Nastarenkaat pois viimeistään maanantaina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
30.04.2011 04:14

Nastarenkaat on vaihdettava kesärenkaisiin viimeistään maanantaina. Nastattomia talvirenkaita saa kuitenkin käyttää ympäri vuoden.

Nastarenkaita saa lain mukaan käyttää viikonvaihteen jälkeenkin, jos sää tai keli sitä edellyttää. Liikkuvan poliisin ja Autoliiton mukaan tähän ei kuitenkaan nyt pitäisi olla syytä. Suomessa on lunta enää lähinnä Keski- ja Pohjois-Lapissa, mutta Ilmatieteen laitoksen mukaan pohjoisenkin tiet ovat jo lumettomia.

Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen kertoo, että autoilijat jättävät yhä nastarenkaita jonkin verran vaihtamatta.

- Välinpitämättömiä ihmisiä löytyy kaikista ryhmistä. Kiinnitin viime kesän helteilläkin huomiota nastojen rapinaan.

Nastarenkaat saa ottaa käyttöön seuraavan kerran marraskuun alussa.

(MTV3 - STT)

Mustakaapa :)

Mun uudessa AUDI A8 (vm 2011) on vielä nastarenkaat, kun ei ole vaihtajaa. En raaskisi viedä renkaiden vaihtoon. Maksaa täällä yllättävän paljon. Kavereiltakin olen kysellyt, mutta ei ne ole lupautuneet (varmaan kateellisia?). Paljonko saa sakkoa, jos käyttää nastoja vielä maanantain jälkeen?

Itse en ole välinpitämätön vaan huolehdin omasta ja lasteni turvallisuudesta. Mun on startattava keliin kuin keliin arkiaamuisin 05.00. Nyt tosin kesärenkaat on jo vaihdettu, kun kelit ovat olleet tällaiset, mutta monena vuonna olen ajanut nastoilla toukokuun puoliväliin juuri aamuliukkaiden takia.

[QUOTE="Ninni";23680299]Mun uudessa AUDI A8 (vm 2011) on vielä nastarenkaat, kun ei ole vaihtajaa. En raaskisi viedä renkaiden vaihtoon. Maksaa täällä yllättävän paljon. Kavereiltakin olen kysellyt, mutta ei ne ole lupautuneet (varmaan kateellisia?). Paljonko saa sakkoa, jos käyttää nastoja vielä maanantain jälkeen?[/QUOTE]

:D

Kiva provo Ninniltä!

Ihmettelen kyllä jos eteläisessä Suomessa vieläkin joku ajelee nastoilla, eihän niille ole ollut todellista tarvetta varmaan kuukauteen. Jossakin ihan pohjoisessa asian vielä ymmärrän, mutta muuten...

Ja toisaalta sitten tuo renkaiden vaihto itse... Ymmärrän tietysti vähän yksinäisiä naisia, jotka eivät ole vaihtotyötä koskaan tehneet ja pelkäävät epäonnistuvansa esimerkiksi pulttien kiristämisessä. Se on kuitenkin ihan opittavissa oleva taito, eikä mitään ylimaallisia voimiakaan vaadi, eli jos osaa autoilla, niin olisihan se ihan rengasrikon varaltakin jo hyvä osata se rengas vaihtaa.

Kokeilkaapas joskus, ei se ole mitenkään vaikeaa. Jos pulttien avaamiseen tarvitsee lisävoimaa, niin sitähän saa kun käyttää vaikka jotakin putkea jatkona rengasavaimessa. Eipä silti, kyllä rengasliikkeet toki tekevät kaiken varmasti oikein, mutta jos se nyt jollakin sattuu ihan oikeasti olemaan rahasta kiinni.

Uusimmat

Yhteistyössä