Tytöllä kova kanikuume

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Eli on ennenkin puhunut että haluais kanin. Nyt tää syksy on ollu yhtä kaneista puhumista.
Voisko joku antaa käytännön vinkkejä mitä pitää ottaa huomioon.
Suurin ongelma meillä varmaankin kanin häkin paikka kun en sitä makuuhuoneisiin halua. Missä teidän muiden kanit majailee?
Ja siis tyttö vasta kahdeksan että mun vastuulla tulee sit loppupeleissä olemaan.

- Häkin olis hyvä olla suht iso, ei mikään marsun koppi, ja kanin olis hyvä päästä juoksentelemaan huoneeseen päiväksi -> illalla häkkiin ja aamulla vapaaksi jne.
- Kani kannattaa leikkauttaa, ettei kuseksi sinne tänne..
- Kanin pyttyä täytyy siivota päivittäin.
- Kynsien leikkuuseen kannattaa opettaa heti pienestä pitäen kunnolla.
- Kesäsin olis suotuisaa että kani pääsisi ulkoilemaan häkkiin, jossa esim verkko pohja jotta voi mutustaa ruohoa.

Nämä nyt tuli äkimmiltään mieleen..

Itse sain kanin ollessani muistaakseni n. 10-11v, kanin häkki sijoitettiin huoneeseeni omasta tahdostani, eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Imuroida täytyy hieman useammin, so?

Kani tarvii seuraa ja paljon tilaa. Sitä ei voi pitää häkissä koko aikaa vaan sen on annettava juosta päivittäin vapaana ja annettava elää askareissa mukana kuten esim. koira tai kissa.

Meillä kani kulki perässä koko ajan ja loikki ovelle katsomaan ketä vieraita tuli. Ei todellakaan ollut mikään hellyyttävä ja syliteltävä kani. Joskus saattoi saada mielenhäiriön ja tulla itse mun syliin siliteltäväksi. Etenkin naaraskanit on tosi ärhäköitä joten uros ehken kantsii ottaa jos on eka kani. Mutta kani ei ole helppo lemmikki jos siitä ei ole yhtään kokemusta. Kani vaatii myös turkin hoitoa ja kynsien leikkuuta.

Ruuaksi on hyvä varata aina kuivaa heinää ja kuivaraksuja + porkkana päivässä.
Purua vessa-astiaan. Kannattaa varautua siihenkin et niitä papanoita singahtelee sinne tänne kun kani juokasentelee tai ravistelee jalkojaan, pomppii häkissa tms :D

Ei älkää ottako kania! Se tuhoaa teillä kaiken vaikka häkissä olisikin trust me. Ja omakohtaisen kokemuksen mukaan, häkkiä siivoat sinä :D
Mulla oli 10vuotta kaneja. Nyt hankittiin 3vuotta sitten uusi..ilmeisesti unohdin :D
Nyt tosin hoidan tietysti.

Jos olet itse valmis hoitamaan pupun niin ottakaa, mukava lemmikki tosiaan. :)

Kannattaa ottaa kasvattajalta, jossa kani tottuu pienestä pitäen käsittelyyn, mieluiten lapsiperhekasvattajalta, jossa kani tottuu jo poikasena lasten käsittelyyn ja silittelyyn. Ja kääpiöluppa ja uros. Meillä on, ja tykkää olla sylissä ja rapsuteltavana. Tosi kiltti.

Hei, jos et ole eläinihminen itse pidä pääsi älä suostu kaniruikutukseen! Kani on kyllä suloinen eläin MUTTA sen häkki pitää siivota vähintään kahdesti viikossa tai teillä haisee navetalta. Kania ei voi pitää makuuhuoneessa ellei ole tosi sikeä uninen. Se rapistelee, puree häkin luukkua päästäkseen ulos öisin ja saattaa paukuttaa jalkojaan. Siltä lähtee vähintään kahdesti vuodessa karvaa ja sitä on ympäri taloa niin , että joudut imuroimaan päivittäin. Se kyllä kesyyntyy helposti ja antaa rapsutella. Poikakani pitää leikkauttaa, sillä muuten se juoksee ympyrää kun sen päästää jaloittelemaan ja ruikkii minne sattuu merkaten reviiriään. Kani saattaa säikähtäessään myös purra hoitajaansa, ja sillä on tosi terävät hampaat. Jäykkäkouristurokutus on silloin tarkistettava. Meillä Kani on ollut jo 9 vuotta kun suostuin tyttäreni ruikutukseen. Nyt tytär on 20 ja opiskelee muualla ja kukapa muu hoitaa kania kuin äiti. Missäpäin asut, meiltä saa mielellään melkein sisäsiistiin ja kiltin kanin (ei enää purrutkaan ketään moneen vuoteen) koekäyttöön pitkäksikin aikaa tai adoptoitavaksi milloin tahansa (KOTKA) MIETI, MIETI, MIETI, ja ennen kaikkea kuka hoitaa kania kun olette matkoilla yms. Aina ongelmaa löytää suostuvainen hoitaja kanille

Edelleen tuo häkin paikka mietityttää. Kesäisin vois siirtää ulos kokonaan se ei ongelma. Ehdotuksia millä vois tuon kanin korvata? Kissoista tykkää kanssa mutten halua sisälle kissaa.

[QUOTE="a p";22362201]Edelleen tuo häkin paikka mietityttää. Kesäisin vois siirtää ulos kokonaan se ei ongelma. Ehdotuksia millä vois tuon kanin korvata? Kissoista tykkää kanssa mutten halua sisälle kissaa.[/QUOTE]

Joku pienempi jyrsijä(kanihan ei siis ole jyrsijä tiedetään:D) mutta esim hamsteri? :)
Gerbiili?

