Natriumglutamaatti saa luvan palata meidän ruokavalioon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Rötväles"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hoidan työkseni vanhuksia jotka ovat syöneet elämänsä aikana ties mitä nykyisin kelvottomaksi luokiteltavaa, polttaneet tupakkaa ja altistuneet tupakansavulle koska vielä 70-luvulla joka paikassa poltettiin, he ovat kärtsänneet itseään auringossa ja juoneet viinaa kun mieli teki sekä nukkuneet ddt:llä myrkytetyissä mökeissä kesät.

ja ovat silti eläneet yli yhdeksänkymppisiksi. ei paljon hetkauta joku natriumglutamaatti.

liemikuutiot,aromisuola,grillausmausteet yms ei ole koskaan kuulunu maustevalikoimaan tässä talossa. mies käytti enne naromisuolaa, eipä käytä ennään. maha on heti kipeä jos erehyn syömään ruokaa missä nuita "myrkkyjä" on. ravintola yms lounaspaikat.

keittoon saa makua käyttämllä juurekset paistinpannulla ennen keittoon lisäämistä ja hyvät juurekset auttaa paljon.

tiedättekö te ihmiset edes miten ruskea kastike tehdään?

Voita ja jauhoja turvotetaan pannulla _ruskeaksi_ ja lisätään vesi. Se ei tarvitse kuin ripauksen suolaa ja pippuria, niin avot maistuu ruskealle kastikkeelle. Toki loraus kermaa tekee kastista vielä paremman.

Ei mitään ripaus suolaa ku kunnolla! :)
Jauhelihapihveissä myös pitää olla kunnolla suolaa. Mut ei tavallista teollista suolaa, vaan esim ruususuolaa joka ei maistu niin äkäseltä vaikka ois vähän turhankin paljon.

liemikuutiot,aromisuola,grillausmausteet yms ei ole koskaan kuulunu maustevalikoimaan tässä talossa. mies käytti enne naromisuolaa, eipä käytä ennään. maha on heti kipeä jos erehyn syömään ruokaa missä nuita "myrkkyjä" on. ravintola yms lounaspaikat.

keittoon saa makua käyttämllä juurekset paistinpannulla ennen keittoon lisäämistä ja hyvät juurekset auttaa paljon.

Eikö herbamaren aromisuola oo ihan ok vaihtoehto? Käsittääkseni siinä ei pitäs mitään "pahaa" olla?

Siis susta parempi vaihtoehto on turruttaa makuaisti keinotekoisella, haitallisella tökötillä (josta varsinkin lapset voivat saada oireita) kuin opetella tekemään oikeeta ruokaa oikeista raaka-aineista?

empäs ole ennen ajatellut että ruskeakastikkeeseen käytetään liemikuutiota :D meillä kun se on ruskistettua jauhoa ja vettä. puhdasta natriumglutamaattia minulla kyllä löytyy iso purkillinen jota nakkelen aasialaisiin ruokiin reippaalla kämmenellä, naminami.

Siis susta parempi vaihtoehto on turruttaa makuaisti keinotekoisella, haitallisella tökötillä (josta varsinkin lapset voivat saada oireita) kuin opetella tekemään oikeeta ruokaa oikeista raaka-aineista?

Jep! Mä en ole ikinä ennen tätä palstaa kuullut koko E621:stä eikä kotonani tai tutuillanikaan ole ollut mitään kipuja syömisestä (glutamaatista) johtuen. Voi toki olla niin että jotain vaivaa on ollut muttei osata yhdistää sitä lisäaineisiin. Meidän perheellä ei ole ollut vaivoja, syötiin sitten glutamaattia tai ei. Joten hyvillä mielin otan taas eräät hyväksi havaitut lisäainemausteet käyttöön ja syön HYVÄÄ ruokaa. Sinun mielestäsi se ei varmasti olisi hyvää ruokaa mutta en mä sitä sulle teekään =)

Kiitos muuten tuosta Touch of taste fondivinkistä jollekin! Ne ovat myös hyviä! Tutkailinkin niitä joskus mutta ilmeisesti huonosti koska kuvittelin niissä olevan E621:stä.

