Narsisti kumppanina

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Epäilen vahvasti, että miesystäväni on narsisti, mutta en tietänkään voi olla varma asiasta. Olen lukenut netistä paljon narsismista ja moni asia pitää paikkansa hänen kohdalla. Mistä siis epäilen, että hän on narsisti.

- Suurentelee asioita ja puhuu muutenkin asioita missä ei ole mitään järkeä.
- Ei pidä lupauksistaan kiinni.
- Valehtelee jatkuvasti kaikesta.
- Kännissä on repinyt mua hiuksista ja vaatteista, jos en anna läheisyyttä.
- Kääntää kaikki mun syyksi.
- Loukkaa ja haukkuu, mutta jälkeenpäin kieltää kaiken, että ei olisi haukkunut.
- Iskee muita naisia mun silmien alla.
- Komentaa mua käymään kaupassa aina ja ostamaan vähillä rahoilla ruokaa, vaikka hänellä itselläänkin rahaa.
- Bilettää paljon ja viime aikoina hänen ryyppyputki on kestänyt useamman päivän. Ei välitä vaikka tietää, että en tykkää, että hän on niin usein menossa.
- Hänen pitää saada mennä omia menojaan, mut aina ku mulla olis menoja ni alkaa se valitus, että ei sun tarvi mihkää mennä jää kotiin ku hänki on kotona.
- Olen sanonu häntä juopoksi, mutta on kääntäny asian niin, että mulla olis alkoholi ongelma, vaikka ei ole.
- On sanonu, että mun tietyt ystävät haukkuu mua ja puhuu pahaa musta. Olen suoraan kysynyt niiltä, mutta eivät kuulemma ole puhunu.
- Mies on joskus soittanu yöllä, että hän on saanu puukosta, mutta ei pitäny paikkaansa. Viimeks väitti baarissa ihmisille, että mä puukotan häntä, mikä ei pidä paikkaansa. Sanoin hänelle asiasta kun oli selvinpäin, mutta kiels kaiken.

Tässä nyt jotain ja lista vois jatkua. Onko mies teidänmielestä narsisti? Olis kiva kuulla myös kokemuksia jotka olette eläneet narsistin kanssa tai elätte tällä hetkellä.
Me ollaan oltu kaks ja puol vuotta yhdessä ja asutaanki yhdessä.

Epäilen vahvasti, että miesystäväni on narsisti, mutta en tietänkään voi olla varma asiasta. Olen lukenut netistä paljon narsismista ja moni asia pitää paikkansa hänen kohdalla. Mistä siis epäilen, että hän on narsisti.

- Suurentelee asioita ja puhuu muutenkin asioita missä ei ole mitään järkeä.
- Ei pidä lupauksistaan kiinni.
- Valehtelee jatkuvasti kaikesta.
- Kännissä on repinyt mua hiuksista ja vaatteista, jos en anna läheisyyttä.
- Kääntää kaikki mun syyksi.
- Loukkaa ja haukkuu, mutta jälkeenpäin kieltää kaiken, että ei olisi haukkunut.
- Iskee muita naisia mun silmien alla.
- Komentaa mua käymään kaupassa aina ja ostamaan vähillä rahoilla ruokaa, vaikka hänellä itselläänkin rahaa.
- Bilettää paljon ja viime aikoina hänen ryyppyputki on kestänyt useamman päivän. Ei välitä vaikka tietää, että en tykkää, että hän on niin usein menossa.
- Hänen pitää saada mennä omia menojaan, mut aina ku mulla olis menoja ni alkaa se valitus, että ei sun tarvi mihkää mennä jää kotiin ku hänki on kotona.
- Olen sanonu häntä juopoksi, mutta on kääntäny asian niin, että mulla olis alkoholi ongelma, vaikka ei ole.
- On sanonu, että mun tietyt ystävät haukkuu mua ja puhuu pahaa musta. Olen suoraan kysynyt niiltä, mutta eivät kuulemma ole puhunu.
- Mies on joskus soittanu yöllä, että hän on saanu puukosta, mutta ei pitäny paikkaansa. Viimeks väitti baarissa ihmisille, että mä puukotan häntä, mikä ei pidä paikkaansa. Sanoin hänelle asiasta kun oli selvinpäin, mutta kiels kaiken.

