Neljävuotiaan vaate ongelma ?

En osaa otsikoida aihetta oikein mutta kyseessä on meidän 4v(8kk) ikäinen tyttö ja vaate ongelma.

Tytöllä on tajuttoman kova omatahto vaatteiden suhteen, ollut jo pitkään mutta nyt tämä touhu alkaa menemään sairaalloiseksi.
En tiedä mitä tehdä ?

Tytölle ei kelpaa MIKÄÄN vaate.. Itkua saa joka vaatekappaleesta, meillä on tällä hetkellä 2 asukokonaisuutta jotka vain kelpaa, ja auta armias jos jompi kumpi ei ole puhtaana..

Housuja tyttö ei ole yli 6kk suostunut käyttämään, ei legginssejä, ei tunikoita, ei huppareita.
Värillä on suuri merkitys, vain vaaleanpunainen tai punainen kelpaa.
Ja pitää olla joko mekko tai tiukka trikoopaita ja puolihame.

Joka tapauksessa tyttö on VASTA neljä ja olen ihan hukassa tämän temperamentin suhteen ja vaatteiden suhteen ?

Onko kellään muulla samanlaista, tämä on aika hermoja raastavaa:(
 
Mä olen ratkaissut asian sillä, että muksu 4v4kk pukee itse. Laitan vaatteet valmiiksi, jos ei kelpaa, niin vaihtaa itse "sopivammat" ja sit munakellolle aikaa 15-20min. Ja poistun paikalta. Siinä ajassa on oltava vaatteet päällä, jos mikään "ei käy", niin se on voivoi, mä puen sit vaik väkisin. Toki on saanut oppia, et tarviiko 20 asteen pakkasessa roppapukua vai ei, vai voisko sittenkin mennä sortseissa, kuistilla pyörähti ja vaihtoi pidempää päälle.

Mut mä olen jättänyt sen vaatehuolen tytölle itselleen. Päästään paljon helpommalla :whistle:
 
"Vieras"
Lapsi on huomannu että tässä asiassa saa käyttää valtaa ja olet antanut asian mennä niin pitkääm että kahmii lisää valtaa itselleen koko ajan.

pistät rajat tytön käytökselle, pukeutuminen puhtaisiin vaatteisiin ja säänmukaisesti. Jos suosikkivaatteet on likasina niin sitten ne on, en alkais ylimääräsiä koneellisia pyörittämään sen takia.
 
Meilläkin on kova prinsessavaihe menossa ja ainoastaan mekko kelpaa. Laitan yleensä valmiiksi aamua varten muutaman vaihtoehdon, josta saa valita mieluisan. Koko vaatekaappia ei käydä aamulla läpi, siihen ei ole aikaa.
Olen huomannut, että riittää kun mekon saa itse helposti puettua. Haluaa olla iso tyttö, joten vaatteet ei saa olla liian monimutkaisia. Ihaninta tietysti, jos kaikki olisi pinkkiä ja Hello Kittyä.
 
Mun tyttö käytti 2-vuotiaasta eskariin asti hametta/mekkoa ja sukkahousuja, housuja vain niiden päällä ulkoillessa tai kauppareissulla jotain farkkuja yms. Sitten se meni ohi ja housut ja legginsit alkoivat kelpaamaan.
 
tytön äiti minäkin
Ihan ekana aloitat siitä, ettet pese niitä kahta suosikkivaatetta, ennenkuin on koneellinen muuta vaatetta pidetty. Sanot lapselle, että vaatteet on pesussa ja täytyy valita kaapissa olevista. Lapsi laittaa vastaan ja kovasti tottakai. Onhan hän saanut päättää asiasta ja nyt ei saa. Mutta älä anna periksi.

Yllä myös hyviä kommentteja.
 
Meillä
tytöllä 4v. ihan samaa,aina pitää olla mekko ja sukkikset,tosin vaihtoehtoja useampia,oisko 6 kelvollista. Aamulla ei tapella kun llalla valitaan vaatteet valmiiksi.
Nyt on muuten tuo vaatteiden vaihto riistäytynyt käsistä,kotona haluaa kokoajan vaihtaa vaatteita,tänään ollut n.10 erillaistayhdistelmää,lisäsäväystä haetaan hatuilla,sormikkailla ja huiveilla... Tähän tarkotukseen on tuolilla tahrattomia käytettyjä vaatteita mitä saa vaihdella,kaapista eikaiveta.
Kait ihan normaalia...?
 
da
un mielestä teillä on kasvatusongelma eikä vaateongelma. Onko teillä muutenkin tuo 4v:n kanssa tuollaista valtataistelua. Huomisesta alkaen annat tytölle vaihtoehdoksi kaksi eri asukokonaisuutta, niistä saa valita jomman kumman. PISTE. Joe ei ole vaatteet päällä tiettyyn aikaan mennessä, niin sitten lähtee ilman vaatteita (ei tarvitse montaa kertaa viedä esim kylään ilman vaatteita). Ei ole kyse tytön tempperamentista, vaan siitä, että olet ANTANUT tytön ottaa vallan päätöksistä. Nyt olet sitten lirissä. Sun täytyy olla VANHEMPI, päätösvalta on sulla. Kuka tahansa lapsi alkaa käyttäytyä vastaavalla tavalla, jos hänet moista käytöstä kohtaan ohjataan.
 
Emmä usko kasvatus ongelmaan.
Koska muuten tyttö on tosi hyvä käytöksinen ja tottelevainen pieni.

Ainoat ongelmat ovat vain vaatteet, mutta kiitos vinkeistä.. pitää yrittää tuota kahden vaatteen valintaa tai että poistun huoneesta ja laitan herätys kellon mittariksi koska pitää olla vaatteet päällä.. jos saisi tän vähän helpottumaan.
 
"vieras"
Jotkut lapset on huomattavan paljon omapäisempiä pukeutumisensa suhteen kuin toiset. Toki johonkin pitää aikuisen vetää raja mutta vahva sisäinen juttu vaan taitaa joillain tytöillä olla siitä mitä haluaa päälle laittaa.
 
040608
En mä sanois kasvatusongelmaksi. Meillä tyttö nyt 4v 10kk ja tietää kyllä tasan tarkkaan itse mitä päällensä laittaa. Mä annan ihan itse valita vaatteet, toki kerron mitä pitää laittaa esim. pitkähihainen ja fleecetakki ulos mennessä, trikoot, ulos toiset housut päälle. Colits-housuja ei pidä eikä sukkahousuja, aina pitää olla legginsit tai trikoot. En mä tee ongelmaa siitä että tyttö tietää mitä päällensä laittaa. Siis en nyt tarkoita että kesämekossa lähtee ulos, kyllä mä sen verran ohjeistan että riittävän lämmintä on päällä, mutta itse valitsee vaatteensa. Ja kaapissa on monta paitaa joita ei käytä, ne suosikit vaan kiertäis päällä. Yleensä hänellä on trikoot ja mekko tai trikoopaita. Kyllä mä joskus ehdotan jotain vaatetta, joskus kelpaa, joskus ei. Ei meillä ole tehty tästä ongelmaa.
Uutena juttuna on nyt pari viikkoa ollut se että sukkien saumat kutittaa, no ongelma on ratkaistu niin että sukat laitetaan jalkaan nurinpäin käännettynä. Mitä sillä on väliä? Ja pari kuukautta on vaatteiden laput kutittanut, eli niitä on joutunut leikkelemään pois, aiemmin ei tätä ollut.
 
  • Tykkää
Reactions: moekoe

Yhteistyössä