Neiti 1-v. ja hikinen ulosmeno

Neiti pippuri (1-v.) ja ulosmenot hikistä hommaa.
Olen aina ihmetellyt kolmen edellisen lapsen aikaan kun jollain oli lapsi joka huusi ja raivosi kun puettiin ulkovaatteita päälle...no nyt olen aivan ymmälläni kun meidän pikku pippuri on juuri sitä kaikkea...minulla on aina kamala hiki itsellä kun saan hänelle ulkovaatteet päälle.
Olen jopa alkanut inhoamaan ulkoiluja, koska on niin kovan työn takana kun edes pääsemme sinne. Kauhulla odotan talvea kun vaatetta joudutaan laittamaa enemmän päälle. Hän kuitenkin on mielellään ulkona ja tulee sieltä hööpöttämällä tai huutaen sisään.
Tätäkö tämä tulee olemaan...onko kellään kokemusta?

 
tuttua juttua... Meillä neiti 1v5kk aloitti nyt kiukkuilut, kun pitää toppailla enemmän päälle. Hiestä märkinä molemmat sitten mennään kylmään syysviimaan.
Siirryin tänään suosiolla toppapukuun (aste pakkasta), etten tarvitse pukea ainakaan kahta pukua. Meillä tyttö on vielä aika kylmäinen sormista ja varpaista ja voit vaan arvata miten helppoa on topparukkasten käteen saaminen yms., kun toinen on huutaen juoksentelee karkuun.
Meillä myös viihdytään ulkona, tosin nyt huonommin, kun joutuu laittaa kunnon rukkaset lapasten sijaan ja leikkiminen on hankalampaa. Talvikengissä ja vaatteissa liikkuminen muutenkin jotenkin kömpelöä ja meillä kun ei oikein viihdytä enää rattaissakaan, niin keksi siinä sitten puuhaa.
Olen siirtynyt yhteen pitkään päiväulkoiluun kahden lyhyemmän pätkän sijaan ja joiltain päiviltä olen ulkoilun vaihtanut kaverin luo vierailuun (autoon ei tarvitse pukea niin paljoa). Meillä on ainakin pääasia, että tyttö saa energioita purettua ja jotain vaihtelua. En tod. kuljettele lasta hiekkalaatikolle kaatosateessa.
Tökkään myös usein rattaat tyttö kyydissä jo pihalle odottamaan ja puen vasta sitten itse, niin en ole ihan niin hikinen. Asutaan rivarissa ja oven jätän auki, joten nään kyllä tytön koko ajan.
Tsemppiä! Kaipa se ohi menee.
 
Aivan jokapäiväistä riemua meilläkin. Poika on hiukan päälle 1v ja oppinut heittämään itsensä veltoksi, kun ei jotain haluta tehdä. Meillä itketään ja riuhdotaan ulos pukiessa, ulkona viihtyykin sitten todella hyvin. Sisälle kun tullaan niin sama homma alkaa taas :| Täytyy sanoa, että kyllä on itselläkin kuuma, kun täytyy vaatetta kuitenkin jonkun verran saada päälle. Huoh, menisi pian ohi tämä vaihe!
 
Ihan sama homma meillä juuri 1-vuotta täyttäneen tytön kanssa. Hänellä on vielä niin kovat voimat, etten meinaa saada häntä puetuksi kun hän heittäytyy hankalaksi. Mitenköhän käy pukemisen kanssa kun hän vielä hieman kasvaa :eek: Joskus pukeminen sujuu hyvin, mutta heti jos tulee pienikin viivytys esim. käsineet eivät mene heti kunnolla käteen, niin alkaa hirveä huuto ja vastalauseiden myrsky. Kovasti jaksamista kaikille samassa tilanteessa oleville!
 