Tässä nyt jotain ja lista vois jatkua. Onko mies teidänmielestä narsisti? Olis kiva kuulla myös kokemuksia jotka olette eläneet narsistin kanssa tai elätte tällä hetkellä.
Me ollaan oltu kaks ja puol vuotta yhdessä ja asutaanki yhdessä.

Sanoisin että vaikuttaa vahvasti narskulta, olen ollut parisuhteessa narsistin kanssa. Syyllistää ja kääntää kaiken toisen syyksi, uskomattoman taitavia manipuloijia. Nyt kun olemme eronneet ja olen saanut välimatkaa asioihin, tajuaa entistä selvemmin, mitä kaikkea tuli kestettyä... huh, huh. Voin kai sanoa olevani onnellinen, että ei tarvi enää alistua moiseen, mutta tsemppiä sulle, pidä puolesi äläkä alistu tai menetä omaa minuuttasi.

Viimeksi muokattu:
Epäilen vahvasti, että miesystäväni on narsisti,.

Ellien torikokous tietenkin päättää, että miesystäväsi on nimenomaan narsisti.
Sananakin "narsisti" saa Ellien silmät loistamaan kuin Ladan jarruvalot.

Etköhän kuitenkin jättäisi diagnoosia miesystäväsi mielenterveysongelmasta: "Onko narsisti vai ei" mieluummin alan ammattilaisten, psykologien ja psykiatrien huoleksi. Ja samalla ammattilaiset huolehtisivat terapiasta ja lääkityksestäkin - ammattilaisottein.

Tämän palstan kyökkipsykolookit pystyvät heittämään arvauksia miehesi mielentilasta aina kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä maanis-depressiiviiseen skitsofreniaan - ilman minkäänlaisia hoitovakuutuksia.

Viimeksi muokattu:
Mitä väliä sillä on, onko miehesi narsisti vai ei. Merkitystä on sillä, oletko sinä hänen kanssaan onnellinen vai etkö. Vai onko kyse siitä, että olet onneton, mutta haluat vaientaa itsesyytöksesi paskasta parinvalinnasta sillä, ettet voinut tunnistaa narsistia.

Minunkin ex-vaimo pomotti, haukkui ja petti minua. Mikään ei mennyt koskaan hänen mielikseen.
Ei se mikään niin hieno kuin "narsisti" ollut. Pelkkä kusipää akka.

Alkuperäinen kirjoittaja Kyökkipsykiatri;11311354:
Mitä väliä sillä on, onko miehesi narsisti vai ei. Merkitystä on sillä, oletko sinä hänen kanssaan onnellinen vai etkö. Vai onko kyse siitä, että olet onneton, mutta haluat vaientaa itsesyytöksesi paskasta parinvalinnasta sillä, ettet voinut tunnistaa narsistia.

Onneton enemmänkin kuin onnellinen, mutta on päiviä kun hän osaa olla kunnollinenkin. Kunpa vaan tietäis ja sais varmuuden onko hän narsisti vai ei. Narsisti tuskin kun voi itselleen ja käytökselleen mitään,kun taas ihminen joka tahallaan käyttäytyisi noin. Vaikea uskoa kuitenkaan, että kukaan ihan tahallaan tuolla lailla käyttäytyisi.

Ensiksi on vain uskottava, että tahallaan ihmiset (narsisti tai ei) käyttäytyvät kuten tekevät, eivät he sitä vahingossa tee. Heillä on siihen myös aina joku syy, todellinen tai kuviteltu.

Alkoholi korostaa tai saattaa jopa tuoda esille käyttäytymisessä piirteitä, jota selvin päin ei joutuisi katselemaan. Alkoholin suurkuluttaminen on itsessäänkin oire henkisestä pahoinvoinnista, eikä koskaan tee asioita paremmaksi, vaikka juojasta siltä tuntuukin.

Alkoholisti voi lopettaa juomisen, ja narsisti voi myös lopettaa narsistisen käyttäytymisensä. Kummassakin tapauksessa tarvitaan vain henkilön omakohtainen sisäinen halu lopettaa, ja sehän se ongelma onkin: kumpikaan ei osaa myöntää edes ongelmaa olevan. Alkoholisti ehkä, kun seinät alkavat kaatua ympäriltä, mutta lopettaa hän ei voi, ennenkuin tulee pakko eteen.

