narttu koirista tietäville, olis kysymys..

Alkuperäinen kirjoittaja ilopilleri:
Alkuperäinen kirjoittaja Riemurasia:
Tuskin rauhoittuu :/ .
oletteko kokeilleet, että annatte vieraiden tullessa luun tms mitä voisi pureskella. Varsinkin vieraiden tullessa riehuva koira voi olla niin stressaantunut ettei osaa siksi rauhoittua. Luun tms pureminen saattaa toimia ns sijaistoimintana tuolle riehumiselle.
Meillä ylivilkas koira rauhoittuu kun pitää riepua suussa ja puree sitä. Vaeltaa siis se riepu suussa ympäri kämppää, mutta ei riehu =) .

voi, tuo riepu homma kuulostais kyl ihan kokeilun arvoselta idealta! kiitti!! joo, siis se on just sellanen ressi paikka sille, jos tulee vieraita ettei se oikeen tiedä mihin suuntaan lähtis, ja tosissaan vaikuttaa ihan siltä että se polonen räjähtää kun se alkaa niiin täriseen ja niin haluais mennä, mutta koittaa kaikin voimin pidätellä itteesä..

Meillä koira toimii samoin. Uskoo kun komennetaan, eli pysyy kyllä paikallaan! Ymmärrän siis mitä tarkoitat! Myös koulutettu koira voi höyrytä! Koulutettu koira kyllä uskoo, mutta ei se ole kenellekään mukavaa jos sen hermorakenteelle tuollaiset tilanteet vain on liikaa. Onkin siis hyvä antaa joku mihin se saa purkaa sen stressin mikä sille tulee siitä tilanteesta. Pureminen on aika luonnollinen tapa koiralla purkaa stressiä, joten siksi meillä ainakin annetaan juuri riepu suuhun.

Onnea yritykseen!
joo, tuota mä käytän seukki kerralla kun tilanne tulee! hih, sie taisit olla ainut joka ymmärsi pointin tässä mun alotuksessa
:D :D

Tuskin rauhoittuu :/ .
oletteko kokeilleet, että annatte vieraiden tullessa luun tms mitä voisi pureskella. Varsinkin vieraiden tullessa riehuva koira voi olla niin stressaantunut ettei osaa siksi rauhoittua. Luun tms pureminen saattaa toimia ns sijaistoimintana tuolle riehumiselle.
Meillä ylivilkas koira rauhoittuu kun pitää riepua suussa ja puree sitä. Vaeltaa siis se riepu suussa ympäri kämppää, mutta ei riehu =) .

voi, tuo riepu homma kuulostais kyl ihan kokeilun arvoselta idealta! kiitti!! joo, siis se on just sellanen ressi paikka sille, jos tulee vieraita ettei se oikeen tiedä mihin suuntaan lähtis, ja tosissaan vaikuttaa ihan siltä että se polonen räjähtää kun se alkaa niiin täriseen ja niin haluais mennä, mutta koittaa kaikin voimin pidätellä itteesä..

Meillä koira toimii samoin. Uskoo kun komennetaan, eli pysyy kyllä paikallaan! Ymmärrän siis mitä tarkoitat! Myös koulutettu koira voi höyrytä! Koulutettu koira kyllä uskoo, mutta ei se ole kenellekään mukavaa jos sen hermorakenteelle tuollaiset tilanteet vain on liikaa. Onkin siis hyvä antaa joku mihin se saa purkaa sen stressin mikä sille tulee siitä tilanteesta. Pureminen on aika luonnollinen tapa koiralla purkaa stressiä, joten siksi meillä ainakin annetaan juuri riepu suuhun.

Onnea yritykseen!
joo, tuota mä käytän seukki kerralla kun tilanne tulee! hih, sie taisit olla ainut joka ymmärsi pointin tässä mun alotuksessa
:D :D

Sanotaanko niin että samassa veneessä ollaan :whistle: . Meillä koira jo 6½ vuotta ja edelleen kuin pentu ;) .

Samaa mieltä siitä että liikunnan lisääminen tuskin auttaa yhtään, kun sitä tuntuu saavan jo ihan tarpeeks. Kunto vaan kasvaa ja sit koira vaatii sitä aina vaan enemmän pysyäkseen edes siinä kuosissa missä nyt on.

Ainakin vieraille vois sanoa, ettei huomioi koiraa tippaakaan kun tulee sisään. En tiiä oletteko jo tehneetkin niin... eli kääntää vaan selän jos koira tulee lähelle yms. Muutenkin mahd. rauhallinen käytös, rauhottavat eleet (ihmisten puolelta) ja erilaiset rentoutusharjotukset vois tehdä hyvää. Googlettamalla varmaan löydät noita harjotuksia...

Mun koira stressaa hirveen helposti jännissä tilanteissa (kuten vieraiden tulo) ja sille auttaa jos se saa pureskella luuta toisessa huoneessa portin takana. Komentaminen ja "temppujen" teettäminen namien avulla sai sen vaan kiihtymään enemmän, siis esim. toi paikallaan istuminen on ihan viimenen homma mikä sillä toimii... istuu kyllä mutta näkee kuinka silmät pullistuu päästä ja koira on päästä häntään jännittyny.

Sit siitä leikkaamisesta, oon kuullu että narttukoiran leikkaaminen on aina riski. Siis että voi auttaa mutta voi myös pahentaa tilannetta, lisätä esim. aggressiivisuutta. Että sitä en ite tekis kun vasta ihan viimesenä keinona, kun ei siitä sitten tiedä.

Tsemppiä sulle, toivottavasti pääsette ongelmista yli!

kun tuo meidän koira on aikamoinen adhd tapaus, niin tuli tässä sitten mieleen että mahtaisikohan tuo hieman tasottua jos sen leikkauttas?? siis tuo on vaan niin käsittämättömän sekopäinen koira ettei mitään järkee!! auta armias jos vaikka vieraita tulee tai se vaan muuten vaan sattuu sille päälle, ni tuntuu ettei se nahoissaan pysy! :o niin ja kaikille mäkätäteille tiedoksi:koira saa päivittäistä liikuntaa, paljon leikkiä, muuten vaan ulkoilua ja aivo jumppaa :hug: eli se on vaan sillä sellanen luonto, että mä pelkään, että tuo joku kaunis päivä saa sydärin kun se ei osaa ollenkaa rauhottua.. ja tuo "tuntuu että se ei pysy nahoissaan" on just oikea toteamus tuosta koirasta!!!

Meillä leikattiin pääsiäisenä narttukoira, ikä sillon oli 5v ja 9 kk. Ja siitä tuli ihan lössykkä. Mä olen tosi pettyny. Sitä saa lenkillä kiskoa perässä ja sit siltä hävisi korvat jonnekin, siis se "ei kuule" käskyjä enää. Kuulee kyllä muttei välitä. Ja ennestäänkin hyvä ruokahalu kasvoi uskomattomiin mittoihin...
Jos ei ole pakko, niin I-K-I-N-Ä en enää leikkuuta koiriani! :/

Yhteistyössä