Meillä neiti aloitti ton jo joskus 6 kk ikäisenä... Jälkeenpäin oon miettinyt, miten vähän silloin halusi lähteä mihinkään, ja tuli huono omatunto, mutta sitten oon tajunnut, että ehkäpä kaikkien lapset tosiaan eivät huuda kurkku suorana ja vedä itseänsä kaarelle joka kerta kun puetaan. :whistle: Ja kun sitä kokoa ja motorista taitoa tulee enemmän, niin se vaan vaikeutuu, kun lapsi osaa todella taitavasti jo laittaa vastaan!

Ei mulla ainakaan paljon lohduttavaa sanaa ole, kyllä se oli sitä samaa vieläkin 2-vuotiaanakin. Tota termeramenttia kun löytyy meidän neitiltä vaikka koko kylälle.

Nyt 2 v 2 kk tosin jo välillä helpompaa, jos onnistuu motivoimaan neitin esim. laittamaan itse kengät jalkaan, niin sitten on tosi ylpeä itsestään.

Ja oon huomannut, että kiireen tuntu on meidän neitin kanssa tossa tilanteessa ihan vihoviimeinen asia, aina pitää omat hermonsa hallita niin, ettei neiti vaan vahingossakaan saa vihiä siitä, et äitiäkin jo hermostuttaa. Nuorempana auttoi usein pukemistilanteessa lauleskelu, ja nykyään hänellä on melkein aina joku pikkulelu kädessä (vahingossa, kun itse niitä leluja sinne eteiseen kuskaa). Se riita tulee vasta sitten, kun lähdetään, ja se lelu pitääkin jättää kotiin. :D

Ehkä mulla on vielä toivoa. Vuodenvaihteessa pitäis syntyä vauva, et tarvii toivoa, ettei mulla sitten ole kahta uloslähtökiukuttelijaa. :D
 
Meillä useesti samaa,poika 1v5kk kohtapuoleen... Nyt menossa muutenkin ei,ei vaihe.
Huuto on joskus aivan kamalaa rääkymistä,ei tykkää nyt kun pitää laittaa enempi päälle,rukkaset on se pahin :/
Miä en anna juoksennella mihinkään karkuun vaan pidän aloillaan ipanaa ja yritän olla mahd. tehokas..hiki on kova. Jos en pidä kunnolla kiinni,pukeminen kestää tunnin |O
Joskus laulaminen tai muu huomion kiinnittäminen muualle toimii... ei kerkee ajatella ite pukemista.
Meil on vielä se et ei aina viihdykkään siellä ulkon kovin pitkään :ashamed:
 
Meillä auttavat nämä keinot 2-vuotiaan kanssa:

- Päiväohjelma on kuvitettuna seinällä, joten lapsi ehtii valmistautua henkisesti siihen, että esim. ensin syödään aamupala, sitten leikitään vähän aikaa, sitten puetaan, ja sitten odottaakin mukava juttu (leikkipuisto).

- Annan lapsen katsoa Myyrä- tai Pingu-lyhytfilmin (tai -filmejä...) pukemisen aikana.

- Luemme usein pukeutumis- ja vaate-aiheisia kirjoja ja juttelemme siitä, missä järjestyksessä vaatteet puetaan, mitkä vaatteet millekin vuodenajalle jne.
 
Meillä justiin 1v 9kk täyttänyt poika ja eikun tuntuu pahenevan tuo ulkovaatteiden pukeminen! Sisävaatteet antaa pukea tosi hyvin *kopkop* mutta justiinsa rukkaset ja toppapuku on yhtä helvettiä |O
 
Tuli tässä vaan mieleen että onko teillä sellasia rukkasia missä on vetoketju lähes koko matkalle? Meillä sellaset on helpottanu paljon pukemista ja peukkukin on helppo saada paikalleen. Niitä on ohuina ja paksuina ja pitää vettäkin aika kivasti,ei kuitenkaan ole mitkään kurarukkaset. Niin ja meillä on 2v tyttö. Pukeminen kans välillä hankalaa mutta vähän jo helpottamaanpäin...Sen olen todennu että kiire ei sais olla ja oon tarkka vaatteissa et ne ois mahdollisimman helpot pukea.
 

Yhteistyössä