Alkoholistin raitistumisprosentti ei ole järin suuri, ja se on aina taistelun (olkoonkin palkitsevan) takana, narsistin eheytymisprosentti on valitettavsti olematon.

Ap:ta kehottaisin lukemaan ensimmäisen viestinsä uudelleen ja miettiä, haluaako hän todella satsata tuollaiseen henkilöön, mitä hän saa siitä irti ja onko hänellä missään vaiheessa (esim. miehen raittiina olon aikana) henkilökohtaista ja järkiperäistä puhekontaktia tähän mieheen. Onko mies siis ikinä tolkuissaan?

Jo tuo alkoholiongelma ja sen välittömät seuraukset olisi selvä syy monelle "jättää uppoava laiva", eikä tuo kauttaaltaan törkeä, välinpitämätön, huomionhakuinen ja itsekeskeinen ote ainakaan paranna asiaa. Voi olla mahdollista, että tuo"maailmanomistajan" olemus ilmenee pääosin alkoholin vaikutuksen alaisena, ja että hän raittiina on mukavampi ja enempi "oma itsensä" (vai miten lienee?). Tämä antaisi pienen toivonkipinän sille, että jos hän suostuisi vastaanottamaan apua juomisen lopettamiseksi, hänestä voisi vielä joskus löytyä vastuuntuntoinen, aikuismaisesti käyttäytyvä kumppani.

Tämä on kuitenkin pitkä ja vaativainen prosessi myös seuralaiselle, ja se edellyttää kummaltakin sitoumusta ja vakaata uskoa, että se on sen arvoista. Ja ulkopuolista apua se kyllä tulee vaatimaan. Ellei ongelmainen puolisko itse sitoudu tähän täydestä sydämestään (he kyllä yleensä lupailevat paljon, kun näkevät että toinen siitä mielistyy) tulevaisuus on kummaltakin enemmän tai vähemmän poisheitettyä elämää.

Jos hänen kanssaan ei ylipäänsä onnistu keskustella rakentavasti "aikuiselta toiselle" selvänäkään, en suosittelisi ketään jämään kiusaamaan itseään tuohon sen enempää. Mikäli ihminen itse ei halua nähdä tilaansa, ei sitä kukaan muu voi hänelle osoittaa. Silloin kannattaa keskittyä pelastamaan oma elämänsä. Ketään ei voi velvoittaa alentumaan vastaanottamaan tuollaista ala-arvoista kohtelua keneltäkään!

Voimia päätöksentekoon!

No voimia joo ja ryhmähali kaupanpäälle!

Ei ole mitään narskuja, on vaan vaan tyhmiä puolisoita jotka ANTAVAT kohdella itseänsä vessapaperina. Vali, vali... jos se on narsku, niin se on sairas ja sun täytyy tukea sitä, eiks vaan.

Oikeasti. Mies on juoppo luuseri, eikä muuksi muutu. Hanki hopi-hopi uusi elämä. Oma sellainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Savonmuoan tiätäjä;11311496:
No voimia joo ja ryhmähali kaupanpäälle!

Ei ole mitään narskuja, on vaan vaan tyhmiä puolisoita jotka ANTAVAT kohdella itseänsä vessapaperina. Vali, vali... jos se on narsku, niin se on sairas ja sun täytyy tukea sitä, eiks vaan.

Oikeasti. Mies on juoppo luuseri, eikä muuksi muutu. Hanki hopi-hopi uusi elämä. Oma sellainen.

Suorat sanat metodi on minullekin tuttua takavuosilta. Mutta elämä koulii.
Meissä kaikissa ihmisissä on puolensa.

Toivottavasti ap. saat elämäsi kohdalleen. Älä mahdollista miehesi juopottelua.

Suorat sanat metodi on minullekin tuttua takavuosilta. Mutta elämä koulii.
Meissä kaikissa ihmisissä on puolensa.

Toivottavasti ap. saat elämäsi kohdalleen. Älä mahdollista miehesi juopottelua.

