Neljän tai useamman hengen perheet: Millaisia likapyykinsäilytysratkaisuja teillä on pienehköissä kerrostalovessoissanne?

Vai onko pyykkisäilytyksenne (tai osa siitä) muualla kuin vessassa?
Riittääkö säilytystila kaikelle kertyvälle pyykille vai syntyykö "vuoria"?

Meillä on pieni pyykkikaappi ja tuntuu ettei millään riitä koko perheen (3 henkilöä) vaatemäärälle kun pyykkiä kertyy niin hirveää vauhtia. Muihin huoneisiin ei oikein saa mitään erillistä pyykkikoria tungettua.. tai no ehkä vaatehuoneeseen saisi mutten halua sinne mitään tunkkaista hajua. :x

Vessamme on tosi surkeasti suunniteltu. Ainoalle seinustalle mihin mahtuu säilytyskaluste, on laitettu patteri, tosi hankalalle korkeudelle. Ei huvittaisi patterin eteen mitään laittaa muttei ole muutakaan paikkaa tuolle pyykkikaapille. :snotty: Kivasti pyykit muhivat kuumuudessa.

Tuli mieleen sellainenkin idea että jos rakentaisi/hankkisi patterin alapuolelle ulottuvan matalan kaapin missä olisi tila kahdelle rinnakkaiselle korille ja kalusteen päälle hankkisi jonkun irrallisen laatikon extrapyykille. Kaluste toimisi tarvittaessa penkkinäkin!





Onko muilla ideoita? :)

 
Meillä on semmonen kaapisto missä on sitten koppa sisällä, se koppa tulee oven myötä ulos joten ei häävinen koppa ole. Meitä on 6henkilöä ja se tarkoittaa vaan aktiivista pyykinpesua. Lojumaan ei saa jäädä tai muuten loppuu tila. Oon tyytyväinen, pakko huolehtia pyykeistä eikä veny ja veny.
 
tiltu
entäs jos lapsille hommaisi pyykkikorit esim sängynpäätyyn ja opettaisi heidät pistämään vaatteet sinne ja sieltä sinä sitten lastaat ne suoraan pyykkikoneeseen esim joka ilta tai kuinka usein nyt sitten pesetkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
entäs jos lapsille hommaisi pyykkikorit esim sängynpäätyyn ja opettaisi heidät pistämään vaatteet sinne ja sieltä sinä sitten lastaat ne suoraan pyykkikoneeseen esim joka ilta tai kuinka usein nyt sitten pesetkin :)
Jonnekin lastenhuoneeseen olen ajatellut sijoittaa ainakin yhden pyykkikorin. Pitää etsiä sille vain sopiva paikka. :)

Onkohan sellaisia pidikkeillä olevia koreja olemassa jotka saisi kiinni sängyn reunaan? Kerrossänky siis lapsilla ja ylä ja alapetin päätyyn voisi tosiaan laittaa sellaiset kauniit kopat! Tai voi kai ne pidikkeet itsekin kyhätä koriin kuin koriin. :)
 
Meillä nuo kaapit siis sijaitsee pesuhuoneessa josta sitten kopalla vien tarvittavat pyykit vessaan pyykinpesukoneeseen. Musta on turha valittaa hajusta tms. jos ei ite viitti pestä. Ja lakanapyykki meillä hoidetaan yhtenä päivänä, perätoukuria pesen 6ihmisen petivaatteet.
 
no vastaan tähän vaikka emme kerrostalossa asukaan, koska asumme vanhassa talossa (ikivanhassa) ja meillä on pyykkikone keittiössä. siinä vieressä kori. lajittelu: tummat ja vaaleat. lapsia neljä. 2-3 koneellista pesen vkossa. jos lakanat vaihdan, niin sitten enemmän. kuivaus talvella ja sateella sisällä telineessä ja hyvällä ilmalla ulkona. ei ole kuivausrumpua, enkä nyt jaksa silittää (lopetin sen kun neljäs tuli).
en koe asiasta minkäänlaista ressiä enkä koe sitä ongelmaksi ensinkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
no vastaan tähän vaikka emme kerrostalossa asukaan, koska asumme vanhassa talossa (ikivanhassa) ja meillä on pyykkikone keittiössä. siinä vieressä kori. lajittelu: tummat ja vaaleat. lapsia neljä. 2-3 koneellista pesen vkossa. quote]

Miten ihmeessä 4n lapsen kanssa pääsee siihen että pesee vain 2-3koneellista viikossa :eek: Meillä saa kyllä päivittäin pyöriä se koneellinen, tai öittäin siis kun käytän yösähköä, parhaimpina 3koneellista. Mutta pääosin kopat onkin sitten tyhjiä.
 