Natriumglutamaatti on vain syntipukki täysin perseellään olevassa ruokavaliossa. Sitä vedetään tuolla itäisellä maalla niin paljon että ei mitään rajaa. Täälläkin thaikut ja muut lappaa sitä valkoista natriumglutamaattia sellaisenaan ruokaan, ja ihan älyttömästi vielä. Valittavatko he ruoan glutamaatista? Eivät. Ovatko he ylipainoisia? Eivät. Onko heillä ruokakulttuuria? Kyllä. Onko meillä? EI.

Viitsiskö joku selittää, mikä siinä natriumglutamaatissa on pahaa? En ole missään muualla kuin tällä palstalla nähnyt juttua natriumglutamaatin pahuudesta. Mitä se tekee lapsille?

Itse laitan liemikuutioita esim. riisinkeittoveteen.

Huoh. Onkohan Heikkilä ikinä ajatellut että glutamaattia on aivoissa koska sitä pitää olla siellä? Se on ihan normaali välittäjäaine. Ruoasta saatu glutamaatti ei todellakaan tunkeudu aivoihin, siitä pitää veri-aivoeste huolen.

tiedättekö te ihmiset edes miten ruskea kastike tehdään?

Voita ja jauhoja turvotetaan pannulla _ruskeaksi_ ja lisätään vesi. Se ei tarvitse kuin ripauksen suolaa ja pippuria, niin avot maistuu ruskealle kastikkeelle. Toki loraus kermaa tekee kastista vielä paremman.

Hr voisi tutustua gastronomian alkeisiin hieman paremmin. Toi ei ole ruskeaa kastiketta, se on paahdettua jauho-rasvasuurusta, ruskeaan kastikkeeseen käytetään sauce espagnolea jota saadaan kokoonkeittämällä sky-lientä ja lisäämällä sky-liemeen ainesosia. Nykyisin nuo sky-liemet ja espagnolet korvataan teollisilla liemikuutioilla ja fondeilla. Joissa ei sinään ole mitään vikaa, paitsi että ne on monesti sika suolaisia ja keinotekoisia. Kuutioista sen verran, että olivat nämä kuutiot tai liemet sitten glutamaatittomia tai ei niin samaa shittii ne silti on, paitsi että glutamaatiton liemikuutio on kuin fikkari ilman polttimoa tai auto ilman löpöä. Joku keksi hiivauutteen mainita joo se on luontaista glutamaattia ei synteettistä, mutta ei niin puhdastakaan. Glutamaattia myös ihan oikeasti löytyy ja kuuluu löytyä luonnosta. Glutamaatin maku on muuten umami, muita makujahan on suolainen, makea, karvas, hapan. Tämä maku taasen liittyy siihen, että kun ihmiset vielä eli metsissä vailla ymmärrystä, niin ruoka jossa oli meille tarpeellisia ravintoaineita maistui hyvältä(umamilta) ja sitä söimme. tämä sama alkuainen vaisto ohjaa meitä yhä ja tietysti ruokateollisuus sen on huomannut ja ottanut siitä hyödyn. Se on kylmää bisnestä ja valitettavasti niin kuuluu markkinataloudessa ollakin. Sulla on aina kuitenkin vaihtoehto, jos ei kelpaa maksa enemmän, tai tee kaikki itse. Kysymys on kuitenkin lopulta aika paljon ihmisen omasta laiskuudesta ja mukavuuden hakusta.

Olen syönyt koko lapsuuden pelkkää E621 marinoitua kanaa, siis varmaan 5-6 kertaa viikossa eikö pitäisi olla jo paljonkin ongelmia? En usko että tuota pitää nyt hysteerisesti vainota hyvä jos vähän vähentää, emmekä osta marinoitua lihaa kovin usein, koska en pidä enää mausta...

No on ihan oikein, että laissa kielletään sen laittaminen lasten ruokiin, kun äidit ei itse halua asiaa ajatella...:
http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/tallessa.htm

[QUOTE="Rötväles";23105530]Olen muutaman kuukauden ajan vältellyt tätä pahamaineista lisäainetta. En mitenkään hysteerisesti, mutta esimerkiksi maustesekoitukset ja liemikuutiot olen valinnut ilman tätä E621:stä.
Ehkä mä en vain enää osaa tehdä ruokaa tai ainakaan maustaa sitä (eikä kyllä ole aikaa ja mielenkiintoakaan maistella ja maustella joka sapuskaa perin pohjin). Ennen ruoka maistui hyvältä ja sitä oli ilo syödä, nykyään mun pöperöt on just ja just syötäviä. Edes ruskeakastike ei maistu enää hyvältä.