Ap ei voi tehdä miehensä juopottelulle yhtään mitään. Omalle elämälleen voi. Jos ei mitään tee, niin ihan turha kitistä täällä tai missään muuallakaan. Ja ainakin toi narskuttelu kannattaa lopettaa, kuten muidenkin syiden etsiminen. Alko se on joka miehen käytöstä ohjailee ja kaikki juopot ovat itsekkäitä..

Tee, ap, pesäero mieheen. Eli muutto erilleen. Jos mies tuosta raitistuu, niin voittehan katsella suhdettanne uudelta pohjalta. Raitistumiseen en kyllä usko ja jos vaikka jotain parannusta tulisikin, niin saisit aina olla varpaisillasi.

Olet vielä nuori (?), elämä edessä, ällä tyri ainutta nuoruuttasi alkon huuruissa. Etsi tuleville lapsillesi lasten arvoinen isä.

Viimeksi muokattu:
Onneton enemmänkin kuin onnellinen, mutta on päiviä kun hän osaa olla kunnollinenkin. Kunpa vaan tietäis ja sais varmuuden onko hän narsisti vai ei. Narsisti tuskin kun voi itselleen ja käytökselleen mitään,kun taas ihminen joka tahallaan käyttäytyisi noin. Vaikea uskoa kuitenkaan, että kukaan ihan tahallaan tuolla lailla käyttäytyisi.

No mitä väliä, onko narsisti vai ei? Kertomasi perusteella ihmetyttää joka tapauksessa, miksi jatkat hänen kanssaan? Oletko itse mahdollisesti masokisti? Sinuna lähtisin suhteesta heti ja aloittaisin uuden, onnellisen elämän. Yksinolokin on parempi vaihtoehto kuin elämä huonossa parisuhteessa, etenkin kuvailemasi miehen kanssa. Jatkamalla miehen anssa alistat itsesi, luovut omasta minuudestasi ja elämästäsi ja tulet(/olet) onnettomaksi.

Viimeksi muokattu:
Tuon narsismin määrittelyn minäkin jättäisin ammattilaisille. Muuten hän on mielestäni juoppo ja umpihullu. Siinä sinulle perusteita jatkosuunnitelmille ja päätöksille.

Enemmänkin vaikuttaa itsekeskeiseltä paskalta.Itsekeskeisyys on aikamme ongelma,ei siinä sen kummempaa diagnoosia tarvitse tehdä.Ei piitata lähimmäisistä,tehdään mitä mieli telee ja alapää määrää.Näitä tuntuu olevan maailma pullollaan,itsekin sellaisesta eronut,nyt ei ahista eikä ketuta.

Ap ei voi tehdä miehensä juopottelulle yhtään mitään. Omalle elämälleen voi. Jos ei mitään tee, niin ihan turha kitistä täällä tai missään muuallakaan. Ja ainakin toi narskuttelu kannattaa lopettaa, kuten muidenkin syiden etsiminen. Alko se on joka miehen käytöstä ohjailee ja kaikki juopot ovat itsekkäitä..

Tee, ap, pesäero mieheen. Eli muutto erilleen. Jos mies tuosta raitistuu, niin voittehan katsella suhdettanne uudelta pohjalta. Raitistumiseen en kyllä usko ja jos vaikka jotain parannusta tulisikin, niin saisit aina olla varpaisillasi.

Olet vielä nuori (?), elämä edessä, ällä tyri ainutta nuoruuttasi alkon huuruissa. Etsi tuleville lapsillesi lasten arvoinen isä.

Helppohan sitä olisi olla jälkiviisas. Mutta sen verran vielä muistan Al-Anon-ohjelmaa etten mielelläni anna selkeitä ohjeita elämänhallintaan.

Kansanedustaja Päivi Lipponen kirjoitti tärkeää asiaa uusimmassa Helsingin Uutiset kolumnissaan. Hän oli nähnyt yleisessä liikennevälineessä ympäri päissään olevia 13-vuotiaita.

Kyllä tämän maan alkoholipolitiikalle ensin pitäisi tehdä jotain perusteellisen ratkaisevaa. Sitten voisimme antaa hieman hienosäätöä ellit-palstan viestiketjuissa.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä