Napinläpien ompelu, käytännön vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos :)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos :)

Vieras
Olen aina pelännyt ja vältellyt napinläpien ompelua, kun tuntuu niin vaikealta. Olisiko teillä antaa hyviä vinkkejä miten se käytännössä tehdään, ja mitä pitää ottaa huomioon. Kyseessä miesten paitapusero, eli ohkanen kangas ja pienet napit.

Jos sulla on ompelukoneessa sellanen napinläpiohjelma, niin sillähän se käy näppärästi, harjottele ensin vaikka jollekkin tilkulle.
Napinläpilistaan kannattaa silittää kovikekangas nurjalle ja merkkaat sitten vaikka lyijykynällä ne läpien paikat sen kokoiseksi kun ne pitää olla.

Harjoittele napinläpiä samanlaiseen kankaaseen kuin aioit ne ommella. Ompelukoneen ohjekirja on ehdoton. Minä käytän, silloin harvoin kuin napinläven teen, napinläven sisällä lankaa. Napinlävet on helpompi ommella pysytpäin, mutta napit pysyvät paremmin kiinni, jos ompelet ne poikittain.

ongelma onkin kun ei ole sitä ohjekirjaa :( Olen yrittänyt tuosta saada jotain tolkkua (periaatteessa siis tiedän millä säädöillä pitäisi ommella, koneessa on nelivaiheinen napinläpiohjelma) mutta ei vaan onnistu. Aina alkaa väärästä paikasta tai jää junnaamaan paikoilleen tms. Konekin on 30 v. vanha, enkä ole ohjekirjaa onnistunut mistään löytämään.

Minkä merkkinen kone? Ompelukonekaupat ottavat vaihdossa vanhoja koneita (metallikeräykseen arvotavaraa) varaosineen ja heillä saattaa olla ohjekirja. Tai mahdollisesti jollain palstalaisella on ohjekirja.

Yhteistyössä