Negatiivisia kokemuksia epiduraalista?

anu
Mulle jäi kammo tuosta epiduraalista, kun se vaikutti niin paljon vauvan sykkeeseen, vei ponnistusvaiheessa supistukset ja täten pitkitti synnytystä.. Jonka seurauksena vauva melkein tukehtui, kun sattui napanuora olemaan kaulan ympärillä ja synnytyskanavassa olo pitkittyi.

Aiotteko ottaa kuitenkin toisen kerran, vaikka ensimmäisestä kerrasta jäi jotain negatiivista? Itse en aio enää siihen turvautua..mikä olis hyvä vaihtoehto tuolle? Kokemuksia?

Mulla ei ole mitään vauvaan liittyviä negatiivisia kokemuksia epiduraalista, joskin molemmill akerroilla laittoivat oksitosiinitipan juuri sen takia kun supistukset heikkeni. Mutta jälkimmäisellä kerralla se kanyylin laittaminen oli niin suurta tuskaa että tämän kolmosen kanssa ajattelin kyllä koittaa pärjätä lämpimän suihkun ja ilokaasun voimalla. Ilokaasu on mulla melko tehokas kun hoksasin oikean tavan hengittää sitä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 14:35 Anu kirjoitti:
Mulle jäi kammo tuosta epiduraalista, kun se vaikutti niin paljon vauvan sykkeeseen, vei ponnistusvaiheessa supistukset ja täten pitkitti synnytystä.. Jonka seurauksena vauva melkein tukehtui, kun sattui napanuora olemaan kaulan ympärillä ja synnytyskanavassa olo pitkittyi.

Aiotteko ottaa kuitenkin toisen kerran, vaikka ensimmäisestä kerrasta jäi jotain negatiivista? Itse en aio enää siihen turvautua..mikä olis hyvä vaihtoehto tuolle? Kokemuksia?
Esikoisen synnytyksessä olin hölmö ja otin epiduraalin, vaikka ystävälleni koko puudutus oli epäonnistunut ja sai siitä parin viikon päänsäryn :/
Itselleni epiduraali auttoi avautumisvaiheen kipuihin, se olikin ainoa plussa. Negatiivista puudutuksessa oli ; sain kamalan horkan. Tärisin ja palelin koko avautumisvaiheen ajan. Ponnistusvaiheen alkaessa mulla oli toinen satsi epiduraalia vaikuttamassa ja sen vuoksi en tuntenut kunnolla ponnistuksen tarvetta. Ponnistusvaihe venähti yli tunnin mittaiseksi ja vauva joutui olemaan synnytyskanavassa todella pitkän ajan. Itse olin ihan lopussa ja lopulta päädyttiin imukuppiin :/ Jälkeenpäin olen monelta alan ihmiseltä kuullut että epiduraali usein saattaa aiheuttaa juuri tuon tunnottomuuden jolloin joudutaan turvautumaan imukuppiin.
Toisen lapsen synnytyksessä en todellakaan ottanut epiduraalia. Ja siitä jäikin positiivset muistot =) Musta on tullut epiduraalin vastustaja henken ja vereen B)

Joo mul taisi kanssa mennä toi epiduraali päin honkia :/ nimittäin oli samoja oireita kuin edellisillä...hirvee horkka eli tutisi ja tärisi niin ettei meinannut sängyllä pysyä,oksensin kokoajan ja imukuppihan se lopulta kaivettiin esiin 1.5 tunnin ponnistuksen jälkeen :( en kyl oo varma et johtuko se epiduraalista,ei vaan meinannu mahtua ulos :ashamed: ja supistukset tuntui pyllyssä ja alaselässä..siis ihan ku kaveri ois yrittäny väärästä reiästä pihalle :whistle: oli tosi hirveet kivut ja mikään ei auttanut niihin :'( :'( jos joskus viel rupeen tähän hommaan niin otan spinaalipuudutuksen :p

Aleksin 2v äiti
Jaa epiduraalistako se hirvittävä horkka tulikin??? :eek:
Mä oon miettinyt ja ihmetellyt sitä monesti...se kun ei tullut sairaalassa ainakaan mulle selville!! Mieletön tärinä ja tutina...ja hampaat vaan kalisi...
Olipa hyvä,että satuin lukaisemaan tätä pinoa... :wave:

