nelivuotiaan kiukuttelu

Hei! Taas tänään sain hävetä silmät päästäni. Olimme menossa neuvolaan ja tietenkin lapsemme kiukuspäissään meni makoilemaan vesilammikkoon niin, että housut kastuivat läpimäriksi. Oli sit pakko mennä ostamaan pikaisesti uudet kun ei enää kotiin ehtiny kuiviakaan vaihtamaan. Siellä kaupassa alkoikin melkoinen huuto. Niin noloa!
Tällaisia "kohtauksia" usein. Onko muilla vastaavia? Miten voisi saada sen lopettamaan?

Siis tarkoitan päivittäistä kiukuttelua ulos lähtiessä, ulkona ollessa ja sisälle mennessä... Kun sitä kirkumista ja rääkymistä kuuntelee joka päivä, niin luulis tulevan jo immuuniksi, mutkun ei. Oon vaan ihan loppu. Onneksi asutaan maalla, ettei naapureitten tartte kurkkia ikkunasta uteliaina.
Usein käy niin, et ulkoilu on ollu sellasta, et toinen rääkyy hangessa punaisena eikä loppua näytä tulevan.
Aina valittaa ettei jaksa kävellä ja haluais syliin.

Kyllä on tuttua! Meillä kohta 5v tyttö ja joka päivä jokin asia on pielessä! On todettu syksyllä aistiyliherkkyys ja sen myötä olen oppinut vähän ymmärtämään lastani paremmin. Vaatteet meillä aina ahdistaa!! Puhetta ei kuuntele, tekee asiat niinkuin itse haluaa ym. On myös voimaksatahtoinen tyttö. Olen kuunnellut tätä huutoa jo monta vuotta ja tiedän jo mistä voi hepulit saada et vähän rauhottaa tilannetta. Mut noloa on ja hermot on jo menny. Jaksamista.....

minä laitan mietintäpenkille istumaan hetkeksi ja sitten puhutaan että mikäs kiukun aiheutti. ja eteisessä saa raivota jos haluaa, muualla talossa ei, sinne sitten kannan jos ei itse kävele kiukunpuuskassaan. ( pari kertaa oon vienyt, ja homma on toiminut. ei tarvi kun sanoa että menes kiukuttelemaan eteiseen ja puhutaan sitten kun kiukku menee ohi, niin yleensä kiukuttelu loppuu siihen paikaan.)

Kaikenlaista sattuu aina lasten kanssa. en ole koskaan tavannut lasta joka ei olisi milloinkaan kiukutellut ns. väärässä paikassa.

:hug:

mulla on
mulla on kolme ja puolvuotias pojanvesseli, ja järki menee! :headwall:
Sillä on jolu ihme kausi menossa, että joka asiaan on ei, enkä jne.. Sit jos yritetään aikuisten kesken jotaki puhua nii tämä jankuttaa koko ajan jotaki vieressä. Mieheni kanssa emme myöskään saa nykyään rauhassa puhua. Sit se "räkyttää" nykyään aina vastaan kun jotakin yrittää ehdottaa/sanoa/neuvotella... :kieh:
Mitä enempi mulla pinna kiristyy, sitä enempi poju tietenki alkaa mua koettelemaan. Tiedän kyllä miten pitäs toimia, mutta ku pinna on tiukilla, nii ei itekkään jaksa, eikä ajattele aina loppuun asti sanomisiaan.. :ashamed:
Mutta tosiaan järki on kohta tällä mamilla hukassa! \|O \|O \|O

Kiitos vastanneille! Jäähypenkkiä olemme jo kokeilleet useita kertoja ja joskus toimii. Kotona kiukuttelua on ehkä helpompi sietää, mutta kun lapsi huutaa huvikseen julkisessa paikassa " äiti sattuu", vaikka mitään en hänelle tee, niin siitä tulee tosi hirveä olo itselle. Ymmärrän, että se on vaan kiukuttelua, mutta tuntuu siltä, et muut ihmiset tuijottaa ja miettii, et mitä toikin äiti nyt pahoinpitelee...Ihan kuin olisin hirveen huono äiti, vaikka yritän vain laittaa vaikka hatun lapsen päähän tai ottaa syliin. Yritän vain nyt takoa päähäni, et lapset on lapsia ja kaikkea sattuu. Kyllä se tästä. Raskaus vain sekoittaa näköjään pään!

Meillä 3,5vuotias pimu ja osaa kyllä kiukutella ja vaikka mitä! Ei tarvitse tosiaan, kun selkänsä vähän kääntää ni heti ollaan tekemässä sitä mitä ei saa tehdä :headwall: Kun sitten kieltää niin ensin lyhistytään maahan ollaan missä tahansa ja sen jälkeen alkaa "mä haluun halin ja pusun..."

Osaa tuo meidänkin 4v kiukutella, huutaa ja rääkyä ihan urakalla kun sille päälle sattuu. Sinuna olisin kyllä tuon kiukuttelijan vieny niiden märkien housujen kanssa sinne neuvolaan! Enkä ois lähteny ainakaan ostamaan uusia! Siinähän ois saanut oikeesti vähän hävetäkin että tuli käyttäydyttyä niin huonosti!

Joo, olishan lapsi varmasti hävennyt märissä vaatteissaan, mutta ajattelin kyllä muitakin näkökohtia: Minkälainen äiti antaa lapsen kulkea märissä vaatteissa talvella? Flunssanhakuisuutta?
Ja ei ole kiva istuttaa märkää lasta kangastuoleilla...muut ihmiset eivät takuulla haluaisi myöhemmin istahtaa märälle tuolille. En minä ainakaan.
Ehkä olen sitten turhan tarkka, mutta kyllä lapsella pitää kuitenkin olla kuivat, puhtaat ja siistit vaatteet päällä. Ehkä oli liioiteltua ostaa uudet, mutta se oli ensimmäinen asia mikä vain juolahti päähäni...olisi ollut hirveätä viedä neuvolaan lapsi, joka on kuin ojasta kiskottu. Mutta tää taitaa olla vain minun näkökulmani.

Yhteistyössä