Tervetuloa takaisin Maggi lihaliemikuutiot, jauhelihamauste ja ranskanperunamauste.
Mä jatkan sädekehäni kiillottelua jollain muulla tavalla :saint:[/QUOTE]

Kyl multa onnistuu safkan laitto ilman et mä panen siihen glutamaattia.

Mä osaan panna muutenkin.

[QUOTE="Nuuh";23106191]Meillä on huonosti syövä neljä vuotias ja ko lisäaineen vaikutuksen todella huomaa. Jos koko viikko on syöty huonosti niin lisäaineet kehiin ja taas maistuu.[/QUOTE]

Ootko tosissas? No, lapses ei enää tunnista oikeita ja aitoja makuja. Hienoa.

[QUOTE="Rötväles";23105530]Olen muutaman kuukauden ajan vältellyt tätä pahamaineista lisäainetta. En mitenkään hysteerisesti, mutta esimerkiksi maustesekoitukset ja liemikuutiot olen valinnut ilman tätä E621:stä.
Ehkä mä en vain enää osaa tehdä ruokaa tai ainakaan maustaa sitä (eikä kyllä ole aikaa ja mielenkiintoakaan maistella ja maustella joka sapuskaa perin pohjin). Ennen ruoka maistui hyvältä ja sitä oli ilo syödä, nykyään mun pöperöt on just ja just syötäviä. Edes ruskeakastike ei maistu enää hyvältä.

Tervetuloa takaisin Maggi lihaliemikuutiot, jauhelihamauste ja ranskanperunamauste.
Mä jatkan sädekehäni kiillottelua jollain muulla tavalla :saint:[/QUOTE]

Voi uusavuttomuus. Oletko kuullut yrteistä, kasviksista, mausteista?? Tee se ruoka tuoreista, oikeista raaka-aineista, niin johan maistuu jo jollekin. Ruskeasta kastikkeesta ei saa maistuvaa kyllä millään keinolla, yök.

Mua huvittaa suuresti tää natriumglutamaattivouhotus :D Ihmiset ostaa innolla tuotteita, jossa lukee "Ei sisällä natriumglutamattia"...99% ei edes tiedä, miksi natriumglutamaatti on haitallista, mutta mainokset puree ja tuotteet myy. Se, mikä on todella surullista on se, että niissä samoissa "Ei sisällä natriumglutamaattia" -tuotteissa on lähes järjestäin kyllä tuoteselosteen mukaan nitriittiä (E450), joka on syöpää aiheuttava aine. Sen käyttö on monessa (valveutuneessa) maassa kielletty, mutta Suomessa sen haittavaikutuksista ollaan jostakin syystä suhteellisen hiljaa. Sitten kun tuotteita aletaan mainostamaan "ei sisällä nitriittiä", niin liityn minäkin mukaan tuotevillitykseen :)

[QUOTE="lyyti";23705484]Mua huvittaa suuresti tää natriumglutamaattivouhotus :D Ihmiset ostaa innolla tuotteita, jossa lukee "Ei sisällä natriumglutamattia"...99% ei edes tiedä, miksi natriumglutamaatti on haitallista, mutta mainokset puree ja tuotteet myy. Se, mikä on todella surullista on se, että niissä samoissa "Ei sisällä natriumglutamaattia" -tuotteissa on lähes järjestäin kyllä tuoteselosteen mukaan nitriittiä (E450), joka on syöpää aiheuttava aine. Sen käyttö on monessa (valveutuneessa) maassa kielletty, mutta Suomessa sen haittavaikutuksista ollaan jostakin syystä suhteellisen hiljaa. Sitten kun tuotteita aletaan mainostamaan "ei sisällä nitriittiä", niin liityn minäkin mukaan tuotevillitykseen :)[/QUOTE]

Kun ihmiset eivät tiedä, että ruokaa saa muustakin kuin kemikaaleista. Nitriittiä eivät sisällä mm. Vatajan makkaratuotteet.

Yhteistyössä