Epiduraali vei kivut, mutta sen vaikutusaikana synnytys ei edistynyt ollenkaan. Sitten laitettiin vähän lisää vauhti puhkasemalla kalvot ja aukenihan se kohtu 5cm auki parissa tunnissa :whistle:
Epiduraalin uusi annos ei tuon sitten enää mitään apua, mut ei onneks vieny tuntoakaan.
Ja juu: ei kiitos seuraavalla kerralla, luultavasti luomunu kun mistään muustakaan ei oikeen ollu apua, paitsi huutamisesta ja lämpimästä kaurapussissta.<br><br>

epiduraali vei kivut ja pitkitti synnytystä hiukan mut syy miks mä en halunnu sitä uudestaan, oli se tapa miten se laitettiin. mä pelkään piikkejä ihan hirveesti ja just sillon kun olisin tukea tarvinnu niin tukihenkilö käskettiin pois tieltä. se oli ihan hirvee tilanne. tokassa synnytyksessä mul ei ollu mitään kivunlievitysjuttuja ja meni todella hyvin.

minulla
Mulla epiduraali meni vain toiselle puolelle kroppaa, eli toisella puolella kivut jatkuivat normaalisti ja toinen puoli meni ihan veltoksi. Toisen puolen jalka oli siis ihan pletku, en saanut sitä hievahtamaankaan. Oli tosi inhottavan tuntuista. Näin jatkui 4 tuntia kunnes epiduraali laitettiin uudelleen

Mulla taas ihan päinvastasia kokemuksia! Epiduraalin ansiosta mavautimisvaihe oli(8 tunnin kipujen jälkeen)täysin kivuton,sain lisää puudutetta(+kipulääkettä)n.kahden tunnin välein. Ponnistusvaiheen alkaessa epiduraalin vaikutus lakkas ja silti tää kesti yli puoltoistatuntia ja lapsi auttettiin imukupilla maailmaan. Eli ei johtunut tunnottomuudesta että imukuppia tarvittiin! Epiduraali teki mulle mahdolliseksi koko alatiesynnytyksen, nimittäin ennen epiduraalin laittoa paikat ei ollu auennu yhtään vaikka supistukset olivat säännöllisiä ja kivuliaita jo USEIDEN tuntien ajan..eli lääke sit rentoutti niin paljon, että sain taas toivoa välttää ns.turhan sektion.

Esikoisen synnytyksessä olin hölmö ja otin epiduraalin, vaikka ystävälleni koko puudutus oli epäonnistunut ja sai siitä parin viikon päänsäryn :/
Itselleni epiduraali auttoi avautumisvaiheen kipuihin, se olikin ainoa plussa. Negatiivista puudutuksessa oli ; sain kamalan horkan. Tärisin ja palelin koko avautumisvaiheen ajan. Ponnistusvaiheen alkaessa mulla oli toinen satsi epiduraalia vaikuttamassa ja sen vuoksi en tuntenut kunnolla ponnistuksen tarvetta. Ponnistusvaihe venähti yli tunnin mittaiseksi ja vauva joutui olemaan synnytyskanavassa todella pitkän ajan. Itse olin ihan lopussa ja lopulta päädyttiin imukuppiin :/ Jälkeenpäin olen monelta alan ihmiseltä kuullut että epiduraali usein saattaa aiheuttaa juuri tuon tunnottomuuden jolloin joudutaan turvautumaan imukuppiin.
Toisen lapsen synnytyksessä en todellakaan ottanut epiduraalia. Ja siitä jäikin positiivset muistot =) Musta on tullut epiduraalin vastustaja henken ja vereen B)
[/quote]

anu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2006 klo 23:29 Aleksin 2v äiti kirjoitti:
Mä oon miettinyt ja ihmetellyt sitä monesti...se kun ei tullut sairaalassa ainakaan mulle selville!! Mieletön tärinä ja tutina...ja hampaat vaan kalisi...
No sen verran korjaan, että tietääkseni tuo lihasten kramppimainen tärrääminen ei liity epiduraaliin vaan yleensä synnytykseen. Mulla se alkoi heti lapsiveden mentyä; tärisin ja palelin niin etten pystyny liikkuun ollenkaan.. Kätilö kertoi sen olevan ihan yleistä synnytyksessä..Olin ihan äimänä, kun siitä ei oltu mainittu missään! :headwall:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 13:45 Anu kirjoitti:
\
No sen verran korjaan, että tietääkseni tuo lihasten kramppimainen tärrääminen ei liity epiduraaliin vaan yleensä synnytykseen. Mulla se alkoi heti lapsiveden mentyä; tärisin ja palelin niin etten pystyny liikkuun ollenkaan.. Kätilö kertoi sen olevan ihan yleistä synnytyksessä..Olin ihan äimänä, kun siitä ei oltu mainittu missään! :headwall:
Mulle kätilö kyllä sanoi suoraan epiduraalin laiton jälkeen että tyypillinen ikävä sivuvaikutus on tuo tärinä ja lihasten kramppaus. Toisessa synnytyksessä kun en ottanut epiduraalia en myöskään kokenut tuota horkkaa =)

