisit sopia, että lapsi voisi tulla sinne, ainakin osaksi aikaa?

Niin sitä mä vähän meinasinkin, että suositus saa olla mikä hyvänsä, ei se mitään merkitse. Se vaan valitettavasti on niin, että joskus lapset joutuu olemaan pitkiä aikoja yksin kotona.
Se, miten lapsi reagoi, on tapauskohtaista.

Mä tyydyin karenssiin, koska en olis hennonnut jättää lasta viitenä päivänä viikossa 9 tunniksi yksin kotiin koko kesän ajaksi.
Nyt kun oon töissä, lapsi on yksin kotona 4-5 tuntia.

Onko mahdollista hankkia lapselle koira? Silloin kotona olisi kaveri, jonka kanssa viettää aikaa aamulla ja iltapäivisin. Yksinäisten viikonloppujen ongelmaa se ei kuitenkaan poista eli niihin tilanteisiin tarvitset toisen aikuisen. Onnea kuitenkin työpaikasta.
Just joo. Äitillä ei ole aikaa edes omalle lapselleen, niin miten sitten koiralleen. Ja sen lisäksi että pieni lapsi joutuisi huolehtimaan yksin itsestään, joutuisi hän huolehtimaan myös koirasta. Ei se koira ole pelkkä kaveri, vaan yksi huollettava lisää. Varmaan vaan pahentaisi tilannetta.

Enkä kyllä yhtään ihmettele jos 10v pelkää olla yksin jos puolesta päivästä joutuu olla yksin miltei puol 11 asti iltaan. Siinähän on talvisinkin monta tuntia kun ulkonakin on pimeää, mikä monella lapsella entisestään lisää pelkoa yksin ollessa. Pakkohan tohon joku ratkaisu on ap:n keksiä. Eri asia jos lapsi olisi ihan sujut asian suhteen (ihmettelen jos kovin moni tuon ikäinen olisi), mutta selvästikään lapsella ei ole hyvä olla niin eihän toi nyt ole ok.

Yhteistyössä