Nasolin + raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mailis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mailis"

Vieras
Nyt on pakko kysellä josko jollain olis parempaa tietoutta.

Lääkäri alkuviikolla sanoi että on ok käyttää nasolinia kun nenä pitää saada auki, suositteli vielä että koita ensin lasten versiota jos auttais.

Äsken vasta huomasin pakkausselosteesta lukea että valmistetta EI suositella raskauden aikana..

Siis wtf?!? lääkäri kyllä tiesi raskaudestani jne. tosin oli ihan perus ylesilääkäri työterveysasemalla, mutta luulisin että samat pohjatiedot ne on kaikilla niillä???

Ei kai tuosta parista suihkauksesta päivässä ole nyt haittoja ehtinyt tulla?
Ja mitä haittoja siitä tulis jos tulis jotain?

Tosiaan siis olen käyttänyt sitä lasten versiota siitä nasolin nenäsumutteesta.

Hyvin harvassa on ne lääkkeet joissa lukee että saa käyttää raskauden aikana. Se ei silti tarkoita sitä, että niitä ei saisi tai pitäisi käyttää, jos sairauden hoito sitä vaatii.

Lääketehdas vain tällä poistaa vastuunsa asiasta jos haluaisit haastaa heidät oikeuteen.

Jos haluat virallisen varmistuksen, soita huomenna tänne Teratologinen tietopalvelu

[QUOTE="...";25583227]Minulta taas lääkäri kielsi.[/QUOTE]

Samoin. Apteekin täti myös oli sitä mieltä ettei kannata. Supistaa verisuonia ja saattaa myös istukassa sen tehdä, kuulemma.

Kärsin sitten 9kk tukkosesta nenusta |O :D

Minä käytin raskaana ollessa. Jostain minäkin silloin luin että saa käyttää, toisaalla sanottiin että ei saa käyttää. Mutta minä en olisi pystynyt ilman lääkettä nukkumaan ollenkaan tukkoisen nenän kanssa, joten ajattelin että lääke pienempi paha.

Minä käytin Otrivinia, lääkäri suositteli sitä ennemmin kuin Nasolinia. Ei kumpaakaan kai suositella käytettävän, kun ei niitä olla tutkittu raskaana olevilla.

voi jehna.. menihan entistä p***mmäksi tämäkin flunssa...

Tosin jos nyt mitenkään helpottaa on viikkoja jo 20++ joten ehkä en pahaa tuhoa ole saanut aikaan.
Tosiaan nenä on niin tukossa että hermo menee ja kurkku kipeä&kuiva kun suun kautta hengittää..
En kummosta apua saanut höyryhengityksestäkään.. Huoh..

Tiedän että lähes joka lääkkeessä lukee noin, aiemmassakin raskaudessa taisi jopa olla määrättynä ns. kolmiolääke (ihan äpk:n lääkärin määräämänä sairauden hoitoon)
mutta ainahan sitä vähän on varpaillaan, etenkin tälläisen ihan "perusjutun" kanssa jonka luulee olevan ihan arkipäiväinen juttu muttei sitten olekaan..

Olisko kellään mitään hyviä vinkkejä millä tukkoisen nenän saa auki jollei nasolinilla? ;)

Kaikissa apteekissa myytävissä käsikauppanenäsuihkeissa lukee, että ei saa käyttää raskaana tai imettäessä ilman lääkärin ohjetta. Minä kysyin asiaa lääkäriltä raskausaikana ja hän tuumi, että käytä ihan huoletta, ovat niin paikallisia ja riski on ihan raskauden alussa saada keskenmeno tai sitten jos on paljon ennenaikaisia supistuksia. Suositteli käyttämään mieluiten Otrivinia, sen vaikuttava aine sopii jostain syystä parhaiten tai ainakin aiheuttaa vähiten haittaa. Kysyin uudelleen jälkitarkastuksessa mitä voisi käyttää imettäessä ja lääkäri avasi jonkun lääkärien lääkeinfosivun (en muista nimeä, mutta joku ihan virallinen kansallinen intra kuitenkin) ja siellä luki useammankin nenäsuihkeen kohdalla, että haittaa imetykselle ei ole havaittu.

Eli ne varoituksen ovat vastuustavapautumislausekkeita, jotta lääkeyhtiötä ei voi syyttää mistään, mutta normaalisti edenneessä raskaudessa niitä voi käyttää, kunhan muistaa käyttää tarkasti ohjeen mukaan. Useimmissa kun se annostelu on korkeintaan kolme kertaa päivässä ja korkeintaa kahden viikon ajan, ja useimmat flunssapotilaat käyttävät suuria yliannostuksia.