vieras
Meillä on pyykkikoneen päällä likapyykkikori. Siihen pannaan mitä mahtuu ja yleensä alan kerään koneeseen jotain väriä, esim. Valkoista pyykkiä ja loput siis koriin. Kun kone täynnä pyöräytän sen ja taas voi tunkee jotain muuta väriä odottamaan koneen täyttymistä. Eli seisotan koneessa likapyykkiä tilaa säästämässä.
Lakanapyykin pesen samantien, eli niitä en hilloa pyykkikorissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
no vastaan tähän vaikka emme kerrostalossa asukaan, koska asumme vanhassa talossa (ikivanhassa) ja meillä on pyykkikone keittiössä. siinä vieressä kori. lajittelu: tummat ja vaaleat. lapsia neljä. 2-3 koneellista pesen vkossa. quote]

Miten ihmeessä 4n lapsen kanssa pääsee siihen että pesee vain 2-3koneellista viikossa :eek: Meillä saa kyllä päivittäin pyöriä se koneellinen, tai öittäin siis kun käytän yösähköä, parhaimpina 3koneellista. Mutta pääosin kopat onkin sitten tyhjiä.
no murkut esim käyttää samoja farkkuja useamman vkon kuten me aikuisetkin. kotona ollaan verkkareissa. pienet pitää samoja vaatteita noin 3 päivää. olen pihi vaihtamaan ja pesemään. emmekä sotke vaatteita. rantekamppeet erikseen. eniten tulee mun omia urkkakamppeita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
no vastaan tähän vaikka emme kerrostalossa asukaan, koska asumme vanhassa talossa (ikivanhassa) ja meillä on pyykkikone keittiössä. siinä vieressä kori. lajittelu: tummat ja vaaleat. lapsia neljä. 2-3 koneellista pesen vkossa. quote]

Miten ihmeessä 4n lapsen kanssa pääsee siihen että pesee vain 2-3koneellista viikossa :eek: Meillä saa kyllä päivittäin pyöriä se koneellinen, tai öittäin siis kun käytän yösähköä, parhaimpina 3koneellista. Mutta pääosin kopat onkin sitten tyhjiä.
no murkut esim käyttää samoja farkkuja useamman vkon kuten me aikuisetkin. kotona ollaan verkkareissa. pienet pitää samoja vaatteita noin 3 päivää. olen pihi vaihtamaan ja pesemään. emmekä sotke vaatteita. rantekamppeet erikseen. eniten tulee mun omia urkkakamppeita.

Ai sulla on jo murkkuikäisiä, ajattelinkin jo et miten onnistuu jos on 4 pientä, ei meillä ainakaan. Enkä mä kyllä pidä montaa viikkoa samoja farkkuja, eikä lapsetkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Alkuperäinen kirjoittaja NPOK:
no vastaan tähän vaikka emme kerrostalossa asukaan, koska asumme vanhassa talossa (ikivanhassa) ja meillä on pyykkikone keittiössä. siinä vieressä kori. lajittelu: tummat ja vaaleat. lapsia neljä. 2-3 koneellista pesen vkossa. quote]

Miten ihmeessä 4n lapsen kanssa pääsee siihen että pesee vain 2-3koneellista viikossa :eek: Meillä saa kyllä päivittäin pyöriä se koneellinen, tai öittäin siis kun käytän yösähköä, parhaimpina 3koneellista. Mutta pääosin kopat onkin sitten tyhjiä.
no murkut esim käyttää samoja farkkuja useamman vkon kuten me aikuisetkin. kotona ollaan verkkareissa. pienet pitää samoja vaatteita noin 3 päivää. olen pihi vaihtamaan ja pesemään. emmekä sotke vaatteita. rantekamppeet erikseen. eniten tulee mun omia urkkakamppeita.

Ai sulla on jo murkkuikäisiä, ajattelinkin jo et miten onnistuu jos on 4 pientä, ei meillä ainakaan. Enkä mä kyllä pidä montaa viikkoa samoja farkkuja, eikä lapsetkaan.
olen tästä ennekin tänne kirjoitellut, ja epäuskoisia riittää. pidän rätinkiä ja todellakin normi on 2 koneellista. alusvaatteet murkut sentään vaihtaa päivittäin. itse saatan olla vkon samoissa kun ei hikoile enkä sottaa ruualla.
 
6 henkeä
Meillä on vain ja ainoastaan YKSI iso pyykkikori, mihin laitetaan kaikki pyykit ja siitä sitten lajittelen, mitä pesen. Ei mene tilaa puolityhjille koreille, mihin kerrytetään niitä 60 asteen valkoisia tms..
 