\
\
Mulle tuli kanssa kakkosen kanssa ihan tajuton tärinä ja tutina sitten kun koko homma oli ohi. Ei sillä ollut kyllä mitään tekemistä epiduraalin kanssa vaan ennemminkin sitä että monen tunnin lihasjännitys pääsi vihdoin laukeamaan plus tietty määrätynlainen henkinen jännitys laukesi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 14:51 weatherwax kirjoitti:
\
\
Mulle tuli kanssa kakkosen kanssa ihan tajuton tärinä ja tutina sitten kun koko homma oli ohi. Ei sillä ollut kyllä mitään tekemistä epiduraalin kanssa vaan ennemminkin sitä että monen tunnin lihasjännitys pääsi vihdoin laukeamaan plus tietty määrätynlainen henkinen jännitys laukesi.
Kyseessä lienen hieman eri tyyppinen horkka. Kyllä mäkin toisen lapsen synnytyksen jälkeen tärisin, mutta ei se ollut mitään sen kaltaista mitä koin HETI epiduraalin SAATUANI. Makasin loppu ajan lämpöpeitteen sekä kahden huovan alla ja silti tärisin, vapisin, tutisin ja palelin. Tilanne ei ollut olenkaan hallinnassani. Aika pelottavalta se tuntui :/

Anestesiahoitaja
Epiduraalista tai spinaalista saattaa tosiaan saada sellaisen viluhorkan joka ei liity itse synnytykseen muuten. Tähän löytyy ihan lääkekin ja usein äiti onkin lämpöpeitteen alla lämpimässä

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2006 klo 21:56 nilla kirjoitti:
Joo mul taisi kanssa mennä toi epiduraali päin honkia :/ nimittäin oli samoja oireita kuin edellisillä...hirvee horkka eli tutisi ja tärisi niin ettei meinannut sängyllä pysyä,oksensin kokoajan ja imukuppihan se lopulta kaivettiin esiin 1.5 tunnin ponnistuksen jälkeen :( en kyl oo varma et johtuko se epiduraalista,ei vaan meinannu mahtua ulos :ashamed: ja supistukset tuntui pyllyssä ja alaselässä..siis ihan ku kaveri ois yrittäny väärästä reiästä pihalle :whistle: oli tosi hirveet kivut ja mikään ei auttanut niihin :'( :'( jos joskus viel rupeen tähän hommaan niin otan spinaalipuudutuksen :p
samalla tavallahan se spinaalikin voi tehdä.

anu
Ai..no..sori.. :ashamed: Mulle vaan tosiaan kätilö sanoi, että se kuuluu synnytykseen.. Tosiaan aloin vapista ja palella heti lapsiveden mentyä, eli ihan alussa, ennen mitään puudutuksia tai toimenpiteitä..

Ja lisäksi tuo täriseminen loppui, kun sain epiduraalin..

Eli teemmekös tästä "ammattilaisena" johtopäätöksen, että täriseminen ja tms. oireet kuuluvat synnytykseen, mutta puudutteen laitto voi laukaista sen? ;)

anu
Sattuipa myöskin, että kätilö, joka ohjasi synnytystäni, oli KARSEA! Tosiaan musta tuntui, että palellun ja olin ihan sekaisin tuosta tärisemisestä..en saanut edes kunnon peittoa ylleni vaan sen sairaalan "lakanan"..

Päähän on jäänyt tuosta soimaan kätilön ylimieliset sanat, kun kysyin, että miksi kramppailen ja palelen: "tyttö hyvä, sinä olet synnyttämässä!"
= ai..joo, tosiaan unohdimpa, että lastahan tässä tehdään! :whistle:

Aleksin 2v äiti
Horkka ei tullut heti epiduraalin laiton jälkeen vaan parisen tuntia sen jälkeen! Synnytys päättyikin kiireelliseen sektioon ja leikkauksen alkaessa se muistaakseni alkoi! Vaikka kuinka yritti niin en hallinnut sitä mitenkään...hirveä tunne! Hmmm...oisko mulla kuitenkin sitten syy joku muu kuin epiduraali...mene ja tiedä... :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 15:17 Aleksin 2v äiti kirjoitti:
Horkka ei tullut heti epiduraalin laiton jälkeen vaan parisen tuntia sen jälkeen! Synnytys päättyikin kiireelliseen sektioon ja leikkauksen alkaessa se muistaakseni alkoi! Vaikka kuinka yritti niin en hallinnut sitä mitenkään...hirveä tunne! Hmmm...oisko mulla kuitenkin sitten syy joku muu kuin epiduraali...mene ja tiedä... :whistle:
Horkka tulee siitä kun lihasjännitys laukeaa. Monesti synnytyksen jälkeen, mutta voi tulla myös epiduraalin jälkeen kun pääsee rentoutumaan. Se ei johdu kylmästä, mutta lämmin peitto saattaa silti auttaa. Normaali asia siis synnytyksessä.

Yhteistyössä