Hei, jos et ole eläinihminen itse pidä pääsi älä suostu kaniruikutukseen! Kani on kyllä suloinen eläin MUTTA sen häkki pitää siivota vähintään kahdesti viikossa tai teillä haisee navetalta. Kania ei voi pitää makuuhuoneessa ellei ole tosi sikeä uninen. Se rapistelee, puree häkin luukkua päästäkseen ulos öisin ja saattaa paukuttaa jalkojaan. Siltä lähtee vähintään kahdesti vuodessa karvaa ja sitä on ympäri taloa niin , että joudut imuroimaan päivittäin. Se kyllä kesyyntyy helposti ja antaa rapsutella. Poikakani pitää leikkauttaa, sillä muuten se juoksee ympyrää kun sen päästää jaloittelemaan ja ruikkii minne sattuu merkaten reviiriään. Kani saattaa säikähtäessään myös purra hoitajaansa, ja sillä on tosi terävät hampaat. Jäykkäkouristurokutus on silloin tarkistettava. Meillä Kani on ollut jo 9 vuotta kun suostuin tyttäreni ruikutukseen. Nyt tytär on 20 ja opiskelee muualla ja kukapa muu hoitaa kania kuin äiti. Missäpäin asut, meiltä saa mielellään melkein sisäsiistiin ja kiltin kanin (ei enää purrutkaan ketään moneen vuoteen) koekäyttöön pitkäksikin aikaa tai adoptoitavaksi milloin tahansa (KOTKA) MIETI, MIETI, MIETI, ja ennen kaikkea kuka hoitaa kania kun olette matkoilla yms. Aina ongelmaa löytää suostuvainen hoitaja kanille

Taitaa jäädä tytöllä haaveeksi tuo. Tai sit saa jonku lelukanin korvikkeeksi. EI vaan ole sitä tilaa sille. Hoitajista ei olisi pulaa. Naapurissa innokkaita hoitajia ja miehen vanhemmat myös. Hoitavat tuota koiraakin kun ollaan reissussa. Koira siis ulkona häkissä.

Joku pienempi jyrsijä(kanihan ei siis ole jyrsijä tiedetään:D) mutta esim hamsteri? :)
Gerbiili?

En halua hiiriä tms. Niitä juoksee muutenkin riesaksi asti sisällä. Olis jotenkin aika ironista pitää lemmikkejä häkissä ja samaan aikaan loukkuja pitkin taloa..
No ei meillä aina noita hiiriä ole mutta näin syksyisin tahtoo ängetä sisälle asti ja en tykkää.

[QUOTE="a p";22362234]En halua hiiriä tms. Niitä juoksee muutenkin riesaksi asti sisällä. Olis jotenkin aika ironista pitää lemmikkejä häkissä ja samaan aikaan loukkuja pitkin taloa..
No ei meillä aina noita hiiriä ole mutta näin syksyisin tahtoo ängetä sisälle asti ja en tykkää.[/QUOTE]

Ok no en uskalla ehdottaa muita, kun ei ole oikein kokemusta esim marsuista tms... Mutta joku muu voi kertoa niistä paremmin :)
Olisko joku akvaarioeläin tms? Niitä vasta pitääkin tosin pestä...

Menisit paikallisen eläinsuojeluyhdistyksen toimintaan mukaan ja ilmoittaisit, että olette löytöeläinten varakoti. Sieltä tulee sitten joskus joku eläin teille hoitoon odottamaan pysyvää kotia, hoitoajat on lyhyitä (meillä pisin oli 3 kk) ja saa tuntumaa siihen, millaista eläimen kanssa olisi oikeasti olla. Jos eläimeen kiintyy, sen voi toki lunastaa itselleen.

Meillä kakasi kania ja yhteinen häkki niiden omassa huoneessa. Sisävaraston yhteydessä on muutaman neliön joutilas koppi joka kokonaan kanien käytössä. Eivät siis koskaan ole häkissä muuta kun syömässä ja asioimassa. Kesällä päivät ulkona yöt sisällä. Mitään johtoja tm. ei ole koskaan jyrsinyt poikki. Uros luppis rakastaa paijausta ja sylissä löhöilyä, askel askeleelta seuraa meitä. Naaras on arempi mutta hetki hetkeltä kesyyntyy ja antaa paijata. Hoitajista ei ole koskaan ollut ongelmaa.

Kannattaa alottaa jollain pienemmällä eläimellä, esim hamsterilla. Sen elinikä on se noin 2 vuotta, joten siinä ajassa huomaat kyllä kuinka sitoutuvainen tyttösi on eläintenhoitoon, kani tosiaan voi elää jopa 10 + vuotiaaksi...

Mulla on ollut kaikenkokosia eläimiä aina, nytkin tyttökani pomppii tuolla ympäriinsä. Mä ruikutin sitä kania kans, mutta äiti hommas kultahamsterin, joka on tosi hyvä "alottelu lemmikki". Olin sillon noin kaheksan vuotias.

Älä suostu kaniin ensimmäiseksi eläimeksi, tämä on mun neuvo.

itsen olin 9-10 v kun ruinasin kanin isältä (äiti kuoli kun olin 3) oikein mukava veikko ja sylikani oli 100% nukkui jopa vieressä opetin oikein myös temppuja esim: istu, ei, kieri ,maahan jne,jne... suosittelen

Yhteistyössä