6 henkeä
Alkuperäinen kirjoittaja 6 henkeä:
Meillä on vain ja ainoastaan YKSI iso pyykkikori, mihin laitetaan kaikki pyykit ja siitä sitten lajittelen, mitä pesen. Ei mene tilaa puolityhjille koreille, mihin kerrytetään niitä 60 asteen valkoisia tms..
Lisäys: Lajittelu toimii tyyliin "tämä koneeseen, tuo lattialle" jne. Lopuksi kaikki lattialta takaisin koriin :D Ei ehkä sovi kaikille, mutta minusta ihan sujuvaa :)
 
mävaan
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja 6 henkeä:
Lisäys: Lajittelu toimii tyyliin "tämä koneeseen, tuo lattialle" jne. Lopuksi kaikki lattialta takaisin koriin :D Ei ehkä sovi kaikille, mutta minusta ihan sujuvaa :)
Meillä on sama systeemi :D ja se on erittäin sujuvaa kyllä.
Täällä sama tapa.:) Koitin jossakin vaiheessa useamman korin systeemiä, mutta totesin et silloin sitä pyykkiä kertyy enemmän ja siirryin takaisin yhteen koriin. Nyt jos kori alkaa täyttyä, sieltä yleensä saa ainakin yhden koneellisen pestyä. Eikä pyykkiä kerry liikaa.

Petivaatteita pesen yleensä eri päivinä eli esim. tänään pesin parisängyn lakanat ja huomenna pesuun lasten lakanat. Aamulla koneeseen ja illalla samat takaisin sänkyyn. ;)
 
Meitä on vain 3.
Kannellinen pyykkikori johon sisälle ei kiireiset pyykit.
Kannen päälle sitten erillisiin koreihin värien mukaan lajitellut pyykit.
Eli valkoiset omassa korissa, mustat omassa, kirjavat omassa ja kaikki vaan päällekkäin.
Kerrostalossa asutaan ja meillä on myös kuivausrumpu. Kuivuria käytetään yleensä jos on kiire saada jokin kuivaksi.
 
Minulla kai pyykkiä kertyy kasoiksi asti siksi koska pesen pyykit aika tarkkaan sävyn mukaan; Siniset, lilat&vihreät, punaiset,oranssit&keltaiset, mustat,ruskeat&harmaat ja valkoiset&vaaleat. Oikeanvärisestä pyykkisatsista ei aina kerry koneellista niin pyykit jää odottamaan pitemmäksi aikaa oikeanvärisiä kavereitaan.

 
Meillä 5 henkeä ja kone pyörii melkein joka päivä!
Pieni päältä täytettävä kori! Ja harvemmin se pursuaa yli!
Teen kanssa sitä että jos tummia alkaa olemaan enemmän niin laitan ne jo valmiiksi koneeseen odottamaan ja sitten vaan nappaisen päälle kun se on täynnä!
Tänään pessyt jo kolme koneellista! |O
Mutta en mä niitä mihinkään lojumaan jätä mieluummin pyöritän tota konetta sitten useammin! Ja mulla on ikävä mun kuivausrumpua! :ashamed: Se on kätevä kun on
monta lasta :)
 
meillä
Ei asuta mekään kerrostalossa vaan rintamies talossa ja ei ole kaappeja juurikaan tai muutakaan säilystilaa juuri millekkään.
Pyykki homma me on ratkaistu niin että jokaisella on oma "pyykkikori" (ellokselta sellaiset pääkallo jutskat) huoneessaan, siihen jokainen laittaa likapyykin ja sillä tuo pesuun.
2-3koneellista viikossa tulee pyykkiä, ja ne pestään yleensä sunnuntaina.
Tenavien vaatemäärä väheni kummasti kun heillä on koulussa/kerhossa jne..omat vaatteet ja kotosalla eri vaatteet. Alusvaatteet tietty vaihtuu mutta ne ei paljotta tilaa pyykissä vie.
Itse pidän mihen kanssa myös kotona eri vaatteita kuin julkisissa esiintymisissä.
Ei edes silloin kun lapset oli vauvoja meille tullut sitä pyykkiä niin kuin olin kuvan saanut pyykkivuoren kertymisestä lapsiperheessä. Aina olen ihmetellyt että miten niitä vaatteita saa sotkettua niin pajon että sitä tulis edes joka päivä pestäväksi?
Eihän kaksi tenavaa saa mitenkään koneellista pyykkiä aikaiseksi päivässä, jos sitten ei jokaisen likatahran takia olla heti vaihtamassa vaatetta niin se on eriasia.
 
Bööna
Meillä vanhassa kerrostaloasunnossa on vain 3 neliön kylpyhuone, jossa pesukone on. Kylppäriin ei siis mahdu pyykkikoria. Pyykkikori on lähimmässä makuuhuoneessa, joka sattuu olemaan vanhempien makuuhuone, sitten kuljetellaan pientenkin pyykit.
 

Yhteistyössä